Idätykset

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ann75

Idätykset

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Idättelen itselleni linssejä, punaisia ja vihreitä ja ajattelin niitä lykkää vähän maistiaisiksi kanasillekin.. ei kai niissä ole mitään tiedossa olevaa epäsopivaa kanoja ajatellen?

Kun itseään niin himottaa ne (mikä lie vitaamiinivajaus) niin ehkäpä niissä olisi kanasillekin jotain vitamminia?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä uppoo ja hätäseen :smt005 .. siis kanasille.. määkin tein noita silloin kun oli vain parit kanat :smt002
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ankoille ja kanoille olen idättänyt samalla, kuin itselleni mm. sinimailasta ja mungpapua, hyvin on kelvannut :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Anna vain kanoille, varmasti kelpaa.
Tyrkytän tässä samalla lisää idätettävää.
Mulla kasvaa muovisilla pizza-alustoilla linnuille ohran ja kauran ituja.
Ei haitta vaikka menee vähän idätykset pitkäksi. Kun siitä voi sit leikellä saksilla nurmikkoa. Tai antaa koko toosan kerralla!
hyvin tykkäävät.
Peltolan eläjät

Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Peltolan eläjät »

Tänään annoin kokeilumielessä kanasille idätettyjä Mung papuja, sekoitettuna
muun pöperön joukkoon :smt001
Maistui hyvin koko joukolle, toivottavasti eivät saa vatsavaivoja.
Onko muilla kokemusta itujen syöttämisestä kanoille?
Suvianne

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Rakastavat meillä alfa alfaa ja kauran ituja.
smari

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja smari »

Kotimaiset ohra, kaura ja herne sopii myös hyvin idätykseen. Hygieenisyys kannattaa idätysvaiheessa muistaa ja tuontipavuissa salmonellariski on isompi. Kotimaisten idätystä itse suosin ekologisuudenkin takia.
Suvianne

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Eikait ihmisille tarkoitetuissa voi salmonellaa olla?
Luulis suomessa olevan sen verta tarkat tarkastukset.
Se kohu sinimailasen salmonellasta on varmaan 15v vanha...
gallia

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja gallia »

Tuontielintarvikket tarkastetaan pistokokein, tai ei tarkasteta ollenkaan, jos ne on jo jossain muussa Eu-maassa tarkastettu (tai "tarkastettu pistokokein"). Ihan hyvin voi olla salmonellaa ihmisille tarkotetuissakin. Kyl mä idättäisin näitä kotoisia vaan.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... /?bid=1675
http://www.sproutnet.com/Research/Finla ... 0-2002.pdf
Suvianne

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No en kyllä pelkällä hrneellä elä ;)
Minä idättelen ihan säännöllisesti itselleni mung papuja, sinimailasta ja varsinkin sarviapilaa. Se on sitte hyvää. Vehnää olen jonkin verran idätelly, mutta se ei van ole niin helppoa ja hyvää.
Ei kykene lopettaan kun on pienestä asti nuita syöny ja idätelly.
Kanat meillä kyllä nykyään saa vain kauraa idätettynä. Viiruille idättelin sinimailasta samalla kun itelle.
Suvianne

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en kyllä valmiita ituja osta ikinä. minusta ne on jotenkin ällöjä ja epähygieenisiä... En tiedä miksi näin ajattelen..
smari

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä luulin että tässä on kyse kanoille idätyksestä... Kyllä mäkin kotona joskus tuontipapuja idätän ihmisille, mutta en oo keksiny syytä miksi ne olisi kanoille parempia kuin kotimaiset.
Suvianne

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Paremmuudesta en tiedä, mutta jos tuontipapuja on jääny kaappiin lojumaan ja kukaan niitä ei käytä, niin voi minusta siis minusta ihan huoletta idättää kanoille.
Peltolan eläjät

Re: Idätettyjä papuja

Viesti Kirjoittaja Peltolan eläjät »

Kiitos vinkeistä, täytyypä kokeilla viljan ja herneiden idätystä kanoille :smt001
Nämä mungpavut olin idättänyt meille itselle, sairastetaan sitten kanojen
kanssa samat salmonellat :sad4:
Mimi30

Re: Idätykset

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

mitä kaikkea ootte idättäny kanoille?Ajattelin nyt kauraa laittaa ikkunalaudalle..alkaa tuo salaatin syöttäminen tulla vähän kalliiksi(kun oon koittanu että jotain vihreetä saisivat nyt talvella) vaikka meillä suht pieni parvi onkin.. :smt017
Vastaa Viestiin