Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rouva Kananen

Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Rouva Kananen »

Aloittelevana kananhoitajana :oops: minua kiinnostaisi tietää ruokkiiko kukaan kanojaan ilman teollista rehua? Millaista ruokaa silloin annat? Teetkö itse rehua ja onko se kokonaisia jyviä vai jauhettua/litistettyä?

Googlailin "homemade chicken feed" ja oheita löytyy kyllä, mutta sellaisilla viljoilla, joita on Suomesta hieman vaikea löytää. (Ruokinta ilman teollista rehua kiinnostaa, omat koiratkaan eivät sitä syö ja eron huomaa mm. koirien ominaishajusta.) Vaihtoehtoisesti joku luomurehu voisi olla mahdollinen ajatus... Mutta luomurehun saatavuus näyttää olevan aika vaikea kartoittaa!

Jos tekisin itse rehun/ruoan kanasille, niin missä suhteessa tulisi antaa esimerkiksi kauraa, vehnää ja hernettä/härkäpapua ja onko väliä mitä viljoja tai palkokasveja antaa? Entä se eläinvalkuainen? Riittääkö piimä (jostain näin luin) vai pitääkö antaa lihaa/kalaa? Entä esim. rypsiöljy? Mitä kaikkea on syytä huomioida?

Miten huomiodaan munintatauko ruokinnassa?

Entäpä löytyykö reseptejä?!? :smt002
saiha

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja saiha »

Tipujen hoito-osiosta löytyi tuollainen ohje:

© Kalle:
Tipujen ruokinta ilman teollista rehua
Tässä resepti, joka minulla on käytössä sekä tipuilla että aikuisilla kanoilla:
- kuivaa leipää veteen liotettuna, kuivapaino n. 300g
- juuresraastetta (porkkanaa, lanttua, kaalia, kuivattua nokkosta) n. 200g
- viljaa/lajittelujätettä, sisältää yleensä kauraa, vehnää, rypsiä jne. 300g
- belgialaista maissia 200g
- kuivatusta kalasta tehtyä rouhetta 200g
- perunaa, makaronia tai ruuantähteitä, joissa esim. lihapullia, makkaraa yms. (ei saa olla kovin maustettua) 200g
- kaupasta saatuja hedelmiä lisukkeena tarjonnan mukaan
Tämä määrä riittää 15 pienikokoiselle kanalle/vrk.

Tipuille/kanoille on aina tarjolla simpukkarouhetta ja grittiä sekä kuumennettua munankuorirouhetta.
Pari kertaa kuukaudessa lisään ruuan päälle valkosipuliöljyä/kotimaista kylmäpuristettua pellavaöljyä.
Talvikautena myöskin pari kertaa kuukaudessa vitamiiniliuosta.
tuohis

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Itse olen päättänyt luopua teollisista kanarehuista ihan hinta syistä. 42euroa säkki on liikaa.

Jos haluaa huipputuottoja, niin on tarkkaa. Mutta harrastajakanalassa pärjännee kauralla, heinällä ja ruuantähteillä. Lisäksi voi ostaa juureksia ja keitellä niitä kattilallisen silloin tällöin. Talvella juurekset toimivat myös virikerehuna ja on siksi suositeltavaa.

Karppausperhe-blogissa kerrotaan jauhomatojen kasvattamisesta. Googlella löytyy.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kauralla, heinäällä, ruoantähteillä ja juureksilla muninta jäänee vähäiseksi. Proteiinia tarvitaan mutta ilman munitusrehua pärjää hyvin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iita

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Iita »

Sillein pieni vinkki :smt002 .Kalastusseurat pitävät mm.paunettiverkkoja yleensä keväällä ja heille on ongelma minne pikkukalat laitetaan/hävitetään ,mutta sillein hoitavat järvien kalakantaa ,mutta kanojen pitäjille on aikamoinen proteiininlähde .Kaloja voi pakastaa ja keittää pieninä erinä vaikka kalasaaliit ovat aika isot..

Jos vain pakkasessa riittää tilaa :smt002
Anna

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Anna »

Joo minä saan naapurilta juuri kevät- alkukesästä särkeä ym ja olen ne pakkaseen laittanut. Olen kysynyt kaikilta maistuuko munissa kala. Kaikki vastaavat, ettei maistu. Eikö niin, että järvikalaa ei saa antaa raakana kanoille? Jos sitä kalastajaa ei naapurista löydy, kauppiaalta saa lohen ym perkeitä tosi halvalla tai jopa ilmaiseksi. Teolliseen rehuunkin useimmiten sekoitetaan kalajauhoa. Teen aika usein kala-makaronipuuroa.
Olen välillä vienyt kanoille tuhkaa kylpyjä varten, mutta ne myös syövät sitä. Tosin pienessä sisätilassa tuli aikamoinen pöly joka paikkaan. Enää siis vain ulkotarhassa. Varmaankin murskattujen munankuorien tarjoaminen kuuluu selvyytenä kotiruokintaan.
Kesällä tietenkin voikukat, horsmat ym. Lainaus Luomu KANAN hoito: "Laiduntaminen takaa raittiin ilman saannin ja auringonvalo D-vitamiinin muodostumisen. UV-säteilyllä on myös desinfioiva vaikutua, mikä osaltaan ehkäisee tauteja."
Talvella siten juureksia, perunankuoret ym. Punajuurtakin olen tarjonnut keitettynä.
Iita

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Iita »

Silakka taitaa olla sellainen ,mikä antaa munille makua ,mutta ei muut .. :smt001
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ei anna silakka munille kalanmakua; miksi antaisi? Se on se rehustuksen kalajauho ja kalaöljy, mikä sitä sivumakua antaa. Kaikkia kaloja, silakka ja kilohaili ml, olen kanoilleni syöttänyt ja mitään makuhaittoja ei koskaan ole ollut.
Kala kaikissa muodoissaan on kanoille ensiarvoinen valkuaislähde ja todella tärkeä.
Iita

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Iita »

Ai.. täällä päin sellainen käsitys on ollut.

Olisiko siitä ,kun aikoinaan syöttivät kalarehua ja munissa maistui kala.. ja oliko rehu suurinosa sitten silakkaa.

Samoin keväällä olisi kanoille ollut tarjolla "silakkalähetys",niin hänkään (jolta ne ois saatu) ei oikein suositellut,just tuon makukysymyksen vuoksi. :smt001
Anna

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Anna »

Toistaisin kysymykseni eikö niin, että järvikalaa ei saa antaa kanoille raakana?
Lisäkysymys: Minä annan kalat ruotoineen sisälmyksineen, kylläkin kypsennettynä. Miten nuo ruodot? Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta mietityttää, pitäisikö kala kypsentää niin pehmeäksi, että ruodotkin pehmenee?
Nyt paukkuu ukkonen - suljen koneen
EH46
tipu
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 10:45
Paikkakunta: Joutsa

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja EH46 »

Saattaa tulla sisäloisia jos antaa kalan raakana. Jos on ollut pakastettuna niin sitten ei ole loisvaaraa.
Minä jauhan kalat lihamyllyllä päineen ruotoineen jauhelihaksi.
Anna

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Anna »

EH46 kirjoitti:Saattaa tulla sisäloisia jos antaa kalan raakana. Jos on ollut pakastettuna niin sitten ei ole loisvaaraa.
Minä jauhan kalat lihamyllyllä päineen ruotoineen jauhelihaksi.
'Siis jauhat, raakana vai miten? Minulla on vain tuollainen halpa lihamylly. Täytyy kokeilla.

PS. Nuori kukkoni yritti kertoa ukkoselle, että hän määrää täällä :smt041 Jäi kiekumaan ja kanat turvaan - taisi onnistua, jyrisi ja ukkosti, mutta ohi meni UKKONEN. :smt043
Iita

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Iita »

Meillä ei jauheta ,muikkukin uppoo melkein kokonaisena ja isommista kaloista jää joitain rippeitä. Tietenkin tarkempaan söisivät isot kalat(lahna,hauki jne) jos jauhaisi.
Anna

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja Anna »

Luin Länsiväylästä (Espoon paikkallislehti), että särkeä voi syödä raakana, vaikka graavattuna kuten siikaa, mutta ei ahventa. En ymmärrä - särki ei siis jotenkin ole loisien lähde, mutta ahven voisi olla? Mutta, jos näin olisi, voisin siis särkeä tarjota kanolille aika raakana, mutten ahventa.
Kuinka tarkka täytyy olla?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanojen ruokinta ilman teollista rehua

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon mato-onkinut särkiä, joissa oli lapamatoa n. kilometritolkulla :pukeleft:
En luottaisi särkien loisvapauteen.
Vastaa Viestiin