Saako kanoille antaa..

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Chick

Saako kanoille antaa..

Viesti Kirjoittaja Chick »

..banaania?
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No meillä nuo kanat syövät kaiken muun sörsselin lisäksi Del Monten säilykkeitä, Cream-Crackereita, saan nimittäin eräältä kaveriltani tosi paljon rikkoutuneita pakkauksia.
Tuo Punaheltta, jota ostin pari vuotta sitte, ei kyllä maita kenellekkään.
Joku saisi rahdin maksamalla n. kolmekymentä kiloa Punahelttaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää oon nyt siirtynyt kanoilla puoltiivisteeseen, kun meillä linnut syö ihan hirveet määrät kaikkee muutakin. Esimerkiksi just banaania, omenaa ja vihanneksia...Mää vähän luulen, että kesällä näille irrallaan oleville vois tarjotakkin sellaista "teolllista" jossa se valkuaisprosentti huitelee 40 tieppeillä, kun pääasiassa ne kuitenkin syö laidunta. Muniihan ne kuitenkin valosassa yössä, niin ei tarviis munia tehä lihaksista.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jeps---nyrkkisääntöhän on, että kanoille saa antaa melkein mitä vain, koska ne ovat kaikkiruokaisia. (Ei tietänkään myrkyllisiä ja pilaantuneita sapuskoita, esim. home on vaarallista!) Kovin suolaista ja/tai mausteista ei kuitenkaan suositella ja aina uutta/erikoisempaa ruokaa tarjoillessa pitää muistaa, ettei anna sitä kovin isoja määriä kerralla eli antaa vain tutun ruuan lisukkeena.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Lähikauppa myy usein leivontakypsiä banaaneja 50snt/kg, niitä mä ostan kanoille - mahtaa myyjät pitää mua himoleipurina :smt080

maunu-muori lannoittaa vaan laitumensa hyvin ja kylvää apilaa sekaan niin nousee valkuaispitoisuus siinäkin eväässä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kylvä tonne koiranputkeen mitään apiloita.. hitsit että oon taas aivastellut, mää oon noille putkille allerginen.. ei voi ees niittää, ja vaikka kaikki noin 50 nelijalkasta kuinka kitkee, niin kukkiihan se pelto. Lannotettu on laitumia,(pipanoilla ja pissalla) vaan siitähän toi putki vasta innostuu...Nokkosta oon tänään leikannut kuivumaan, ja sitä varmaan piisaa ..laitan talvella tirpoille.
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Ja jatkuu (osa:2)

...appelsiinia?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kana on kaikkiruokainen eläin samoin kuin esim possu. Voit antaa.. mää en anna kuoria, torjunta-ainejäämien pelossa(en haluis niiden kertyvän lintuihin, koska kasvatan niitä osin lähiruuaksi itselle.. allergiat on jo muutoinkin tarpeeksi pahat, nääs)... sisusta vaan..talvisin mää teen niille linnuille salaattia, jossa on saamiani hedelmiä ja vihanneksia pilpottuna, kesällä syövät paljon luonnosta, niin ei oo ihan yhtä tarpeen. Ja jos en saa vihantaa talvella, niin sitten ostan ja laitan kuivattua nokkosta ja hernemaissipaprikaa ym..

Joissain kriisiajan ohjeissa on ekana hävityslistalla kanat ja possut, kun syövät ruokaa joka kelpais ihmisillekin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

maunu_muori kirjoitti:
Joissain kriisiajan ohjeissa on ekana hävityslistalla kanat ja possut, kun syövät ruokaa joka kelpais ihmisillekin
Tuossa on yksi syy siihen, että me luovuttiin kukkopojankasvatushaaveista, pienennettiin kanaparvea ja tehtiin lisää pupuhäkkejä. Jos sitä laidunlihaa sit vielä jossain vaiheessa... :smt003

Mitä mieltä muuten ootte siitä, että kanat pääsee kaivelemaan kompostia? Siellähän tietysti on eriasteisessa maatumistilassa olevaa tavaraa, myös homeista tai muuten kamalaa. Mutta millä estää vapaata kanaa syömästä kaikenmaailman asiattomuuksia pihamaalta?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tuotas noin.... keittiö, siis ruokajätteitä, ei saa kompostoida avokompostissa.. siitä on varmaan joka kunnassa kielto.. ja puutarhajätteet taas saa... ja niissä musta ei oo mitään sellaista, mihin ne ei pihalla pääsis kanat itekin käsiksi. Mää oon tehnyt niin, että kompostoin teuras ym..ja ruokajätteet joko kuumakompostorissa tai sitten sellaisessa, joihin ei pääse mikään jyrsijä( rottavaarakin pitää huomioida, ei kannata levitellä) Sitten kun noi on jo melkein multaa, aumaan ne ja pihaton/lintujen pehkua niskaa, ja peittokerroksen...ja kasveja.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kai sinne puutarhakompostiin saa laittaa kasvihuonejätteet? Meillä siellä ainakin on myöhemmin kesästä homeisia tomaatteja ja märäntyneitä vihanneksia, jotka on lintujen herkkua. :smt019
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mull on parempi idis.. laita ne linnut lopuksi putsaan se kasvihuone.. siis sitten, kun kaikki on korjattu, tulee samalla luomulainnoitus.. (näin meillä, laiska kun oon).. on muuten vuonna miekka ja kirves kirjan neuvo.. ei kait ne pienet homeet ja samalla kääntävät ja mylläävät sen kasvualusta..teikkös sellaisen huoneen, jota voi käyttää kylmäpihattona? Ollu vähän kiirusta viimeaikoina.. ei oo ehtinyt niitä lupaamiani kuvia... musta noi kasvihuoneen jätteet on niitä puutarhajätteitä :smt002 että voihan ne varmaan sinne kitkkuheinien joukkoon...
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Yksi hyvä puoli näissä jatkuvissa sateissa on, olen kerännyt jo monta purkillista kastematoja kanoille pihalta. Alkaako nyt kananmunat maistua ihan madoille :smt017

Kuva
Matosalaattia -nam-
Viimeksi muokannut Chick, 26 Kesä 2008, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihana kysymys :smt005 Kempä tietää---onkos joku maistellut matoja? Totta puhuen: kanat syö kyllä itsekin, ilman tarjoilua, hirmumäärät matoja/etanoita/hyönteisiä yms. luonnosta löytyvää eläinruokaa hiirulaisista sammakoihin, muttei niiden syöminen tiettävästi vaikuta munien makuun ainakaan huonontavasti. Moni kehuu, että kesämunat on maukkaampia kuin talvimunat---johtuukohan se sitten vihreästä vaiko eläinperäisestä ruuasta?
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Onkos se eläinrääkkäystä, jos viskaan sammakon kanojen tarhaan...? Kun eihän lemmikkikäärmeillekään saa antaa elävänä hiiriä. :smt017
Vastaa Viestiin