fermentoitu/käytetty ruoka

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Leonidas

fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Löysin aivan uskomattoman kiehtovaa juttua fermentoinnista kanojen ruokinnassa. Helpottaa ruoansulatusta, edistää terveyttä, antaa elinvoimaa, kasvattaa lihaksistoa ja lisää kiiltoa sulkiin. Eli periaatteessa maitohappokäymistä, ainakin niin minä asian ymmärsin. Täällä juttua : http://scratchcradle.wordpress.com/cate ... anagement/
Leonidas

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Ymmärsin tämän nyt näin, jos joku huomaa selkeän virheen niin paikatkoon:

1. Poista vedestä kloorit tai vastaavat puhdistusaineet (suomessa ei kai kloorata vettä enää vaan käytetään jotain muuta) keittämällä ja jäähdyttämällä vesi. TAI käytä sadevettä tai lumesta sulatettua.

2. Käytä mieluiten teräksistä astiaa, myös lasinen tai keraaminen käy. (muovista voi liueta käymisen aikana aineita)

3. Laita astiaan normaali määrä rehua, kasviksia, jyviä, jauhoja, keitettyjä murskattuja munia, murskattuja munankuoria, leväjauhetta,mitä sitten syötätkään kanoillesi (lihaa ei oltu kai kokeiltu noissa esimerkeissä) ja kaada päälle keitetty, jäähdytetty vesi. Jätä astiaan reilu (arvelisin 5-10cm) turpomisvara.

4. Lisää astiaan jotain bakteeriymppiä, hapankaalia (ei pastöroitua), omenaviinietikkaa (ei pastöroitua), nestemäistä maitohappobakteerivalmistetta, hiivaa yms

5. Sekoita ja peitä kannella.

Fermentoitua ruokaa voi käyttää 2 tunnin kuluttua, mutta monet lähteet suosittelevat 24-48tunnin, jopa 72 tunnin fermentoitumisaikaa. Kaada ruoasta ylijäämä neste uuteen astiaan siemeneksi, fermentoituminen lähtee nopeammin käyntiin. Voit myös tehdä niin että käytät kolmisen päivää isompaa satsia, josta kauhot ruokaa kanoille ja korvaat poisotetun ruoan uudella aineksella ja vedellä, näin saat joka päivä fermentoitua ruokaa.
Leonidas

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Mulla tulee kokoajan enemmän ja enemmän vaatimuksia mun pieneen kanalaan. Nyt siellä pitää olla vesipiste ja lämmin huolto ja ruokahuone jossa voin säilyttää tätäkin kokeilua sitten... :smt017 :smt041
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Ruokintahässäkkää ja fermentointia..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meillä kun on monen moista lintua erilaisista fasaaneista kanoihin ja riikkeihin, niin olen tehnyt tähän päivään asti nyt nuita erilaisia siemen-rehu-vilja sekoituksia, mutta päätin huomenna laittaa fermentointipöperön pöhisemään ihan kokeeksi että syötän sitä muun rinnalla! Onko täällä ketään joka syöttää fermentoitua, minkälaisia seoksia olette tehneet?
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokintahässäkkää ja fermentointia..

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä pöntössä kauraa, ohraa, venhnää, hernettä, härkäpapua, pellavansiementä sekä vaihtelevasti porkkanaa, lanttua ja kaalia. Tykkäävät kovasti, syövät ja paskovat vähemmän ja munivat hyvin.
Mulla on automaatissa samaa sekoitusta ilman juureksia kuin fermentointipöntössä, saavat noin puolet ruoasta fermentoituna. Kesällä ovat pelkällä kuivalla kauralla kun pääasiassa löytävät oman sapuskansa pihalta mutta talvella saavat sitten näitä muita. Kohta on taas aika hakea hapankaalia kaupasta ja pistää pöhisemään. Meillä alkaa kolmas talvi fermentoidulla ruoalla, suosittelen ja ei ole vaikeaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Jennimm

Re: Ruokintahässäkkää ja fermentointia..

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Tästä olis kiva tietää enemmän. Jos joku viittis kertoa miten te oikein sen seoksen teette ja minkälaiseen astiaan laitatte, miten säilyy.... :-)
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Ruokintahässäkkää ja fermentointia..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Pitäs ihan tehdä semmoinen hyvä kuvaohjekooste tuosta fermentoinnista. Itsekkin siitä olen pelkkää hyvää kuullut, ja tuttavan kanalassa seurasin viime talven fermentoidun evään syöttöä, niin täytyy sanua että hällä tuli melkonen ero kyllä siihen aikasempaan. Ruuanhävikki väheni todella huomattavasti, meillähän on esim. tuo kauran kelpaamattomuus se ongelma.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on pöperö elintarvikemuovista tehdyssä 30 l saavissa, onhan se kaupan hapankaalikin muovisessa rasiassa. Ainekset pönttöön, hapankaalirasia sekaan ja vettä kraanasta että peittää reilusti rehun, ainakin 15 cm, jyvät turpoavat todella paljon. Sekoitetaan silloin kun muistetaan. Pönttö on pannuhuoneessa, kansi on löyhästi päällä. Annetaan olla kolme päivää ja sitten aletaan syöttämään. Lisätään seokseen aina yhtä paljon tavaraa kun poistetaan, prosessi jatkuu koko ajan, ei tarvitse aloittaa alusta. Huolehditaan että rehu on koko ajan nesteen peitossa. Haju on mukavan raikas ja pöperö näyttää herkulliselta. Mulla on jyväsekoituksena sama mikä on automaatissakin. Tämä on oikeasti todella helppoa ja vaivatonta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Oletko käyttänyt vihanneksia ja juureksia siinä? Saadaan vähän väliä nuita kaupan hävikkejä jossa mukana tomaatteja, inkiväärejä yms. kaikkea mahollista vihreää kuten rucolaa ja sen semmosta, niin mietin että uskaltaisinko niitä laittaa sinne myös sekaan.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tai no juurekset jo mainitsitkin tuossa, mutta vihreää ja kasviksia noin muuten. :smt045
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Maattari »

En ole itse laittanut mutta käsittääkseni voi laittaa. Meillä salaatinjämät yms menee kaneille.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

No joo kaneille meilläkin niitä menee, mutta voisihan nuita kokeilla tuossakin sitten. :smt001 Tänään paan pöntön pöhisemään (kauhee, kuulostaa niinkun jotain kiljua oisin värkkäämässä tyyliin...) ja kokeilen sitten miten käypi!
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Jonna

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Olen syöttänyt tällä yli vuoden. Justiin laitoin facen munikseen pikaoppaan kuvineen.
Monessa lähteessä sanotaan että astia pitäisi olla (elintarvike)muovia tai lasia, ei metalliastiaa. Mäne ja tiedä, mulla on iso elintarvikesaavi johon teen tuon.
Voi laittaa kasviksia laidasta laitaan, ainoastaan sokerisia hedelmiä en ole iljennyt lykätä isoa määrää, en tiedä lähteekö äkkiä vaan kiljuuntumaan niillä :smt003
Jennimm

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Käytän vaan tätä perinteistä munista. Laitatteko porkkanat ja muut raastettuna sekaan vai paloteltuna vai miten? Täytyy kyllä kokeilla tätä kun saa haettua sitä hapankaalia.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Nuo hedelmät vähän arvelluttaa kieltämättä, noh, katsotaan miten tässä käypi! :smt004
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin