kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Talvella voit antaa monivitamiinia, sellainen jossa on d-vitamiinia tai sitten ade- vitamiinia.
Pieni lisäys rasvaa antaa kiiltoa, esim loraus rypsiöljyä. Nythän on sulkasatoaika parhaimmillaan ja kanat aika resuisen näköisiä. Hybridit ovat jalostettu munimaan hyvin ja voivat olla vähän tarkempia ruokittavia kuin huonommin munivat rotukanat. Munivat lihoistaan jos ruokinta ei ole ihan kohdillaan. Silti mun mielestä ruokinnassasi ei ole mitään vikaa kunhan huolehdit että saavat sitä eläinperäistä proteiinia muutaman kerran viikossa, sieltä se metioniini tulee. Jos haluat oikein laskea niin munivan kanan ruoan proteiinipitoisuus olisi 15-19% ja metioniinia pitäisi olla 2,5 g/kg rehua. Eikä se niin grammalleen tarkkaa puuhaa ole. Mä tykkään kokeilla eri sekoituksia mutta se vaatii aikaa koska yhteen kokeiluun menee vähintään puoli vuotta kun seuraan vaikutusta munintaan ym. Kesää en laske koska silloin ovat vapaina pihalla ja ruokana pelkkä vilja.
Meillä tällä hetkellä kanojen proteiinina rypsi, hamppu, pellava ja piimä. Joskus menty herne,hera, piimä tai hamppu,pellava, piimä. Kaikki kombinaatiot ovat toimineet hyvin. Satunnaisesti saavat kalaa jos naapurilta saan pieniä kaloja. Lihaa en osta niille ikinä. Tuo hera,herne, piimä oli halvin mutta vaati sen puuron teon jossa nesteenä se hera. Meillä siis vuohet lypsyssä ja piimää ( maitoa) omasta takaa. Juustossa on paljon metioniiniä, mä raastan vanhat juustonkannikat joskus kanoille. Talvella syötän sinimailasheinää jossa on myös hyvänlaatuista proteiinia. Se on aika kallista mutta ei kanat sitä paljon syö, yksi paali riittää niille pitkään, varmaan koko talveksi. Sitä on myös pelletteinä.
Ainakin meidän agrissa oli eilen pelkää soijaa säkeissä, hintaa en älynnyt katsoa.
Proteiineista sen verran että soija voi olla ainoana valkuaislähteenä, kuten myös liha. Hamppukin voisi olla mutta on sekin on sen verran kallista että kannattaa sekoittaa muiden kanssa.
Ihan pienten tipujen ja varsinkin konetipujen ruokinta on sitten erikseen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maru

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Maru »

Jes kiitos, juuri tälläistä neuvoa kaipasin :smt041

Meillä piimä menee aika huonosti. Juurikin vein piimää jossa leipää mukana, katsoivat vain et tätäkö pitäisi syödä. Valkoiset kyllä söi. No ehkä kelpaa kun en nyt muuta vienyt. Tietty viljoja automaatis ja kauraa pehkuun heittelin.

Paremmin kelvannut viilit, rahka, jugurtti ja raejuusto. Ne tietty kalliimpia, mut aiemmin kanojakin vain 3 :smt001 Pitäis opetella tekee maidosta viiliä. Olen sitä punaista viiliä ostanut ja pari kolme purkkia kerralla antanut silloin tällöin. Se suurta herkkua!!!

Ton vitamiinin käyn ostaa. (ja heinän jos täältä löytyy. Se vissiin sitä hevosten? )Viime talvena joskus helmikuussa tuli nahkamunia vähän aikaa. Korjaantu kun annoin ihmisten d vitamiiniä nestenokareina salaatinlehtien päällä yksilöllisesti :smt043

Oikein varsinainen kananhoitaja :-"

Muoks. Rypsiöljyä lorauttelen puuroihin,makarooniin yms
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juu sitä hevosten, krafftin lusern hack on mulla.
Viilin teko on helppoa, nokare viiliä kuppiin ja maitoa päälle, sekoitus ja anna seistä lämpimässä, esim jääkaapin päällä vuorokausi, valmis. Näinhän se ruokinnassa on että pitää välillä soveltaa ja tehdä siitä mitä on ja mitä saa helpoiten, piimä tai viili, ihan sama.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maru

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Maru »

No, sen viilinkin teon osasin sit vissiin kämmätä???
Laitoinkohan liian ison satsin tai sit meil on liian kylmä :smt017
Laitoin yhden purkin punaista viiliä (200g) ja 1l punaista maitoa. Nyt jo yli vuorokauden ollut ja "löysää" on. Meneeköhän pilalle, kun niin kauan joutuu tekeytyy? Mul vähän kansi päällä raollaan. Pitäiskö olla ilman ?
Tai sit mä vaan olen liian hätänen :smt024
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä pidän ilman kantta mutta en tiedä vaikuttaako se kansi viilin tekeytymiseen. Ainesuhteet ihan ok. Sekoititko kunnolla? Antaisin sen olla vielä vuorokauden, ei mene pilalle. Kotiviili on löysempää ja venyvämpää kuin kaupan viili. Itse olen aina tehnyt ihmisille ja valmiiksi parin desin kulhoihin, voi olla että tuollainen iso satsi vaatii vähän enemmän aikaa varsinkin jos teit jääkaappikylmistä aineksista.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maru

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Maru »

:smt041 onnistui, onnistui !!!!

Viili siis sittenkin onnistui :smt045
Se ilmeisesti niiiiin iso määrä, että tekeytyi reilun 2vrk. Nyt oli komeasti venyvää sitkasta.
Arvatkaapa mitä mun tirpat saa aamusella.....

Kiitos nevoista Maattari :smt006

Ps. pistin kyl nyt jääkaappiin sen
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

On se hienoa huomata, kun ruokkii kanoja luonnonmukaisesti kuten tuon Thaimaassa tehdyn tutkimuksen mukaan, suomalaisesti mukaillen, niin ei niille edes kaura kelpaa!!! Taasen yksi tietolähde käytetty hyväksi ja todettu toimineen :smt041 :smt041
Mim

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja Mim »

Syötän kotiruuan (vihannes, kala, juurespuuroja) lisäksi kanoilleni kauraa ja ohraa sekoitettuna ja Rehuxin gmo -vapaata rehua.

Ongelma on, ettei kaura kelpaa vaan kaurat viskellään maahan. Ottaa pannuun kun menee niin paljon hukkaan :( Kaura olisi hyvä, mutta miksi se ei maistu? Onko haittaa jos ei syötä kauraa? Tai olisiko viisaampaa olla oma automaattinsa joka lajille. Nyt olen sekoittanut viljat ja rehun samaan automaattiin.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kauran on oltava hyvää,sillä sen luonnostaankin suuri kuoripitoisuus tekee sen huonosti sulavaksi ja huonon kauran käyttö alentaa myös muiden rehujen sulavuutta ja kanat eivät syö sitä mielellään.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: kauraa Turun lähistöltä ? kana kasvissyöjä?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kiinankaalia, omenaa ja puolikkaita appelsiineja näyttää ainakin eläintarhojen kanat saavan, toki muutakin.
Vastaa Viestiin