Keltuaisen väri.

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hannasuoma

Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja hannasuoma »

En nyt löydä täältä, että mikä tekee keltuaiseen kauniin värin. Aiemmin arvelin, että se on viherravinto, kun kesällä ulkona olleilla kanoilla oli hyvinkin keltaiset keltuaiset. Kuitenkin nyt talvella, vaikka kanat saavat vihreääkin, ovat keltuaiset kovinkin haalean värisiä. Tekeekö värin kuitenkin auringonvalo? Vai onko vihreän osuus ruuassa liian pieni, vai mikä? Kaupan munat ovat hyvin keltaisia talvellakin, eli onko tuotantokanaloissa siinä tapauksessa jotain uv-lamppuja? Tuskin siellä ainakaan viherravintoa tarjoillaan :smt002 .
Kanat syö mielestäni ihan monipuolisesti, joten en usko että se on mistään ravintoaineestakaan. Oisko jollakin faktaa?
hen-na

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja hen-na »

En nyt löydä sitä kirjaa (Aitoa ruokaa! kirjoittaneen nimeä en muista joku ruotsalainen mat-erik nilssen tai jotain sinnepäin)...
Siinä luki, että näissä isoissa kanaloissa kanoille syötetän paprikajauhetta taikka toista jotain teollista ainetta joka "värjää"
kananmunan keltuaisen. En tiedä onko tämä käytäntö suomessa, mutta näin vissiin ruotsissa.

Mutta mun mielestä kaupan kananmunat on aina hyvin hailakoita! Eihän niillä edes kakkupohjasta tule kellertävää. Ja tälläisiä
kaupan hailakoita meillä on näin talvisin. Pitääkin laittaa tänään ohraa itämään..!
Iloisten Munatalo

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä ihan selkeästi keltuaisen väri haaleni talvea kohden, mutta nyt kun taas saavat huimat määrät kasviksia ja vihanneksia sekä heldelmiä, on keltuaisetkin alkaneet tummua. Pari kertaa kuussa annan veden seassa monivitamiiniliuosta ja kerppuja joko horsmaa, nokkosta tai vadelmaa. Tämä perusruuan lisäksi.
hen-na

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja hen-na »

^minkälaista vitamiiniä annat?
Iloisten Munatalo

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

hen-na kirjoitti:^minkälaista vitamiiniä annat?
Tämmöistä vitamiinia meidän saavat
http://www.suomenrehu.fi/548.html?tid=2 ... Vitamiinit
lina

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja lina »

Tätini, jolla on paljon enemmän kokemusta kanoista kun minulla, sanoo että keltuainen tulee keltaisemmaksi (tummemman keltaiseksi) mitä enemmän ruohoa tai muuta vihreetä kanat syövät.
Raksu

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meillä kanat saa niin paljon kun syövät sallaatteja ja keltuaiset on tosissaan keltaiset :smt038 Viimeset kaupastaostetut munat ja omien kun laitoin samaan astiaan niin sillon oikein huomas miten hailakoita ja velttoja oli kaupan munan keltuaiset :smt003
pauliina74

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja pauliina74 »

meillä myöskin kanat saavat vihreätä salaattia ja kaikenlaista jäännösruokaa tuvasta mm. keitettyjä perunankuoria, pehmitettyjä leipiä, keitettyjä perunoita yms. Keltuaiset on todella keltaisia :smt001 ja munat kaiken lisäksi maukkaita ! :smt004
SannaKle

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Mä oon ruvennut miettimään tuota keltuaisen väriä. Kesällä olivat todella ihan tummia, enemmänkin oransseja kuin keltaisia ja nyt ovat muuttuneet ihan hailakoiksi. Eilen tein pannaria johon laitoin yhden kaupan luomumunan ja 2 omien kanojen munaa ja ne omien keltuaiset oli paljon haaleampia kuin tuo kaupan luomumuna. Mietin että johtuuko tuosta vihreän ravinnon määrästä. Meillä kanat saa melkeinpä päivittäin lehtisalaattia/tammenlehteä/kiinankaalta, mutta eihän ne tietenkään niin tujua oo ku ruoho ja voikukanlehdet mitä kesäisin syövät mielin määrin.
rilla

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen samaa pohtinut. Meillä kanat saa ajoittain paljonkin vihanneksia,esim salaattia,paprikoita,hedelmiä yms.
Mut kyllä keltuaiset talvella tahtoo olla vaaleita.

Lisäksi vielä niissä on värieroja. Joissain on tosi tummatkin keltuaiset.
Meillä voi olla mahdollista,kun paljon annan kaupan heviä,et osa syö sitä enemmän, toiset taas ei. :smt024
sarviorvokki

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja sarviorvokki »

Juuri tuota keltuaisten värieroa omien kananmunien välillä olen itsekin miettinyt. Voikohan olla että keltuaisen väri olisi myös jossain määrin perinnöllinen ominaisuus (ts. toisilla olisi aina keltaisemmat kuin toisilla) vai johtuuko vain siitä, että toiset kanat saavat ovat esim. korkeammalla arvoasteikossa ja saavat napsittua ylimääräisestä lisäruuasta (ruuantähteet, vihannesten kuoret yms. mitä keittiöstä tulee) parhaat palat. Nyt talvella väriero jotenkin korostuu, toisilla näyttää olevan suunnileen yhtä keltaiset keltuaiset kuin kesälläkin ja toisilla paljon vaaleammat. Meidän lähellä olevat kaupat eivät suostu antamaan mitään heviosaston ylijäämätuoteita tms. joten ihan kotiruuan tähteiden varassa ollaan tuon lisäruuan suhteen. Toki saavat viljat, rehut yms. normaalisti, mutta luulisi että jokainen kana saa tätä perusruokaa kuitenkin suht samalla lailla kun sitä on koko ajan tarjolla.
SannaKle

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Meillä ei eroja ole eri kanojen munissa, kaikkien munat ovat yhtä hailakoita nyt, vastaavasti kesällä olivat kaikki yhtä oransseja. Minun äiti on tuossa lähikaupalla töissä ja kerää kaikki poistosalaatit, leivät ja joitakin hedelmiä meijän kanoille syötäväksi. Syövät siis noin kauppakassillisen salaattia viikossa 12kanaa ja 2 kukkoa.
rilla

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin,voihan se olla,et keltuaisen värikin voi olla eri yksilöillä erilainen.
Tosta hevin syönnistä vielä: Mulla jotkut kanat ei paljonkaan sitä syö,toiset ihan hulluna kaahaa heti nokkimaan.

Olen ajatellu.et eikö porkkana esim vois vaikuttaa keltuaisen väriin? Kun se paljon syötyny voi jopa ihoakin kellastaa.
Nokkonen ois varmaan tosi hyvä. Pitäis kyllä ensikesänä kuivata sitä ja sekotella sit jauheena talvipöperöihin.

Kyllä meijän kanoilla ainakin on selviä suosikkiruokia eri yksilöiden välilläkin. :smt007

Mä onneksi saan yhdestä kaupasta joskus paljonkin leipää ja heviä. Pari viikkoas sitten sain sellasen valtavan laatikollisen ylipäiväsiä kananmunia!
Niitä sit olen välillä keitelly 5 litran kattilalla. Murskattuna ovat olleet suosikkilistan ykkösenä.
Hyvä kun menee kuoret ja kaikki samaan.

Mut joskus menee yli viikkokin,ettei onnistu saamaan kaupalta mitään,jos on hidas.
Kun siel on muitakin jotka hakee. Ja henkilökunnalla näyttäs olevan vähän suosikkijärjestelmääkin.
Onnekseni minäkin olen jonkun suosikki siellä.Silloin löytyy yleensä kaikkea hauskaa,kun hän on vuorossa. :smt023

Kai toi kesävihreä on niin voimakasta,et se vaikuttaa jo pieninäkin erinä siihen väriin. Ei vaan sellasia keltuaisia tahdo talvella saada vaikka mitä syöttäis.
Mut maku on kuitenkin hyvä. Välillä kyllä tuntuu,et oikein vaalea keltuainen on maultaankin semmonen vaisu.
Vai johtuuko se siitä,että vaan ajattelee sen olevan erimakuinen?

Hauskaa muuten,et voi näin tosissaan pohtiä kananmunan keltuaisen väriä. Eikä toiset silti pidä ihan omituisena. :smt040
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kesän vihreä on numero ykkönen keltuaisen värjääjänä, sellaista väriä en ole onnistunut saamaan aikaiseksi talvella. Kuten rilla tuolla ylempänä toteaa niin porkkana ja nokkonen ovat hyvin keltuaista värjääviä, kuten myös sinimailanen. Sinimailasheinäpussin pohjalle jää paljon viherjauhoa jonka sekoitan kanojen piimään. Syövät myös sitä sinimailasheinää. Sitten on myös rotukohtaisia eroja, esim orppi valmistaa itse xantofylliä ja orpin munan keltuainen on aina aika ihanan tumma. Yksilökohtaisia erojakin on, meillä on ollut maatiainen jonka keltuainen oli aina harmahtavan vaalea, vaikka mitä olisi ulkona syönyt, eikä ne munat muutenkaan olleet kovin hyviä. Ihan varmasti myös ruma keltuaisen väri vaikutti mielikuvaan munan mausta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ulla

Re: Keltuaisen väri.

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Meillä kanat saavat aiv:tä, jota on saatavilla yllinkyllin, kun on tota lihakarjaa. Kanat syövät aiv-apetta mielellään näin talvisin. Se kyllä värjää keltuaiset ihanan oranssiksi.
Vastaa Viestiin