Käyttäjien esittelyjä vuodelta -11

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Peikko

Täällä Peikko!

Viesti Kirjoittaja Peikko »

Tai siis Peikon nimeä lainava nimimerkki Punkalaitumelta. Aikaisemmin nimimerkkinä oli Tilly, mutta hukkasin tunnukseni ja aloittelen taas alusta foorumilaisena.
Meillä on tällä hetkellä pari silkkikanasta, yksi jätti-kochinkana ja piikkiöläinen kukko sekä piskuinen parvi pronssikalkkunoita. Haaveissa ja munanetin yllyttämänä on yhä kultafasaanit ja joitain kanoja ja ja ja .... vaarallista surffailla munanetissä, todella vaarallista! :smt002 :smt005 .
Muuta kotiväkeä ovat koiruudet 4 seisovaa lintukoiraa ja kolme pollea, joista yksi nimeltään tämä Peikko.
Asumme pienellä maatilalla Punkalaitumella mieheni kanssa, eläinpuutosanemia on krooninen. Aina mahtunee vielä joku tulokas!
Viivi81

Viivi esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Muutaman viestin olenkin jo ehtinyt foorumille laittaa, lienee aika esittäytyä kun kanasetkin ovat saapuneet. :smt001
Olen siis pian kolmekymppinen perheenäiti Pohjois-Karjalasta, joka 15 kaupungissa "kärsityn" vuoden jälkeen palasi maalle. Päivääkään emme ole katuneet, ja elämäämme rikastuttavat myös kissa, koira, 9 lambia, kaksi hevosta sekä muutama päivä sitten meille muuttaneet kanaset ja kukko: Kuva
Kanoista on kokemusta viimeksi lapsuudesta, jolloin meillä asusti kotona kolme kanaa kera kukon. Kerrassaan valloittavia otuksia! :smt055
Kesäasumuksen ulkotarhoineen kanat saivat pihapiirimme vanhaan riiheen rakennetusta kanalasta, ja talveksi ne pääsevät lämpimään navettaan lampaiden ja hevosten kanssa. Kysyttävää ja juteltavaa varmasti jatkossakin riittää, joten foorumi on varmasti ahkerassa käytössä jatkossakin.
farmfresh

unelmia toteuttamassa maalla :D

Viesti Kirjoittaja farmfresh »

heipsis hei,

muutimme viime kesänä miehen kotipaikalle maaseudun rauhaan. kauppojen mukana tuli navetta ja 30 myskiankkaa ja kukko. loppukesästä meille muutti jonkun ruskeat kesäkanat viettämään eläkepäiviä meille :D näistä harmi enään 2 hengissä mutta ovat mahtavia seuraneitejä!! tammikuussa ostin 10 valkoista kanaa ja kohta tulossa vielä muutama lisää. olen täällä sivustolla seuraillut ja tutkaillut ihmisten lintuilua. kohta 2v poikani on mitä mainioin apumies jo piha ja navettahommissa :D yhdessä kuljetaan ankkojen ja kanojen seassa pihamaalla ja ihmetellään elämän ihmeitä ja ihanuutta!! :D lintuset kaikki tyynni pihamaalla päivisin vapaana ja yöt navetassa sulassa sovussa. mahtavaa seurailla miten ne toimii yksin ja yhdessä tiiminä omine kotkotuksineen :D
ps..jos jollain on myskiankkoja/-sorsia liki päijät-hämeen suunnalla niin ilmotelkaahan! :) olisin hyvinkin kiinnostunut vaihtamaan tai ostelemaan uutta verta mein laumaan! :D ja kunhan keksin minne tänne sivustolle tämän ilmoituksen voisin laittaa niin laitan myös sinne...

muutoin oikein ihanaa ja aurinkoista kesää kaikille! naatitaan ja ihastellaan elämän pieniä suuria ihmeitä! :D
Suurnäkin Kanala

Suurnäkin Kanala Esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja Suurnäkin Kanala »

:smt041 Tervehdys kaikille Haminan Metsäkylästä. "Kymenlaakso". :smt041

Saatiin EVIRALTA tilatunnus!

Meillä on tällä hetkellä:
1 Valkea kukko,
4 Ruskeaa kanaa,
2 Mustaa kanaa.
2 Suomenlapinkoiraa. Molemmat tyttöjä.
2 Keltaviiruista kisaa toinen hännätön ja toisella pitkä häntä. Molemmat poikia.
Nyt saatiin lisää kanoja,Annikilta Kuopiosta.
1 musta kana, poikaen kanssa ja 2 mustaa 5kk vanhaa kanaa. Kaikilla sulat jalkoihin asti, todella komeita ja isoja. :smt035 :smt035 :smt035 ...
Sekä Emäntä maha pystyssä, laskettuaika 12.10.2011. Tyttöä odotetaan, "KERTTULI".

Kyllä maalla on mukavaa. :smt041

22.10.11:
Suurnäkin Kanala kirjoitti:Hellurei ja hellät tunteet. :smt008 :smt008 .
29 kanaa, 1 poikanen ja 3 kukkoa.

Perheeseen syntyi myös Tyttövauva 20.10.2011. "KERTTULI". :smt060 :smt060 :smt060 ...
Viimeksi muokannut Suurnäkin Kanala, 01 Loka 2011, 22:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jekku

Huomenta Luumäeltä

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Täällä huutelee 28 vuotias, 3 pojan äiti ja viljatilan emäntä. Oikeasti työpaikka naapurissa puutarhalla. Tällä hetkellä olen ollut "vaan" kotona 6 vuotta, eli äityslomilla/hoitovapailla(tästä on oleilu kaukana :smt011 ). Mein puuhista voi lukea http://www.toivontupa.vuodatus.net. Blogi aihe oli alunperin leivonta, käsityö yms. puuhastelu, nyt puolen vuoden hiljais elon jälkeen sen valloittivat mein lemmikit.
Taustoja miusta: Olen kotoisin keskeltä korpea :smt003 viljatilalta jossa meillä oli kissoja, koira, angorakaneja, kanoja, kalkkunoita,hanhia, undulaatteja, ankkoja, viiriäisiä, 2 pässiä, akvaario ja oli miul "turpa" eli osuus hevosestakin.
Korvesta muutin sitten pienen mutkan kautta valtatien ja junaradan väliin :smt041 ,tästä lentelee lentokoneetkin aika matalal, joten on korven tytöllä ollut totuttelemista :smt001. Nää tiedot oli vähän ku ois osoitteensa antanu, et saap tulla käymään jos ohi ajelee. Ollaan kotona aina ku ei olla jossain muualla :smt042. Sit ku ei olla kotona, ni ne kanit on oikeesti luvan kans koiran seurana :smt001 , jos tulevat pihal vastaan :smt011 ottakaa kinni.

Ukko kullan iloks miul oli pari kissaa tähän muuttaessa sit tuli koira, kesäkanoja, akvaario, kaneja ja nyt sit Kiuruvetiset tiput sekä viiriäis tiput joita on muute 21 eikä 20 niin ku luulin :smt044. Tietyst ollaan niitä poikia tässä välissä tehty. Miehellä on 1 poika jo ennestään, joten täl het kellä pääluku on 57+kalat joita tulee huomenna lisää. Tuosta min pitäis kuulema laitta 2 pois, eli kanit :smt017
Viimeksi muokannut Jekku, 15 Kesä 2011, 08:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
lepolaperukassa

Lepola Perukassa

Viesti Kirjoittaja lepolaperukassa »

Nyt sitten vihdoinkin pihalla juoksentelee kanoja.
Isäntä on vuosia ollut epäileväinen kun olen halunnut "onnellisia kanoja" pihalle koska,
niin kauan kun meillä on Jack Russelin terriereitä ei kanat ole "onnellisia" ilman pers´höyheniä.
Teimme ulko tarhan jonne toimme 10 kanaa ja kukon ja puolitoista viikkoa kotiutuivat ja sitten
uskalsin avata tarhan oven valvottua ulkoilua varten ja hyvin se meni joten tästä se lähtee.
Koirat ja kissat tottuvat melko nopeasti uusiin asukkeihin, vielä ei uskalla ihan valvomatta jättää
irralleen mutta ei enää kauan mene kun voi. Muutama päivä vielä treenataan. :smt018
Täältä munanetistä olemme saaneet hyviä vinkkejä miten kanoja pidetään hengissä ja millaisissa olosuhteissa
ja mitä niille syötetään. Eikä nuo kanat ilmeisesti huonosti voi kun tänne tullessa ensimmäisenä päivänä
munivat 2 munaa ja nyt on jo kolmena päivänä peräkkäin tullut 10 munaa.
Kompostoriin ei paljoa tavaraa enää tule, pitäisiköhän myydä se tarpeettomana? :smt002
Oli melko mielenkiintoista rakentaa tuo tarha kun ei ole kanojen hoidosta minkäänlaista kokemusta, mutta
eipä meillä ollut kokemusta lampaistakaan saatika sitten Länsiylämaan karjasta joten eiköhän se tästä.
Lisää voi lukea/katsella täältä. (tekisiköhän isäntä kanoille omat sivut jos :smt007 )
http://yorker.nettisivu.org
http://lepola.nettisivu.org/


17.6.11:
lepolaperukassa kirjoitti:Kuva

Joko nyt onnistuisi tämä kuvan liittäminen tänne.
Salli

Alhot tulivat Sauvoon

Viesti Kirjoittaja Salli »

Heippa kaikille! :smt006 h

Olen uusi munislainen, mutta juttujanne olen lukenut jo pidempään. Aikaa on rajallisesti, niin ei meinaa keretä mitään kirjoittaa kun ahmii vain muitten juttuja :smt003

Meille muutti siis sunnuntaina kaksi alhorouvaa :smt050 , ja heille olisi tarkoitus käydä hakemassa kukko kaveriksi. Jossain vaiheessa sitten toivottavasti niitä tipujakin... :smt002

Minä olen sellainen maatiaisfani, pihassa asustaa mm suomenhevonen. Sen kaverina on vähemmän maatiainen shettis, mutta alkuperäinen rotu sekin vaikkei Suomesta.

Lisäksi tällä tontilla asuu kaksi koiraa, parson russellin terrieri ja sekarotuinen puolirusseli, kolme lastamme, sekä tietysti minä ja mieheni.

Nyt täytyy taas kiiruhtaa, mutta ajattelin käydä äkkiä esittäytymässä.
sippura

Sippura esittäytyy

Viesti Kirjoittaja sippura »

Hei, Olen uuden uutukainen tässä munis maailmassa. Eläinten kanssa muuten ikäni pyörinyt mutta tämä kotkotin maailma on ihan uusi "aluevaltaus" minulle. Viime viikolla meille ilmestyi neljä kanaa ja tietysti kukko. Mukava aloitella touhua kun täältä saa niin paljon opastusta ja ennakko tietoa kaikesta mahdollisesta.

Terveisin
discofarmi

Discofarmin esittely

Viesti Kirjoittaja discofarmi »

Hei!

Olen reilu kolmekymppinen :thumbleft: lintuharrastaja Iitistä, tällä hetkellä pihalla maatalomme pihalla taapertaa viisi ankkaa ja neljä kanaa ja kukko, lisäksi vahteina kaksi koiraa, kissa ja pupujussikka. Haaveissa isompi kanalauma ja tietysti lisää kaikkia muitakin kivoja eläimiä. Lähialueen muihin lintuharrastajiin tutustun mieluusti, laittakaa viestiä jos semmoisia löytyy.

ps:Miksi discofarmi? Emme ole mitään discomusiikin ystäviä vaan remontin tieltä turvaan siirretty lasten discopallo kiikkuu ulkoseinällä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Aleksandra esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tervehdys kaikille Munanettiläisille!

Olen vihtiläinen keski-ikäinen naisihminen ja täysin hurahtanut kanoihin. Olen seurannut Munanettiä puolisen vuotta ja nyt päätin itsekin liittyä mukaan ja ehkäpä osallistua keskusteluihin. Minulla on viisi maatiaiskanaa, Alhon kantaa. Ne ovat ensimmäiset kanani. Ne muuttivat meille vajaa vuosi sitten. Lisäksi meillä asuu kaksi koiraa ja mies.

Kanoilla on onnellistava vaikutus :smt001 !
iilimiili

iilimiili

Viesti Kirjoittaja iilimiili »

Heippa kaikille!

Olen "satunnaisesti taustaillut" vuodesta 2009. Nyt kai on pakko jo esittäytyäkin... :smt001

Olen Kolmen lapsen äiti Turun kupeesta. Asumme vanhassa rintamamiestalossa, taajaman reunalla.
Kotikanala rakennettiin keväällä 2009. Kanalaa asuttaa sangen sekalainen siivekkäiden joukko, maatiaisia ja hybridejä, 14 kanaa yhteensä. Ja lauman vetäjänä toimii Horniolainen kukko.
Jii

Jii esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Jii »

Hei vaan kaikille!

Olen vasta äskettäin rekisteröitynyt jäsen, mutta tätä palstaa on tullut lueskeltua ahkerasti jo yli puoli vuotta.

Meidän huusholliimme kuuluu tällä hetkellä minä ja mies, koira, kolme kissaa, chinchilla ja 520 litrainen akvaario. Kanoista olen haaveillut niin kauan kuin muistan ja nyt niiden hankkiminen alkaa olla ajankohtaista. Lapsena mummolassa oli parikymmenpäinen kanalauma, rotua en tiedä mutta sen muistan, että pappa haki ne jostain suurkanalasta. Vaaleanruskeita ne olivat ja melko arkoja, ainoastaan yksi kesyyntyi, se kaikkein suurin ja kaunein. Annoin sille nimeksi Amanda ja vein sille pienillä punaisilla muovikottikärryillä voikukan lehtiä ja muita herkkuja aina kun kävin mummolassa :smt049 Myös kukko kuului porukkaan, se oli pienehkö, komea kuin mikä ja todella hyvätapainen. Rodusta tiedän sen verran, että se oli "koristekukko", mitä se sitten tarkoittikin... Nettiä selailtuani olen tullut siihen tulokseen, että se saattoi olla (kääpiö?)kochin tai joku vastaava, sellainen ruskea-musta, tupsut jaloissa ja upeat mustanvihertävät pyrstösulat.

Noista ajoista on jo parikymmentä vuotta, mummolan kanat kuolivat suurin osa vanhuuttaan ja loput laitettiin pois kun isovanhemmat eivät enää jaksaneet hoitaa. Niiltä ajoilta jäi kuitenkin kytemään ajatus, että jos joskus pääsen maalle asumaan niin haluan muutaman kanan. Nyt se on sitten mahdollista, muutin talvella poikaystäväni maalaistaloon. Miestä sai jonkun aikaa suostutella ideaani... Hän oli sitä mieltä, että kolme kissaa ja koira riittää. Naisellinen suostuttelu ja lupaus tuoreista aamiaismunista sai kuitenkin pään kääntymään :smt008 :smt003 Eihän tuo vieläkään innoissaan ole, mutta pääasia että ylipäätään suostui :smt023

Meillä on täällä piharakennus jossa on sauna ja varastotilaa, mutta asiaa pohdittuamme päädyimme erilliseen kanalarakennukseen. Piharakennuksessa olisi kyllä ollut tilaa ja sähkötkin valmiina, mutta olisi ollut turhan hankalaa rakentaa kanala sinne: olisi pitänyt tehdä uusi ikkuna, kaataa tontin ainoa iso kuusi ulkotarhan tieltä ja lisäksi käynti olisi ollut samasta ovesta kuin saunaan... Päädyimme siis erilliseen rakennukseen ja löysimme halvalla vanhan leikkimökki/pihavarasto-rakennuksen. Tuossa se nyt nököttää tontin nurkalla, eristystä ja ulkotarhaa vaille valmiina. Kokoa en ole vielä mitannut, mutta arvioisin sen olevan n. 5-6 neliötä. Sisäkorkeus on korkeimmalta kohdalta reilu pari metriä, se oli ehdoton vaatimus koska mies on 190 cm pitkä, en viitsi laittaa sitä kumartelemaan siellä touhutessaan... Ja kyllähän se siellä touhuamaan tulee, vaikka häntä lainatakseni "sä hoidat sitten ne kanas itse, kun sun päähänpisto se oli". Kokemuksesta nimittäin voin sanoa, että sillä on tapana heltyä... Minulla oli yksi kissa kun miehen tapasin, ja kun aloin puhumaan sille kaveria mies oli ensin vastaan, mutta kuinkas siinä kävikään: nyt se toinen kissa on miehen silmäterä ja mussukka, ja kolmas kissa samaten. Minä olen nyt se pahis joka komentaa kun kissat tulevat varastamaan lautaselta ruokaa ja mies lässyttää, että "ei saa komentaa, kyllä ne tarvitsee herkkuja kun noin nätisti pyytää" :smt007 Eiköhän se siis kanojakin suostu ainakin välillä hoitamaan :smt003

Olen lueskellut netistä eri kanaroduista ja silkkikanat ovat vieneet sydämeni, niitä siis tulee meille :smt049 Olen lukenut myyntipalstaa mutten ole vielä uskaltanut lähestyä myyjiä koska kanalan valmistumisajankohta on vielä vähän auki, mutta jos jollain on silkkejä tarjolla Etelä-Suomen alueelta niin saa ottaa yhteyttä :smt006 Viikon, parin sisällä pitäis asumuksen valmistua, eristystä pitäisi vielä parannella ja ulkotarha täytyy rakentaa. Kunhan homma edistyy laitan kuvia tuonne rakentelu-osioon. Lisäksi haluaisin muutaman riikinkukkokyyhkyn. Olen antanut itseni ymmärtää, että ne viihtyisivät samassa tilassa kanojen kanssa. Ulkotarhasta on tulossa katettu ja melko iso, tarkkaa kokoa ei ole vielä päätetty mutta 10-20 neliötä varmaankin. Asumme rauhallisella paikalla eikä isoja teitä tai naapureita ole ihan lähellä, joten kotiuduttuaan linnut saavat olla pihalla vapaana ainakin silloin kun olemme kotona.

Siinäpä ne tärkeimmät, tuli aika pitkä sepustus mutta kiva jos joku jaksoi lukea. Olen puhunut näitä samoja juttuja tutuille, mutta vastaus on ollut yleensä tyyliä "miksi", "eikö niistä ole kamalasti vaivaa", "jaa muniiko ne oikeesti", "syöttekö ne sit syksyllä" jne... Täällä minua varmaan ymmärretään, joten siksi jaksoin kirjoittaa näin pitkän litanian :smt045
Linnea

Linnea liittyy joukkoon!

Viesti Kirjoittaja Linnea »

Heippa kaikille! :smt006 Nyt on varmaan pakko esittäytyä kun on jo käynyt salaa lukemassa kana-juttuja pidemmän aikaa! Olen Linnea, 37 v. Asun merimies-mieheni kanssa Turunmaan saaristossa, perheeseen kuuluu tällä hetkellä myös maatiaiskissa sekä sileäkarvainen noutaja. Monta vuotta ollaan jo miehen kanssa suunniteltu kanalan rakentamista, mutta aina on tullut joku mukamas tärkeämpi projekti väliin. Nyt on vihdoinkin kanala pystyssä, ja loppukesästä pitäisi olla muuttovalmiina. Munanetin löysinkin ihan vahingossa kun jotain kanalaan liittyvää googlasin. Ihana paikka, täällä varmasti viihtyy!
javu

Kanat kotona!

Viesti Kirjoittaja javu »

Tervehdys,

haimme juuri äsken pienen kanaparven lampaiden, kissojen ja koirien muodostaman lauman jatkoksi. Orpingtonkanoja ja kukko sekä yksi valkoinen risteytyskana totuttelevat parhaillaan uuteen kotiinsa.

Lisää myöhemmin kun on kerrottavaa, ulkotarhojen rakennusprojektit ja yhden hevoskarsinan muuntaminen talvikanalaksi edessä :)

- Janne, Tanja, Vilja sekä eläinlauma Ikaalisista.
thank

Terveisiä pohjoisesta!

Viesti Kirjoittaja thank »

Heipä hei, täällä ihan uusi munanettiläinen esittäytyy, sekä ihan uusi kananomistaja. Aiemmin perheelläni oli maatiaiskanoja (piikkiön kantaa) sekä hanhia. Yhdessä käyttäjän minsku (naapuri) kanssa omistamme nyt kolme hämäläistä kantaa olevaa kanaa sekä kukon, yhden sekarotuisen maatiaiskukon, plymouth rock -kanatipuneidin ja kaksi pikkuista ankkalasta. Sen verran olemme hullaantuneet noihin siivekkäisiin, että rokkikanalle haemme parvea jo ympärille. Tietysti kaikenlaisia muitakin suunnitelmia on jo, ankkalampi rakenteilla takapihalle, leikkimökkiä kaavailemme muuttavamme kanalaksi...

Tässä vielä kuva meidän maatiaiskukosta, joka laulaa epävireisesti kurkkukorinalla :smt003
Kuva
Vastaa Viestiin