Tuleva kananomistaja esittäytyy!

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
aloittelevakananen

Tuleva kananomistaja esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja aloittelevakananen »

Hei munislaiset! Olen 20-vuotias Keski-Suomalainen, joka vihdoin saa kesäkanoja. Olen jo neljä vuotta äidiltäni kysellyt että voidaanko ottaa kanoja, mutta hänen vastauksensa oli aina: "eikös se ole kiellettyä taajamassa?". Tänä vuonna tuo vastaus ei enään kelvannut, joten otin itse asiasta selvää ja kappas, sallittua on! Olen projektissa vetovastuussa ja Toukokuun lopullla meille muuttaa kolme kananeitiä, olen niin innoissani! Kiitos teille tästä mahtavasta foorumista, ilman teitä en varmaan olisi uskaltautunut hypätä kanamaailmaan!

-Hanna
kriskaja

Re: Tuleva kananomistaja esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja kriskaja »

Tässä näkee, ettei ne äiditkään aina ole oikeassa :) Tervetuloa "joukkoon tummaan" ja onnittelut tulevista neidoista :)
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Tuleva kananomistaja esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja nana »

Hei aloittelevakananen.
Tottakai saa ottaa taajamaan, kukko voisi tuottaa ongelmia. Olen itse miettinyt jo ikäni puolesta muuttoa keskustaan rivariin. Siksi olen vielä pitänyt varastossa kanatalon ja siihen kuuluvan ulkoiluhäkin. Saisi ainakin rakkaat kanat mukaan.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
aloittelevakananen

kanaturinat

Viesti Kirjoittaja aloittelevakananen »

Eilen haimme kananeitimme kotiin, kahden tunnin matka sujui isossa pahvilaatikossa hyvin, puolessavälissä tarkistimme kanojen kunnon ja kontin lämpötilan. Tilanne oli hyvä ja matkaa jatkettiin :) Kotona nostin kanat koppiin ja kanoille tarjottiin aamuista puuroa ja illemmalla keittelin riisi/soija sekoitusta tytöille. Vaalein kana oli selvästi näistä arin, mutta hamsterinruokaa nokki ahkerasti kädestä (varsinkin kauranjyvät ja auringonkukansiemenet upposivat). Illalla nostelin kanat yksitellen orrelle ja alas, tutustumiskäynti. Loppuillasta kaksi nuorempaa kanaa istuivat orrella ja kaksi viikkoa vanhempi makasi pohjalla.
Aamulla tytöt olivat jo reippaita ja matojakin syötiin kädestä, se oli hauskan näköistä :) Olen aivan onnesta soikea, nämä kanat ovat ihania, vielä arkoja mutteivat pelkää. Vanhempi on selvästi pomo ja nokkimisjärjestystä opetellaan. Pistän myöhemmin kuvia neideistä ja kopista :smt001 :smt007
Tällaisia uutisia onnelliselta kanalliselta :)
aloittelevakananen

kanaturinaa

Viesti Kirjoittaja aloittelevakananen »

Surullisia uutisia... Tämä kaksi viikkoa vanhempi kana, Kaneli, sairastui ilmeisesti stressin takia marekkiin. Alussa aivasteli, kolmantena päivänä muuttui apaattiseksi ja nyt eilen seisoi paikallaan monia tunteja syömättä ja illalla vasen puoli alkoi heikentymään niin paljon ettei kana pysy jaloillaan ja mahalla ollessaan kääntyy kyljelleen jalat ojossa. Myöskin kupu on ihan pingoittunut eikä kana ole kakannut toissapäivän jälkeen, erittänyt vain sellaista limaa jonka seassa valkoista ja mustaa. Taisi olla Kanelille liian kova pala tämä muutto. Illalla toimme sen kellariin lämpimään ja yritin pakkosyöttää sille keltuaista ja herukkamehua, toivoen että olisi vain kipeä... Nyt odotellaan että naapuri tulee kotiin ja lopettaa kanan.
Ihan hirveää. Syytän itseäni kun en osannut sitä pelastaa :smt022 anteeksi Kaneli

Onneksi kaksi muuta kanaa ovat reippaita
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Tuleva kananomistaja esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi itku. Onpa murheellista, että heti alussa tuli tuollainen takaisku. :smt009 Otan osaa.

Silti, onnea uudelle kanalliselle! Toivottavasti tästä eteenpäin kanaharrastuksesi jatkuu iloisemmissa merkeissä.
Vastaa Viestiin