Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2016

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Taisku

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2016

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Olen tätä Munanettiä seurannut jo muutaman vuoden ajan ja ahminut tietoa siivekkäistä. Mahtava tietolaari. Ja mukavan oloinen käyttäjäkunta.
Omia kanoja ei vielä ole, toivottavasti jo tulevana kesänä tyhjäksi jäänyt 'kanila' saisi muutostöiden jälkeen uudet asukkaat. Light Sussexeja toivoisimme löytävämme asukkaiksi. :smt007
Muutamia vuosia sitten työni luonteen vuoksi sain puuhastella päivän kerran viikossa pihapiirissä, jossa maatiaiskanat huolehtivaisen kukon kera laidunsivat päivät pihapiirissä vapaana. Olivat hauskoja ja uteliaita siivekkäitä, monet kerrat jaettiin eväsvoileivät ja juteltiin mukavia. Niinpä... :smt003
Sillä tiellä ollaan ja nyt vaikuttaa, että toteutuminen omista kanoista voisi olla ensi kesänä ajankohtaista.
aquilegia

Aquilegia tässä terve!

Viesti Kirjoittaja aquilegia »

Moi! :smt006

Olen kolmeakymppiä käyvä neitonen ja pian aloittamassa siipiharjan pidon, puhtaasti harrastusluontoisena. Asustelen omakotitalossa maalla ja pihaa löytyy, jos jollekin kaakattajalle tallattavaksi. Laumaan kuuluu myös pari kappaletta isoja koiria (tai pian ehkä jopa kolme), jotka jo odottelevat uusia vahdittavia saapuvaksi. Itselläni ei aikuisiällä ole kertynyt vielä kokemusta siipikarjan pidosta, mutta lapsuudenkodissa eläimiä oli aikanaan jos minkälaisia (mm. kanoja), että eiköhän sieltä käytännöntukea löydy, jos omalla kohdalla menee sormi suuhun.

Kesäksi pihalle (ja talveksi vanhaan verstaaseen) on siis saapumassa kuusi kappaletta HyLineja ja niille jöötä pitämään maatiaiskukko. Ainakin näin aluksi kanojen tarkoitus on munantuotanto omaan käyttöön, mutta kuka tietää, mistä tässä innostuu ja mitä kaikkea eteen tulee. Tällä hetkellä tämän kokoinen ja tyyppinen parvi on ihan passeli meidän tarkoitusperillemme, mutta aika näyttää, millaisia rotuja sitä vastaan tulee ja minkä kokoiseksi parvi lopulta kasvaa.

Kesän alkua siis odottaessa! :smt043

T. Aquilegia
weemano

Savolaisämmä ja karvakööri esittäytyy.

Viesti Kirjoittaja weemano »

Moi!
Kai se on päivitettävä itsensäkkin ihan kuuluviin. :smt006
Olen siis Savon sydämessä, Kuopijon kuppeella, vaikuttava ja nopsaan tahtiin mökinakan rooliin samaistuva nainen.
Laumaan kuuluu aviomies, -14 syntynyt esikoinen, 2 koiraa, 3 kissaa ja muutama muu öhkömönkiäinen.
Kun viimesyksynä lopetin hevostenpidon elämäntilanteellisista syistä, alkoi taas kyteä ajatus omasta lintulasta.
Tyhjäksi jäänyt ~20 neliön pihatto saa nyt siis muuttua jälleen kerran lintulaksi, yhdellä talomme entisistä omistajista
olis siellä jo ollut kanala. Tarkoitus on laajentaa tilaa vielä ympärivuotisesti käytössä olevalla lasitetulla&katetulla terassilla.
Passaa siellä kanojen ja kenties riikkien pöljästellä. :smt023
Pohdiskeluissani olen päätynyt sekalaiseen soppaan silkkikanoja, phoenixeja ja araucanan sukuisia kotkoja. Tarkoitus on pääasiassa haudottaa omat
linnut itse, jotta saisi kesyn ja mukavan parven kasaan. Kun keon päälle lisätään elinikäinen haave intiansinisestä riikinkukosta, eikös se soppa ole silloin valmis? :smt016
suskisi

Tyrnisfanin tervehdys!

Viesti Kirjoittaja suskisi »

Moikka kaikille täältä Etelä-Savosta! :smt006

Meille muutti viime kesänä viisi tyrnäväläistä kananuorikkoa ja kaksi kaupanpäälliskukkoa. Muita tuotantoelukoita ei ole, mutta haaveissa olisi vuohia ja lampaita ottaa lähivuosina. Koiria on kaksi rescueta Virosta ja kissoja löytyy kolme kovan onnen maatiaista. Meillä on haaveena olla mahdollisimman omavaraisia ja onkin ollut mukavaa, kun jääkaappi on ollut munia pullollaan sen jälkeen, kun kanat elokuussa aloittivat muninnan. :smt055 Tällä hetkellä kanoja on vain kolme; Helka, Maire ja Naakka, ja kukkoja vielä nuo kaksi; Musta-Pekka ja Pirhonen. Kaksi viikkoa kestäneet kovat pakkaset otti koville ja piti viedä kotkoja evakkoonkin hetkeksi aikaa, ensi kesänä pääseekin lisäeristämään kanalaa.. :-" Kanarouvat piti evakkoajan paussia munimisesta ja nyt toiveissa olisi, että joku noista alkaisi hautoa, jotta voisi vähän laumaa lisätä. :smt002 (Niin isolleen en hommaa haluaisi laittaa, että hautomakonetta hankkisin.) :smt043

Terveisin Susu ja elukat
villavieno

Villavienon tila

Viesti Kirjoittaja villavieno »

Hei!
Olemme täällä syvällä Savossa. Jostakin johdatuksesta tänne olen ajautunut.
Perheeseen kuuluu minä, tyttäreni joka opiskelee muualla, mies, 2 suomenhevosta, 1 valkoinenpaimenkoira, 2 maatiaiskissaa.
Paikkamme on vanha pieni maatila. Pihapiirissä navetta. Siellä hevosille sisätilat jos sairastuvat, muuten hevoset elävät pihatossa.
Haaveissa on omat tiput ja kanat unohtamatta kukkoa. Lampaatkin sopisivat tilalle. Mutta työtä on paljon ennen kuin kaiken saa kaikille valmiiksi.
Lehmän vasikoita tulee ehkä laiduntamaan tuohon pellolle. Mutta siitä sitten keväämmällä lisää.
:smt055
kriskaja

Heippistys Mäntsälästä

Viesti Kirjoittaja kriskaja »

Moro :smt006

Täällä osoitteessa vasta haaveillaan kesäkanoista. Vuosi sitten tehtiin maallemuutto ja nyt on ajatuksena ensin vuokrakanojen kanssa kokeilla millaista on kanallinen elämä. Eli talviasumusta ei ole, ei myöskään ajatusta että syksyn tullen tyypit laitettaisiin pataan, joten hakusessa on kanallinen joka pikkulauman vuokraa ja ottaa sitten syksyn tullen takaisin. Tontilla on edellisen asukkaan pykäämä leikkimökki, josta kesäkanala tulee. Pohdinnassa vielä tuleeko erillinen kanatarha vai onko koko aidattu takapiha käytössä. Riippuu niin kanasista, kuin talossa jo asuvasta koiraherrasta, koirarouvan sen sijaan en usko tuottavan mitään hankaluuksia.

Kana-asiaa on tullut tavattua niin netistä kuin kirjoista viikkotolkulla ja juuri posti toi pari kanakirjaakin, eiköpä sitä tästä hiljuksiin siis ala viisastua :)

Kanarotukirjasta tutkailtuna eniten viehättivät australorp (onko niitä oikeasti Suomessa?), sussex ja faverolle. Toisaalta myös maatiaiset tämmöisenä kansallishenkisenä kiinnostaa kovin. Joka tapauksessa nyt kun vasta kassotaan miten kanallinen elämä sujuu, ei rodulla niin ole merkitystä. Katsoo sitä sitten tarkemmin, jos tulee ajankohtaiseksi miettiä kanojen pitämistä ympärivuotisesti. Kunhan nyt en ihan hankalimmasta päästä ajatellut lähteä liikkeelle, ettei turhaan säikähdetä.

Olisi muuten ihan mahtavaa, jos jonkun kanalaan pääsisi tutustumaan! Kokeilin siihen tarkoitukseen perustettuun topicciin muutamalle ilmoittautuneelle heittää täkyjä vesille, mutten vastakaikua saanut. Lienevät siis tätä nykyä tulleet toisiin ajatuksiin, ilmot toki aika vanhoja olivatkin. Eli jos vierailu onnistuisi etkä ihan toisella puolen Suomea asusta, niin hihkaise ihmeessä!
Metkana

Terveiset Keski-Suomesta!

Viesti Kirjoittaja Metkana »

Heips!

Kaksikin syytä, miksi tänne rekisteröidyin. Keski-Suomessa Jyväskylän kupeessa tosiaan asustellaan. Vielä ei ole kanoja, mutta haaveissa se on ollut lapsesta saakka. Mummolasta löytyi pari lammasta, pari possua ja liuta kanoja. Hevosia oli kesäisin. Tietysti koirat ja kissat päälle. Siitä lähtien olen haaveillut omista vastaavista eläimistä. Possut kiinnostaa lihan takia, koska se ite kasvatetun liha nyt vain on ihan eri makuista kuin rehuilla stressissä kasvaneiden. Kiinnostaa myös kanat munien takia sekä kukkopojat pataan. Ei, en ole koskaan tappanut eläintä, mutta jos aikoo lihaa syödä, niin mun mielestä pitäisi eläin myös pystyä tappamaan. Oleen mukana ainakin. Miten menee lupa-asiat, en ole vielä selvittänyt. Sitä täällä nyt selvitellään. Nykyiseen taloon ei pysty koiria kummempia eläimiä ottamaan. Nyt tuli kuitenkin toinen tupa, jonne mahtuisi eläimiä ottamaan. Tulevaisuus on vielä avoin, mutta haluan selvitellä joitain asioita kanoista ja muistakin eläimistä ennen h-hetkeä. Rotuihin en ole tutustunut, mutta maatiaiset on luultavasti minun valinta. Haluan suomalaisen kokoonpanon. :) Tuolla mökillä olen nähnyt kärpän. Yhden kerran ja kerran ainakin jäljet. Joku sanoi, ettei kanoja voi ottaa, jos tontilla on kärppä. Onko näin? Eikö kärpältä tosiaan mitenkään voi suojautua? Mitä pitää ottaa huomioon?

Toinen seikka, miksi tänne rekisteröidyin, on että sitä suositeltiin minulle. Niin tämän kanakiinnostuksen vuoksi mutta toinen suositteli myös yritykseni vuoksi. Valmistamme nimittäin Metkuni yrityksessäni käsityönä munataloja (munakaappeja). Siitä ei sen enempää, ettei mene mainospuheeksi, mutta www.metkuni.fi löytyy munatalot.

Summa summarum. Lisätietoja kaivaten tuosta kärppähommasta, teurastusjutuista, jne. Niitä alan täältä etsimään. :)
Mirka

uusi käyttäjä ilmoittautuu :)

Viesti Kirjoittaja Mirka »

Moikka kaikille. :smt006

Olen Loviisasta, ja hankkimassa kanoja nyt keväällä. Leikkimökistä on tulossa kanala, kun lapset ovat kasvaneet, ja leikkimökki uutta käyttötarkoitusta vailla. Tarvikkeiden hankinta on vielä kovasti vaiheessa.
Kauhesti olisi ideoita, mutta jotta kaikki sujuisi miehenikin mielestä mukavasti, kuluja pitäisi olla mahdollisimman vähän :)
Täällä on hirmuisesti ideoita sitten vielä lisää :D

Mirka
smurfiina

Re: uusi käyttäjä ilmoittautuu :)

Viesti Kirjoittaja smurfiina »

Hei

Tässä myös uusi käyttäjä ja kanalaa aletaan rakentamaan heti kun maa sulaa :) viis vuotta tästä haaveiltu ja nyt se on totta :)
fiidu82

kootkoot :-)

Viesti Kirjoittaja fiidu82 »

Moips vaan!

Leikkimökkiä lumen alta kaivellaan ja tarhan mittoja mittaillaan. Toukokuussa tiluksia valtaa meille kanalauma, tulleeoa yks kukkokin tunkiolle :-P asustellaan varkaudessa ja ollaan innoissaan uusista mussukoista jotka joukkoomme saapuvat :smt003

Kiitos foorumille pääsystä. Mukava löytää paikka jossa pääsee kotkottelemaan mukavia ja kyselemään. :smt024

Mukavaa ja aurinkoista kevättä kaikille. :smt001

28.3.2016:
fiidu82 kirjoitti:Tännään touhuiltiin mökkiä kuljetuskuntoon. Ukko kulta opelilla sen sijoiltaan kiskai pois poikkeen. Nyt se oottaa kuljetusta kotipihhaan. :-) kanaemäni ( mistä tipuseni tullee) käski tännään mun pysyä pöksyissäni. :smt007 oon niin innoissaan jo. :smt001 kyllähän se tuo mökki sitten vaatii laittoa toki. Mutta siihen hintaan millä tuon sain niin mieluusti laitan

Montakos kootkoottia teille ois tuloillaan?

Meille tullee 5 kanaa ja 1 kukko :-)
MerjaK

Uusi käyttäjä pohj. Keski-Suomesta tässä moi!

Viesti Kirjoittaja MerjaK »

Hei kaikille!

Ostoilmoituksen tyrnäväläisen kannan munivista kanoista pykäsin tuossa ensin, mutta jos nyt sitten pieni esittely.

Pihtiputaalla asutaan perheeni kanssa (minä, mies ja kolme muksua). Vanhaan navettaan on tekeillä kanala (ja pieni lampola).
Ehdottomasti maatiaiskanoja tulemme ottamaan ja paikalliselta kasvattajalta onkin varattu viisi tyrnäväläistä tipua. Tulevat toukokuun lopulla, mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Lisäksi haluaisimme jo munivan kanan sekä kukon, joille olisi kanalassa erotettu oma osa, kunnes tipuset ja vanhempi väki tottuvat toisiinsa :)

Kanalasta tehdään uloskäynti pihalle, vielä emme ole päättäneet tehdäänkö aidattu alue vai annetaanko kanojen kuopsutella pitkin isoa pihaa ja otetaan yöksi pedoilta suojaan.

Ihanan kanamaista ja kiekuvaakin kevättä kaikille palstalaisille!

-Merja-
mervik

Uusi käyttäjä Kanta-Hämeestä

Viesti Kirjoittaja mervik »

Heips ! Asustelen Kanta-Hämeessä ja uudestaan hurahtanut kanojen pitoon.Tänään ekat munat aamulla koneeseen.
Entinen valjashuone odottaa valmiina ! Tarkoitus olisi keskittyä Orppeihin ja Brahmoihin. Pelkään kyllä pahoin että karkaa homma käsistä ja
tulee hankittua muitakin jossain vaiheessa. :smt007

14.4.2016:
mervik kirjoitti:Ostin siitosmunia ja aloitan ihan alusta.Brahmat kuoriutuu ensi viikolla toivottavasti.Orpin munat seuraavaksi koneeseen.Olen suunnitellu pitävän näitä kahta rotua, jatkossa kanat saavat itse hautoa ja hoitaa poikasiaan. Asustelen Lopella.
Sarppaliini

esittäydyn kot-kot

Viesti Kirjoittaja Sarppaliini »

Moikka kaikki!

Olen pari vuotta miettinyt kesäkanoja. Tänään kävin luennolla Perusta Kesäkanala ja innostuskäyrä nousi vaan.
Tarkoitus nyt on, että tänä kesänä, kohtapuoliin, saataisiin kanaset meille. Ja selvitettävä ensin mitä niitä voisi saada, kesäksi vuokralle.

Mukavaa kevättä jokaiselle joka tämän luet! :smt006
RaisaO

Tervehdys kaikille :)

Viesti Kirjoittaja RaisaO »

Raisa esittäytyy :)
Olen siis Sipoon Talmasta ja täältä omakotitalon pihalta kunnostan vanhan kesäkanalan toimivaksi, sekä rakennan kevään/kesän aikana mieheni kanssa kansoille talven kestävän kanalan. :)
Kovasti koitan ahmia tietoa kanoista ja uskon, että maalaisjärjen kanssa pärjää aika hyvin.
Tarkoitus olisi kasvattaa kanoja (kukkoja) pataan mutta ennenkaikkea munien vuoksi pitää ja tietenkin itsensä kanojen takia, on nää vaan niin kivoja otuksia :)

Vinkit ja neuvot otetaan täällä aina avoimin mielin vastaan!
amouii

Heippa pohjoisesta!

Viesti Kirjoittaja amouii »

Kiitos tästä sivustosta. Tarkkaan olen yrittänyt tämän kautta oppia kanojen hoidosta edes jotakin, ennen kuin todellisuus koittaa. Sillä minun kanalani, kesäkanala on vasta suunnitteilla. Enkä muista , milloin viimeksi olen jostakin näin innostunut, kuin tulevan kesän kanoista. Ensimmäinen "vapaa " kesä, ilman työhuolia edessä, nyt on siis kanojen aika...
Vastaa Viestiin