Ellu ja 6 kanaa

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ellunkanala

Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja ellunkanala »

Tervehdys!

Meille muutti eilen 6 valkoista hybridi(?) tyttöstä. Olivat otettu kesäkanoiksi ja päätyivät kirveen alta tänne. Viime keväänä syntyneitä ovat.

Kanalan "rakensin" vanhaan käyttämättä olleeseen varastokonttiin. Sähköt ja patteri oli valmiina. Kaikki mennyt hyvin, heti löysivät vedet, orret ja pesät. Tänään löytyi jo 3 munaa yhdestä pesästä :smt001

Niiden persauksia tässä lähinnä mietin... Pyrstösulat puuttuu lähes kokonaan neljältä. Takapuolet on "paljaana", osalla punoittaa ja on sotkussa. Peräaukko "sykkii" ja valuttaa valkoista töhnää yhdellä. Munasarja-tulehduksesta tuossa luinkin jo. Yksi myös vaikuttaa uneliaalta, käy syömässä kyllä, mutta muuten nuokkuu lähinnä.

Sen verren tiedän, että ovat asuneet aika mutaisella piha-alueella, leikkikoppi ollut sisätiloina. Luultavasti orret ja pesät puuttuneet, soraa eivät ole saaneet ym. joitain puutteita elossa ollut. Lieköhän korjaantuisi uudella "elämäntyylillä"?

Ja tokihan tulivat vasta eilen, totuttelevat siis.

Minulle tarjottiin nyt myös yhtä kääpiökotchikukkoa. Mitä olette mieltä, kannattaisiko miettiä herraseuraa? Ja noista rotujen "sekoittamisesta" en kyllä itse osaa sanoa mitään...

Mukavata kuitenkin päästä vihdoin mukaan tähän kana-hulluuteen! :smt003

T: Ellunkanat ja Ellu itse
koivunlehti

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Kukon seura saattaisi ruhoittaa kanoja kun olisi laumalla selvä johtaja mutta toisaalta se toisi hetkellisesti lisä stressiä. Sinuna antaisin kanojen ensin kotiutua ja parantua rauhassa ainakin pari viikkoa.
Tarkista ettei ulkoloisia näy.
Ja jos joku kanoista alkaa vuotaa verta eristä se ettei kaverit syö hengiltä.
Toivottavasti kanat paranevat rankasta kesästä. :smt009
ellunkanala

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja ellunkanala »

Semmoista mietin, että kun muut nokkivat tuota yhtä, niin kannattaako se laittaa erilleen joksikin aikaa "keräilemään voimia". Vai annanko vaan olla laumassa ja kestää alhaisen osansa...? :smt010 Säälittää toinen.

Ja sitten vielä tämä aloittelija kysyy, pitäisikö nuo kaikki madottaa ja muuten lääkitä (?) kun ovat kovin riutuneen näköisiä? Etenkin nuo sotkuiset peräpäät häiritsee...
Raksu

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä kyllä antaisin matolääkkeet kaikille ja tutkisin löytyykö ulkoloisia ja jos on niin hoitaisin asian kuntoon ja sotkuiset pepat kyllä pesisin ja kuivaisin hyvin, olisi mukavampi kanasten olla.
Tuosta hyljitystä en oikein osaa sanoa kun ei ole paikalla ja nää tilannetta mut ehkä sen voisi eristää niin että näkee kuitenkin toiset ja minä ehkä iltaisin kyllä laittaisin toisten kanssa orrelle nukkumaan.
ellunkanala

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja ellunkanala »

Kiitos teille!
Madotin nuo ekaa kertaa tänään. Syrjitty tyttö on nyt omassa yksiössä. On vaan verkko muiden välissä, niin ei oo ihan yksin. Nyt on jo kahdessa päivässä palannut helttaan väri :smt001
Ensi viikolla tulee eläinlääkäri katsastamaan kaikki kanaset. Josko joku kuuri tepsisi noihin vuotaviin pyllyihin!

Tänään keksivät hiekassa kylpemisen, oli se lystiä seurattavaa! Jaksoivat tunti tolkulla kieriä ja pyöriä :smt003
naibunuuni

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Ihanaa kun kanaset ovat saaneet teiltä uuden hyvän kodin :smt041

Mitenkä kanapoppoo nyt jakselee ja ovatko vielä saaneet kukkoa seurakseen?

Varmasti kanaset viihtyvät teillä kun on asialliset puitteet ja ihmiset jotka pitävät heistä hyvää huolta :smt045
ellunkanala

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja ellunkanala »

Se heikko tyttönen löytyi yksi aamu kuolleena :smt022

Muut 5 ovat oikein virkkuja. Eläinlääkäri meinasi, että peräpäät paranevat parempien olojen, oikean ravinnon ja toivottavasti alkavan sulkasadon/munintatauon myötä. Jokainen kun yhden munan pyöräyttää päivässä, niin kait se aika raskasta takamukselle on. Olen vain lueskellut, että hybridit ei välttämättä meinaa munintatauolle jäädä ollenkaan. Katsotaan. Nyt muutamana päivänä tuli vain 2-3 munaa mutta nyt taas se 5...

Tekisi mieli pestä nuo likaiset persukset, mutta en ole uskaltanut hommaan ryhtyä. Ei ole kokemusta kanojen pesusta meinaan... :smt017

Kukkoa varten soitin kunnan terveysviranomaiselle ja se herra sanoi, että täällä Tuusulassa taajama-alueella jää haaveeksi vain, ei irtoa lupaa... Ärsyttävää. Hakuprosessi kustantaa 260€, niin tässä nyt mietin, viitsinkö hakea vaiko... Kyllähän noi tytöt sen isännän kaipaisivat!
Raksu

Re: Ellu ja 6 kanaa

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla on orppeja puuhkapyllyjä ja oon kyllä joskus pessyt kakkapepun, ensin sukka kanan päähän, kana jalkojenväliin seisomaan ja sitten oon suihkulla pepan pessy (joskus käyttäny mäntysuopaakin)ja kuivannu hiustenkuivaajalla :smt003 Jotenkin tuntus et olis kanojen mukavampi olla jos ei oo ns. paskat housus :smt005
Vastaa Viestiin