Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
muniseva

Muniseva esittäytyy

Viesti Kirjoittaja muniseva »

Hei vaan kaikille,
monta vuotta olen suunnitellut ottavani kotitarvekanoja ja nyt ne sitten muuttivat meille: 5 kanaa ja kukko. Aina olen vain suunnitellut, mutta on vain jäänyt toteuttamatta kevätkiireiden takia. Olen lammastilallinen Uudeltamaalta ja suomenlammas on rotuna. kanat ovat omaksi iloksi :smt001
Tiramisu

Tervehdys pohojanmaalta

Viesti Kirjoittaja Tiramisu »

Hellou kakki munakkaat!

Ajattelin pikasesti esitellä josko tulisin vaikka jäädäkseni..

Elikkäs 35-vuostias naispuoleinen neito Etelä-Pohjanmaalta ja tarkemmin Kauhavalta. Elukoita tällä hetkellä kohta 10v Suomenlapinkoira sekä 3 maatiaskisua Rölli kohta 15v, Stiina 13v ja Kesäpesä 12v.

Oma kanala on ollu haaveena jo vuosia ja koko ajan on ajankohtaisempi. Suurin syy on ihan eettisyys, mutta muutenkin kaikki elukat lähellä sydäntä ja nyt joutunut tyytymään tarkkailemaan vain pihalla kuopsuttavia fasupaloja ;). Munia en ole vuosiin ostanut kuin luomuna ja broileria en syö oikeastaan ollenkaan. Muutenkin pyrin valitsemaan mahdollisimman luonnonmukaisia ja alkuperäisiä sekä lähellä tuotettuja tuotteita.

Pari viikkoa sitten saatiin vihdoin purettua vanha tupa tontilta ja muutaman vuoden sisällä siihen rakennetaan ehkä autotalli/varasto/verstas/kanala. Tilaa tontilla on n. 5000 neliötä ja siinä on nyt lähinnä vain meidän pienen pieni tupa. Nurmikolla sitten pieni osa ja loput epämääristä kasvillisuutta (lubiineja sun muita). Tänä kesänä on harkinnassa josko ottaisi ihan munivia kesäkanoja. Vielä pitäisi niille rakentaa suoja ja sitte hommata aitaa ja aidata pihaa. Kaikkia vinkkejä aloittelijoille otetaan vastaan eli vielä en ole hirveästi asiaa päässyt kunnolla tutkimaan.

Tiramisu
yaya

tervehdys lahdesta

Viesti Kirjoittaja yaya »

heipsan kaikille toivottavasti kohta jo tutuille ja tuntemattomille :smt006 pitäähän sitä nyt sitten esitäytyä elikkäs olen 35 vuotias tytöntyllerö lahdesta. oon jo jonkun aikaa haaaveillu omista kanoista ja nyt muutama viikko sitten sain mieheni suostumuksen asialle (mikähän siinä on että ne on yleensä aina vähän kanoja vastaan aluksi,ja kuitenkin innostuu kun kanat tulee) :smt038 eli meidän pihalla on vanha leikkimökki jonka nyt sitten kanalaksi ristin tilaa on n.4m2 ja tarhalle neliöitä tulee 12 :smt040 eiköhän tuo passaa 4 tirpulle tai viidelle jos innostun no nyt kaikki on valmista paitsi aitaus..no sekin tulee piakkoin ELI EI PUUTU KUIN NE KANAT!!!! haluan jo munivia pari ja pari nuorikkoa mielellään maatiaisia..kukkoa en ota vielä kun olen nyt saanut luvat vain kanoille meillä kun on naapureita :smt012 siis jos jollain on munivia kanoja kaupan tai tiedätte kellä olisi (mielellään päijäthäme) niin saa kertoa :smt041 ihanaa aurinkoista kesää kaikille ps.laitan kuvia myöhemmin kanalasta
Kaniini 2013

Lihakani

Viesti Kirjoittaja Kaniini 2013 »

Uusi lihakani harrastaja Pirkanmaalta :smt001
Tiltu

Uuden esittelyä

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Eli moon naisimmeinen Kontiolahdelta, liki ikäni kanojen kanssa touhunnu, mutta nyt tuli ekat omat.
Ovat raasut vähän semmosia kiusattuja ja kynittyjä. Laumasta löytyy 4 kanaa ja naapurista haettu 2 kukkoa, jotka ovat aitoja sekoituksia. Tällä hetkellä.. Tulevaisuudessa mahdollisesti enemmänkin.
Tämänhetkiset on mukavan kesyjä, tuleevat siliteltäväksi itse ja syövät kädeltä.
Kukot ovat vielä arkoja, tulivat eilen ja net on vielä nuoria.

Kanala on n.12neliötä vanha hirsinen ulkosauna, kevättä varten ulkohäkki n.16neliötä ja muuten vapaana saavat olla kunhan ovat kotiutunu kunnolla.

Lisänä häärii mies, 3 lasta, koira, kissa, punasaksi rapuja ja sekalainen sillisalaatti
SannaKle

Uusi kainuulainen kanaharrastaja

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Tällä viikolla saatiin kanaharrastus alkuun kun meille kotiutui Ilmajokinen kukko ja 5 kanaa. Tarkoitus olisi tästä saada pitempi aikainen harrastus ja elämäntapa ja laajennukset ovat jo suunnitelmissa :D.

14.11.13:
SannaKle kirjoitti:Onpa mukava että kainuusta löytyy muitakin harrastajia! Meillähän on tämä homma jo "levinnyt" käsiin kun keväällä tosiaan tuli ensimmäiset kanat ja nyt niitä on jo 12 ja 2 kukkoa :smt005 Ja vieläkin tekisi mieli laajentaa ja hankkia lisää rotuja. Mutta ehkä tämä talvi mennään näillä ja elätellään toiveita että joku kanoista innostuisi kevättalvella hautomaan :smt050
Vellamo

Terveisiä pääkaupungista!

Viesti Kirjoittaja Vellamo »

Hei,

Olen ollut aktiivinen harrastaja pikkulapsesta saakka. Unelma-ammattini 1,5-vuoden iässä oli kanapiika, ja hoidin tuolloin innolla mille fleur-parvea. Aikuisiällä kerrostalossa asuessa kanoista oli pitkään pula - kunnes nyt vihdoin ja viimein löysimme mieheni kanssa sopivan paikan kanalalle pihoineen.

Kanala on jo rakenteilla, ja etsinkin nyt asukkaiksi muutamaa pientä ja eläväistä kanaa kotkottamaan. Jotta emme täysin pelästytä uusia naapureitamme, mahdollisen kukon hankinta on vielä harkinnan tasolla. Kanoista toivomme ympärivuotisia lemmikkejä (ja toki munantuottajia).
Kanapiian paikkaa kärkkyy innokkaasti myös 3-vuotias tyttäremme ja laumanvartioinnista vastaavat kaksi koiraa.
Hippunen

Tervehdys Kempeleestä!

Viesti Kirjoittaja Hippunen »

Terve kaikille Munanettiläisille! :smt006


Piti tunnukset tänne hommata, kun ukkokullan kanssa keksittiin, että voitaisiin muutama kananen laittaa. Itse olen haaveillut kanoista jo pidempään mutta eipä vuokra-asunnon pihamaalle voi tipsuja laittaa. Naimisiin menon myötä :smt003 sain paremmat tilukset ja hautumaan jäänyt haave nousi uudelleen esiin. En uskonut, että mieheni asiasta innostuu mutta väärässä olin ja nyt meitä on täällä kaksi kotkottajaa. :smt005 Emme asu maalla, vaan ihan tavallisessa omakotitalolähiössä mutta käsittääkseni tännekin voisi kanalan laittaa ja meillä on tonttia kuitenkin 1500 neliötä eli tilaa kanalarakennukselle ja ulkotarhallekin on. Ihan muutamasta kanasesta ja yhdestä kukosta haaveillaan. Orpingtoneihin :smt049 olen silmäni iskenyt mutta vielä ei ole mitään päätöksiä tehty, kun koko kanalan rakentaminen taitaa jäädä ensi kesän heiniksi. Kauhean pitkä aika vielä odotella... Mutta täällä varmaan saan kulutettua hyvin aikaa. Olen jo ilman tunnuksia käynyt eri ketjuja lueskelemassa eikä mieli ainakaan vielä ole muuttunut.

Ja jos vielä vähän tarkemmin kertoisin itsestäni... Olen 35-vuotias kaupantäti ja asumme tosiaan Kempleessä. Perheeseen kuuluu aviomies, 8-vuotias tytärpuoli ja neljä sekarotuista koiraa. Meidän aikuisten haaveena olisi joskus päästä muuttamaan kunnolla maalle niin, että voisimme pitää muitakin eläimiä... Pässit, pupuset, kanaset jne jne siintää haaveissa. Voi olla, että haaveeksi jää nuo muut mutta kanasista en luovu. Tämä kesä menee talonlaajennuksen ja pihahommien merkeissä mutta viimeistään ensi kesänä sitten toivottavasti päästään kotkottajille kotia rakentamaan.

Jos täällä on joku, jolla on "lähiökanala" niin huikatkaa ja laittakaa linkkiä ketjuun. Yritin etsiä mutta vielä en ainakaan onnistunut asiasta mitään löytämään.
sarpu

Sarpu savosta

Viesti Kirjoittaja sarpu »

Heipat vaan kaikille munislaisille. :hello2:

Täällä melko tuore onnellinen kanallinen. :smt040 Ekat siivekkäät tuli vajaa kolme viikkoa sitten, kolme orpington kanaa ja kukko.
Oon niin täysin hullaantunut noihin otuksiin, ettei tosikaan. :smt055 Munantuotanto on lähtenyt luvattoman hyvin käyntiin noilla kolmella kanalla.
Nyt vähän salaa toivon, että joku alkais hautomaan niin saatas kenties tipuja. Ja haaveillu oon myös uusista hankinnoista, brahmat, faverollet ja rokit pyörii nekin mielessä.
Mutta toisaalta voisin pysytellä ihan vaan orpeissakin. Lisää on kuitenkin saatava...
Minulle kyllä vihjailtiin, että tää juttu saattaa ihan pikkasen riistäytyä käsistä. :smt042

Minä itse, vajaa nelikymppinen naisimmeinen, joka asustaa ukkonsa ja eläinkatraan kanssa. Pihassa pyörii siivekkäiden lisäksi 5 koiraa, 7 lammasta ja 2 kissaa. :smt001

30.6.13:
sarpu kirjoitti:Kiitos Mustikka.

Täällä jo yksi kananen alkoi hautomispuuhiin, keskiviikkona pitäs alkaa tipujen kuoriutumaan, jänskättää ja ei malta oottaa.
Viirujakin tuli parvi kanojen lisäksi.
metsienhipit

Heipä hei Mäntsälästä

Viesti Kirjoittaja metsienhipit »

Eli olen uusvanha munislainen. Kolmeen vuoteen meillä ei kanoja ole ollut mutta nyt mieleni niitä halajaa. Aikasemmin meillä oli hybridejä mutta nyt kiinnostaisi kovasti nuo jättirodut. Jättirodut ehkä siksi että ovat suht hyviä munijoita ja käsittääkseni liha on myös maistuvaa. Eli kanala on mutta tällä hetkellä tyhjä. Tämän kesän aikana olisi tarkotus saada omat kanaset.
Pimu

Tervehdys Putaalta silkkien keskeltä!

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Hetki on tullut täällä pyörittyä, nyt vasta saan esittelyn tehtyä.

Silkit ovat vieneet sydämen ja kovaa vauhtia aloitetaan rakentamaan talvikanalaa meidän laumalle.
Perheeseen kuuluu mies, 4 koiraa sekä kymmenkunta silkkikanaa ja loppukesästä toivonmukaan niiden jälkikasvua :smt049 Kanalamme sijaitsee Pihtiputaalla, Keski-Suomessa.
Ajatuksena kasvattaa hyvinkin tarkalla silmällä silkkikanoja, standardeja unohtamatta ja mahdollisimman laajalla väriskaalalla, yhteistyössä muutaman muun kasvattajan kanssa.
Käsissäni on tälläkin hetkellä muutamia ei niin yleisiä värejä ja jännityksellä odotan mitä kokeilut tuottavat.
Toivotaan että haudonnat onnistuvat ja upeat silkkimme saavat seurakseen vieläkin upeampia jälkeläisiä.

Kuva
karvali

Re: Kanaharrastaja Porvoon seudulta esittäytyy

Viesti Kirjoittaja karvali »

hips,

5 päivää olen ollut pikku kanojen omistaja. Asikkalasta hain risteytyksiä 5 kanaa ja 1 kukko. Hyvin ovat viihtyneet uudessa paikassa.

2* emo plymouthrock-australorps ja isä australorps. (1* musta, 1* harmaa mustilla pilkuilla)
3* emo araucana- faverolle ja isä australorps. (2* musta, 1* harmaa (liukuvärjätty vaalenee pyrstöönpäin))
kukko emo araucana-faverolle ja isä australorps. (musta)

kukko ja kanat eri parvista.

Kui tuo kuva lisätään tänne?

23.01.2014
20.01.2014 kuoriutui 4 tirppaa, kuvia facebookin muniksessa
01.02.2014 laskettu aika 10 munalle
Viimeksi muokannut karvali, 23 Tammi 2014, 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VenlaMaija

Viitasaari esittäytyy

Viesti Kirjoittaja VenlaMaija »

Pieni kotitarvekanala, kolme kaunista kanaa ja komia teinikukko. Siinä meillä alku toivottavasti pitkälle uralle kanalanpitäjänä! Kanarouvat munivat jo kovasti, vaan hautominen ei ihan vielä innosta. Kukko polkee sen kun kerkiää :smt041 , uhittelee ohikulkijoille :smt018 ja yrittää kasvaa kovasti :smt045
materoska

Helou Lempäälästä!

Viesti Kirjoittaja materoska »

:smt006 Tässä sitä nyt sitten ollaan, kahdentoista Kochinitipun onnellisia omistajia!
Muutamia vuosia on jo lapset pyytäneet, että hankittaisiin kanoja. Vaan tähän asti olen sanonut eikiitos lisätyölle, mutta nyt on nuorin kahdeksasta lapsesta täyttänyt 4, ja ajattelin, että ehkä alkais olla hiukan helpompaa...että jos vaikka vihdosta viimein hankittaisiin sitten niitä kanoja pihamaalle tepastelemaan. Tosin tiput on vasta pari viikkoa vanhoja, ja me itse aika vihreitä kanankasvattajia, että ei olla viä uskallettu laskea tipusia pihamaalle, kun muutama kerrallaan hetkeksi. Mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa, että saadaan ihastella omia kanoja vapaana omalla pihamaalla :smt007
smh

Helteisiä terveisiä Somerolta

Viesti Kirjoittaja smh »

Melkein viisikymppinen hevosharrastaja hurahti ihan totaalisesti viiriäisiin tänä keväänä, joten pitihän niitä sitten hankkia :)

Onneksi melkein naapurista löytyi viiriäistenomistaja, jolta sain lainaksi hautomakoneen ja munia 18 kappaletta ja roppakaupalla neuvoja. Joten pitihän sitä heti kokeilla haudontaa ;) 11 kuoriutui ja niistä 9 jäi henkiin, yksi raasu oli tipahtanut haihdutusastiaan (kun viirut kuoriutuivatkin päivän aikaisemmin, kuin olin kuvitellut!) ja yksi ei päässyt kuorestaan eroon ja jalatkin sillä sojotti sivuille.

Kesälomatekemistä riittää, viirut tarvitsevat ison katetun ulkohäkin ja talviasumuskin pitää tehdä ja katsoo sitten, miten eka talvi menee, jännää ja ihanaa! Saas nähdä, montako kukkoa noissa yhdeksässä on :)
Vastaa Viestiin