Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2012

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ketjureaktio

vaalan syrjiltä

Viesti Kirjoittaja ketjureaktio »

Tämmönen nuori perustallaaja maalta jonka tarkoituksena olisi ensikuussa rakentaa kanala vanhaan navettaan. Karjakeittiöön se tulisi ja sinne asumaan tulisi ainakin 3kanaa+kukko, rotua en vielä ole osannut päättää kun liian monta ihanaista olisi kotiakin vailla :oops:

Omavaraistaloutta havittelen tietyiltä osilta, sikoja on kanssa keväällä tulossa kolme. Ja navettaan nekin tilansa saavat, ulkotarha on vielä mietinnässä.
Lupaan laitella kuvia projektin etenemisestä ensikuun aikana :smt024 Ihan ei onneksi mene sormi suuhun eläinten pidon kanssa, maatalousalan kun olen koulussa opiskellut, rakentaminenkin on aika lähellä sydäntä, mutta miehen saa varmaan ottaa hyvästi kaveriksi tappeleen toteutuksesta :smt021

Meillä perheessä lisänä pojat 3v ja 8½kk, kolme koiraa; norjanharmaa hirvikoira, suomenajokoira ja saksanpaimenkoira.
Vanhempi poika jo kyselee possuja :smt043

23.6.13:
ketjureaktio kirjoitti:Nyt on pakko hehkuttaa kun melkein vuodella viivästyi kanojen otto, HUOMENNA HE SAAPUVAT! Viisi kanaa ja heille jöötä pitämään kukko, ilmajokista maatiaskantaa poikastuottajalta/säilyttäjältä Laitan kuvaakin heistä kuhan hieman kotiutuvat
Kotkotiit

Kiekuu! Itä-Uudeltamaalta

Viesti Kirjoittaja Kotkotiit »

Tervepä vaan kaikille! Tässä esittäytyisi uusi kanaharrastaja. "Annan pikkusormen, se vie koko käden.." ja näinhän siinä just kävi. Eli kun ajatus omasta kanalasta käväisi mielessä ei siinä kauaa mennyt, kun pihalla tyhjäntoimittajan virkaa jo vuosia tehnyt leikkimökki sai uuden käyttötarkoituksen. Seiniin eristystä, ulkopuolelle maalia, verkkoaitausta ympärille... Enää ei puutu kuin kanat! Ja kukko tietenkin :)

3.8.12:
Kotkotiit kirjoitti:Kanala on saanut asukkinsa! Meillä on nyt Alhon kantaa olevia kanoja kolme nuorikkoa ja yksi muniva sekä nuori kukko. :smt060 Olen ihan myyty. :smt001
Kuikelo

Kuikelo täällä moi!

Viesti Kirjoittaja Kuikelo »

Täällä Jyväskylän kupeessa on kanala valmis mutta ne kanat puuttuu. Taitaa kanat olla haluttua kantaa :smt007. Kissoja ja koirakin olisi ajatuksena ottaa tänne maalle, kun kaupungista pois päästiin :smt035 . Lapsia talosta löytyy. Oisko kellään tietoa mistä niitä kanoja saisi ostaa, vai onko ainoa vaihtoehto ne tiput, mutta osaako niitä hoitaa :shock: . Kanoille ruoka on mutta tipun ruokahan on erilaista. Terveisiä vaan kaikille ja mukavaa elokuuta!
iloinen kana

Iloinen vapaa kana

Viesti Kirjoittaja iloinen kana »

Hei. Olen uusi munanetin käyttäjä. Minulla on kukko ja 6 kanaa, kanoja nimulla on ollut vuoden ja ongelmien kanssa on painiskeltu koko ajan mutta nyt näyttää lupaavalta. Kanat ovat tosi mukavia ja olen todella kiintynyt tipusiin. Kanat kulkevat perässä kun minä menen ulos, tietysti kun niitä vain minä syötän. Epäilen että meillä on joku kokki bakteeri ja piimät muut hapan tuotteet ovat käytössä. Kanan pyllytkin on jo opittu pesemään. Kana on mieltä rauhoittava eläin ja oppii uusia metkuja, siksi on ikävää kun joku niistä kuolee. T: Martta kana :smt004
Viimeksi muokannut iloinen kana, 05 Elo 2012, 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
possumaisteri

possumaisteri esittäytyy

Viesti Kirjoittaja possumaisteri »

elikäs mulla on ollu jo useemman vuoden kanoja, hevosia , lehmiä, lampaita ja tnä kesänä on pari possua joten kokemustan on vähä kaiken laisista elukoista :smt001
Kesämamma

Kesämamman kanahaaveet

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Heippa! Tosiaan nimimerkin Kesämamma takaa löytyy maalla asuva, kaupungissa töitä tekevä, tosin nyt äippälomaileva kolmikymppinen rouva.. Kanakuume iski ihan varoittamatta, ja nyt isäntä rakentaa ulkotarhaa :smt041 Eläimistä on paljon kokemusta aiemmin, mutta kanoista ei... onneksi on tämä munanetti :smt003 Asustellaan Kangasniemellä ja pihaa koristaa 3 heppaa, lisäksi talosta löytyy 2 koiraa ja epälukuinen määrä akvaariokaloja. Perheessä 2 pientä lasta.
Kanat (ja kukko) vielä hakusessa, maatiaiskanoja ja orpingtoneja haluaisin... Maatiaiset ehkä tyrnäväläisiä... mietittävää riittää.

14.8.12:
Kesämamma kirjoitti:Nyt on tarhassa 4 tyrnäväläistä kanaa ja pienenpieni kukkopoika :smt041 En tiedä, oliko virhe ottaa eukoille kovin nuori mies, mutta aika näyttää...
4.9.12:
Kesämamma kirjoitti:Kovaa vauhtia tuo kukkopoika kasvaa, ihan silmissä. Nyt jo kanatkin tykkää pikkumiehestä, paitsi se parven alimmainen kana, joka edelleen vähän höykyttää pientä. Hevosetkin kotiutuivat kesälaitumilta, eivätkä ole kanoista moksiskaan. Nukkuivatkin pihatossa johtajakana Hillevin kanssa, Hillevi kun on tykästynyt nukkumaan pihaton puolella (vajaa 3m korkeudessa, hyvin näyttää osaavan lentää :smt003 ). Ihania potpottajia nämä kyllä ovat, helppohoitoisia ja mukavia. Säilyttäjäpaperit on osin jo täytetty, vielä pitäisi metsästää niitä alkuperätodistuksia (kaikki on säilyttäjältä peräisin olevista munista haudottuja, mutta todistukset uupuu, ja yritän niitä sit saada jälkikäteen, kahtotaan kuinka käy..) Enää pitäis saada nuo koiruudet tottumaan vapaana juoksenteleviin kanoihin..
Vuorivirta

Terkkuja Sipoosta! Täällä uusi kanafani :D

Viesti Kirjoittaja Vuorivirta »

Moikka!
Nyt tätä akkaa viedään... Pikku kanala on vihdoinkin toteutumassa!
Olemme katselleet työmaakoppeja ja leikkimökkejä netin kaiken maailman kirpputoreilta. Isäntä suunnittelee rakentavansa kanalan. Saakin pistää vauhtia sillä hautomakoneen virkaa ajaa jogurttikone. Ja jos kaikki menee hyvin niin 2,5 viikon päästä meillä on tipuja! (Kone tosin todella epävarma hommassaan. Jugurtista tulee laatukamaa, mutta kuinka käy munien...). Munat hain naapurikylän kanalasta jossa on suomalaisia maatiaskanoja. Eivät mitään siitosmunia ole. Ostin vaan myynnissä olevia munia :smt001 . Emäntä siellä ei tiedä mitä kantaa ovat, jotain omaa vissiin...
Nyt vaan toivotaan, että munista edes joku olisi "kukon pökkimä" ja kone suoriutusi vaativasta tehtävästään hyvin.
Jännät ajat edessä :smt001 !
Perheeseen kuuluu minun lisäksi isäntä, 2 koululaista, vaihtuva arsenaali lainalapsia, akvaario, ulkosauna ja pian kanala! Kyllä maalla on mukavaa :smt003 !

4.9.12:
Vuorivirta kirjoitti:No niin... Nyt ovat 2 Alhokanaa ja heidän tipu meillä. Kukko haetaan lähipäivinä. Jännää!
Olivat kuopineet murkinat kipoista ja sotkeneet veden. Mielenosoitusko :smt012 ?
Ovat nyt kanalakuntoon tehdyssä leikkimökissä. Kohta aletaan tekemään isompaa kunnon kanalaa. Toivottavasti tämän vuoden puolella saadaan iso kanala valmiiksi...
Muna saadaan vasta ensivuonna. Mutta onhan noissa ilman niitäkin ihmettelemistä kovasti. Tipukin oli päässyt orrelle nukkumaan!
hannelore

Kotkaan tuli kanoja

Viesti Kirjoittaja hannelore »

Moi Kaikille kanoista pitäville !

Meille tuli 3 vko sitten 4 ihastuttavaa wyandotte kääpiökanaa (lohenvärisiä) ja 2 kukkoa. Nyt en malttais edes töissä käydä, kun niitä on hauskaa seurailla tuolla kanalassa. Miehet rakentavat innolla vanhasta hirsimökistä talvikotia kanoille ja 2 lampaalle. Tarkoitus olis ottaa vielä muutama maatiaiskana, kun tilaa on. Muita elämiä näiden lisaksi mulla on labbis ja kissa.Mitenhän nuo maatiaiset ja wyondottet tulee toimeen keskenään ja voiko kaks kukkoa tulla toimeen. Nyt ne ovat vielä kovin pieniä, mutta entäs aikuisina. Mulla on kyllä palautusoikeus toiselle kukolle.
Tapi-kana

Hyvin innokas kanailija Kanta-Hämeestä

Viesti Kirjoittaja Tapi-kana »

Kanalahaave on jo pitkään ollut ajatuksissa. Ainoastaan perheen tuki on puuttunut ja nyt se on saatu :smt008 Koko perhe siis lähes yhtä innokkaita kuten minä itse. Kanoja ei vielä ole, ainoastaan silkkikana ja -kukko ovat varattuina. Lisäksi olen kovin tutkiskellut nettiä mistä saisi hankittua kanoja suht läheltä. "Merkillä" ei vielä ole mitään merkitystä, kunhan saan joukkoon muitakin kuin silkkikanoja, ja maatiaiset ovat kovasti mielessäni. Olen jo muutamaa lähestynytkin asian tiimoilta. :smt024

Kanala on siis rakenteilla (aluksi ajattelin vanhaa työmaaparakkia remontoituna), mutta mies on nyt lupautunut innokkaana tekemään ihan uuden, täysin varustellun "mökin" meidän tuleville kanoilla ja kukolle. Olen kyllä äärettömän innoissani. Ja maltan tuskin odottaa kunhan saan uudet asukkaat pihalle :smt060

Tietoja ja taitoja ei vielä paljoa ole ja taitoa vielä vähemmän. Mutta innokkuutta sitäkin enemmän ja illat ja yöt ovatkin menneet lukiessa kanoista :smt015 Tästä sitä kuitenkin lähdetään ja mikäli jollakin teistä olisi kanoja/nuorikoita myytävänä/annettavana, olen kovin kiinnostunut.

Tapi-Kana :smt043

31.8.12:
Tapi-kana kirjoitti:Nonnii. Nyt olen sit kanatilallinen On tää niin hienoa!! Käyn useasti päivässä katsomassa heitä ja vien kotiruuan jäänteitä. Leipä sekoitettuna lämpimään maitoon on aikas herkkua ja häviää hetkessä

Tällä hetkellä kanalassa touhuaa aikuinen, kovin komea silkkikukko, joka sai nimekseen Jagger. Hänellä seuranaan kolme silkkikananuorikkoa, kaksi risteytystä (kovin pulun näköisiä, erittäin söpöjä ja saivat nimekseen kaksoset), kaksi alholaista ja yksi alhoristeytys sekä nuori kukko. Joukkoon lisätään kuukauden tai parin päästä vielä kahdeksan maatiaista. Tohinaa alkaa siis talvella olemaan ja varmasti muniakin. Tipuja sitten ehkä keväällä. Kuvia laitan sitten myöhemmin kun saamme jälleen netin toimimaan. Tällä hetkellä olen iPadin ja iPhonen varassa.

Mutta mukavaa kuulua joukkoonne ihan nyt virallisestikin. Tää on niin koukuttavaa ja sukulaisetkin on innoissaan.

Tapi-kana
3.9.12:
Tapi-kana kirjoitti:Tässä kuvia meidän kanalasta. Testaan myös samalla osaanko liittää kuvia oikein..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
iihy

lintuemo

Viesti Kirjoittaja iihy »

Hei vaan ( : Lintuihin hurahtanut Keski-suomalainen täällä. Esitelmöin nyt sitten vähän meidän siivekkäitä ja muita;
Kanoja on tällähetkellä 11: viisi silkkiä (valkoisia ja ruskea), yksi kochin ja vaikka minkä näköistä sekarotuista (kaikki s. -12)
Papukaijoja ym. muita lemmikkilintuja löytyy sitten vähän runsaammin, kirjoitan niistä nyt lyhyesti ( ;
- harmaa umpikesy munkkiaratti tyttönen Ulpu, osaa matkia eri ääniä ja muita lintuja, muttei puhu, s. 27.08.-11
- Tiibetinkaija Eetu, osaa puhua (ja huutaa), s.-10
- Inka-aratti pariskunta Pyry & Caro, s.-05 Tsekki
- Kaksi ruusukaijasta, s.-11
- kaksi timanttikyyhky herraa, s.-11 saksa
- noin 30 undulaatti, monen erivärisiä, sekä australialaisia että englantilaisia
- kanarialintuja noin 40-50, monen erivärisiä
- lokkipeippoja
- yksi riisipeippo naaras

Lisäksi kanapaimenena toimii Seela-collie (pk), yli 20-vuotias iki-nuori Hilma-kissa ja muutama akvaario (:
miisu

Linnuista innostunut Itä-Suomesta

Viesti Kirjoittaja miisu »

Hei!
Eteen tuli ensimmäinen kesä ilman eläinalan töitä, ja jotain lemmikkien lisäystähän sitä tarvittiin. Vanhaan navettaan siivottiin sitten kanala kesän alkupuoliskolla ja käytiin hakemassa 3 kanaa ja kukko asukkaiksi! Päähän siinä sekosi kun käytiin useamman rodun kasvattajan luona, ja matkaan tarttui kanoiksi yksi sussex, mille fleur ja silkkikana, kukoksi mahtavan hurmaava kääpiö kochi. Eli harvinaisen sekalainen joukko!
Aiemmin en edes ole ollut niin "lintuihmisiä", mutta kanat kyllä hurmasi totaalisesti. :smt007

Tarkoitushan oli syksyllä kanoista luopua, mutta voitte varmaan arvata miten siinä kävi?
Sitten vielä pari viikkoa sitten, sukulainen joutui muuton takia luopumaan linnuistaan ja oma laumamme kasvoi viidellä tehotytöllä, yhdellä tipulla ja kolmella ankalla! Nyt pihalla pyöriikin sitten terhakka kukkomme Jyrki, 8 kanan lauma, keskenkasvuinen kananalku ja äärimmäisen valpas ankkakööri. :smt005 Kiitos Teille, sillä munanetistä on löytynyt valtavasti neuvoja aloittelevan lintuintoilijan puuhiin!

Nyt sitä sitten munia keräillään ja koetaan vastustaa kiusausta uusista tipuista ennen kevättä.... :smt002
Vihtorivainaa

Vihtorivainaa esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Vihtorivainaa »

Tervehdys kaikille

Haimme keväällä 3 "sekarotuista" brahmankanaa ja kukon mökille. Kuukauden päästä piti saada 2 kanaa lisää koska pesässä oli hyvin tilaa ja muutama kana alkoi makoilemaan vaan pesässä ja munatuotanto romahti. Elokuun alkupuolella pesässä makoilikin jo 4 kanaa eli pihalla tepastelikin enää Vihtori herra ja Clara neiti. Reilu viikko sitten ollessani töissä, oli luultavasti ajokoira käynyt paikalla vähän "herkuttelemassa" ja vienyt Clara neidin sekä purrut Vihtoria aika pahasti selkään. Jouduin sitten lopettamaan vihtorin. Hain sitten kasvattajalta uuden kukon ja yhden kanan lisää eli tähän ensimmäiseen kesäämme kanojen kanssa mahtuu niin iloa kuin suruakin. Aluksi oli tarkoitus että olisimme panneet kanat pataan syksyn tullen mutta jo ensimmäisen viikon jälkeen oli selvää että yritämme löytää niille talvihoitopaikan, niin paljon iloa ja seurattavaa niissä on ollut ettei niitä voi missään tapauksessa laittaa pataan. Kanat ovat meillä ehkä vielä kuukauden ja sitten vien ne eräälle tilalle jonne tulee myös muita kesäkanoja hoitoon. Meillä kaikilla on riittänyt puuhaa niiden kakkoja siivotessamme kun ovat olleet vapaana päivät. Niiden hoitaminen on ollut kuitenkin mieluista puuhaa kaiken kaikkiaan enkä olisi uskonut että kanoihinkin voi kiintyä noin kovasti.
Sannielina

Iittiläisiä maatiaisia

Viesti Kirjoittaja Sannielina »

Hei!
Meillä on ollut kanoja kesän alusta asti ja kanalaremontti vanhaan ulkorakennukseen käynnissä. Kanaset (9 kanaa ja 2 kukkoa) muuttivat uuteen kotiinsa tänään. Muninnan alkua odotellaan ja muutenkin ollaan kanoista innoissaan, Istutaan pojan kanssa kanojen seurana ja aika kesyiksikin ne ovat tulleet. Olen oikeastaan kiinnostunut myös muista kanaroduista ja ankoista, mutta nyt ei mahdu toistaiseksi kuin tämä iittiläisten parvi, jota voin tilojen puitteissa kasvattaakin. Kanat ovat peräisin säilytysohjelmaan kuuluvista kanaloista ja säilyttäminen kiinnostaa kyllä minuakin. Olen aivan hurahtanut kanasteluun :smt043

8.9.12:
Sannielina kirjoitti:Täällä voitte kurkata muutaman kanalakuvan:
http://www.villipiha.com/2012/09/kanalajuttu.html

Kanojen ulkotarhan avajaisia vietettiin tänään :smt003
Kanalan rouvalta tosin taisi murtua peukalon pää, kun haukkaverkkoa kiinnittäessäni löin siihen vasaralla niin kovaa, kun lähti! :smt010
PäP

Oulun kupeesta terveisiä

Viesti Kirjoittaja PäP »

Näyttää siltä, että olen huolimattomuuttani jättänyt täällä esittäytymättä, joten korjaan tilanteen välittömästä:

Elikkä olen saarelainen Oulun seudulta. Tällä hetkellä karvanaamaiseen muonavahvuuteen kuuluu pari lypsävää kuttua, pukki, muutama lammas, 4 koiraa ja mies, jonka mukana nuo päkätit elämääni tulivat. Lintuharrastus lähti viiriäisistä, sitten tuli fasaanit ja nyt noita kanojakin näyttää "kertyvän" <3 Omaksi iloksi, mutta myös hyödyksi tätä laumaa pidetään.

6.9.12:
PäP kirjoitti:Meillä on jokunen jättikochin ja pari orppia. Rockit ja araucanat on vielä munina, toivottavasti niistä sikiää jotain :) Lisää orppeja tarttis kyllä saada <3
haave

Heips Kainuusta!

Viesti Kirjoittaja haave »

Kirjottelin tänne joitakin vuosia sitten, mutten enää muista millä nimellä :-" Mutta nyt palaan siis tällä haave-nimellä, joka lähinnä viittaa haaveeseeni suomenlampaista. Maatiaiskanoja on ollut jo reipas kymmenen vuotta, enämpi tyrnäväläistä verta niissä. Tällähetkellä 8 kanaa ja Lenni-kukko. Eri-ikäisiä emon hautomia poikasia löytyy 3 kanapuolista ja 5 kukkopuolista, 10 joista ei vielä tiedä ja 9 vielä munan sisällä. Meillä on siis ollut hyvin hedelmällinen kesä. Munia sensijaan ei ole kukaan oikein kunnolla joutanut hautomiseltaan munimaan, mutta omiksi (ja pikkupoikasten) tarpeiksi on kuitenkin saatu.
Muita eläinkunnan edustajiakin pihasta löytyy: 3 suomenhevostammaa ja 1 kesällinen oripoika, pihvisonneja toistasataa ja maatiaiskissa. Ihmisperheeseen kuuluu maanviljelijämiehen lisäksi kaksi alakouluikäistä lasta. Haaveena on nyt hankkia ihan rotukissakin. Ja ensi keväänä taas haaveillaan niistä suomenlampaista.
Vastaa Viestiin