Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

susku

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja susku »

Koneen omilla säädöillä mennyt koko ajan. 12 munaa oli tilanne ja eilen kuoriutui niistä 8 tipua. 4 munaa on vielä hautomakoneessa mutta jotenkin luulen että niistä ei tule mitään, annan kuitenkin ainakin huomiseen vielä olla. Kaikki 8 tipua voivat oikein hyvin ja ovat alkaneet maistelemaan ruokaa. :smt001
MariaK

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Kaivetaan ketju naftaliinista. Menin ja ostin tuon hlvetinkoneen. (ensin meni kanahaudonta puihin = 1 tipu, sitten hajosi hieno itse väkerretty kone ja nyt päätin säästää hermoja ostamalla Oikean Koneen :smt003 ) Hermot on siis riekaleina, mutta muuten kaikki näyttää hyvältä :smt003 pari kyssäriä vaan.

1) munien päällä lämpö nousee 39.5 hujakoille, mutta sekö on muka ihan jees kun ei tuuletinta ole? Mittari on vakiintunut 100.5-102.

2) saiko niitä lamppuja jostain kun ne oli jotain erikoismalleja?

3) Onko köyhällä varaa ostaa halpaa?
rilla

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä ostin kyseisen koneen käytettynä.
Eka haudonta oli vähän heikko.
!0 munaa,4 poikasta.
3 ei päässy kuoresta,2 meni kesken 1 ei kehittyny.

4 tipusta yksi jäi kissan kynsiin,(ei siis johtunu koneesta,paitsi että kissat onnistui avaamaan koneen,kun kansi on niin kevyt).
1 tipu kuoi 3pv ikäisenä. Jalkaongelmia ym.
Nää siis kanatipuja. Lämpö oli aika tasan 100F,ehkä liian vähän.

Mä en sitte tehny nuuta,kuin pesin koneen alaosanja ladoin juoksuankan munia 6kpl.
En irrottanu virtajohtoa tai muuta sellaista.
Jostain syystä lämpö alkoi olla pikkasen alle 102F.

Kaikki meni tosi hyvin. En mitannu kosteutta tms. Munat käänsin aamuin illoin ja 4-5 kertaa haudonta-aikan kostutin munia.
Kaikki lähti kehittyyn,mut 1 jätti leikin kesken heti alkumetreillä.
5 poikasta kuoriutu. Kaikki reippaita,nyt jo pian viikon ikäisiä pikkuterroristeja. :smt040

Olen varovaisen tyytyväinen koneeseen tällä hetkellä.
Nyt siel on 4 päivää muutama hanhenmuna. Katotaan nyt mitä tapahtuu.
Varalamppua en ole siihen vielä löytäny. Mut pitäs varoksi ostaa. :smt025
minn

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minn »

Oisko jollain vinkkiä, testailen tässä Covatuttoa. Sammuuttaa lämpölampun pahimmoilleen 36 asteen kohdalla. Sain mukana jonkunlaisen suomenkielisen ohjeen (käytetty kone) jossa käsketään säätämään termostaattia. Voisko joku kertoa miten tämä tapahtuu? :oops:
Annir85

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Siinä keltaisessa "hatussa" on kyljessä säätökolo, vai mikä se nimeltään mahtaa olla?!, + ja- merkit löytyy sen vierestä, sitä säätelet kunnes lämmöt pysyy kohdillaan. Aikaa kuluu jonkin verran, jos laitat esim. perunoita koemuniksi, koska ne eivät ole valmiiksi oikeassa lämpötilassa. Mutta kun koemunat on lämmenneet, niin alkaa mittari pysyä siinä mihin sen olet säätänyt, eli ei liikaa kannata kerrallaan vääntää. Pieni talttapäinen ruuvimeisseli siihen tarvitaan.
minn

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minn »

Annir85 kirjoitti:Siinä keltaisessa "hatussa" on kyljessä säätökolo, vai mikä se nimeltään mahtaa olla?!, + ja- merkit löytyy sen vierestä, sitä säätelet kunnes lämmöt pysyy kohdillaan. Aikaa kuluu jonkin verran, jos laitat esim. perunoita koemuniksi, koska ne eivät ole valmiiksi oikeassa lämpötilassa. Mutta kun koemunat on lämmenneet, niin alkaa mittari pysyä siinä mihin sen olet säätänyt, eli ei liikaa kannata kerrallaan vääntää. Pieni talttapäinen ruuvimeisseli siihen tarvitaan.
Kiitos avusta, löytyihän se ruuvin kohta, olikin jo liian lähellä :oops: Minulla on nyt tuolla 6 kpl kaupan munia testissä ennen oikeita. Kosteys näyttää 40 % molemmat säiliöt täynnä, mutta tuo lämpötila edelleen mietityttää :smt017 Mittarin mukaan nytkin antoi lämmön pudota 34,1 ennenkuin lamppu syttyi taas. Munien päällä on perinteinen mittari ja se näyttää 38 astetta koko ajan, tämä ilmatilaa mittaava digimittari vähemmän. Mitä tässä nyt uskoa... :smt017
Reikäsukassa

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

tod näk se munien päällä näyttää oikein jos varmistella haluat ni osta muutamat mittarit lisää.
Kirsikkapuisto

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

Covatutto tuntuu aika tiuhaan sammuttavan ja sytyttävän valoa. Munien päällä olen pitänyt mittaria ja sen lämpö ei ole niin kovasti heitellyt, vaikka lamppu syttyy ja sammuu.

Mutta älä täytä sitä kakkossäiliötä vielä, vasta kun ekaan munaan tulee eka särö. Covatutossa tuntuu olevan vaikea saada kosteutta nousemaan riittävästi, osa on laittanut märkiä rättejä koneeseen kuoriutumisen tienoilla, osa suihkutellut suihkupullolla.

Tsemppiä haudontaan!
minn

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minn »

Kiitos avusta kaikille! Nyt on 14 kpl munia koneessa ensimmäistä vuorokautta, 8 silkkiä ja 6 kääpiökochia :smt007 Piti laittaa vähän särkymävaraa... :-"

Täytin molemmat säiliöt koska kosteus jäi alle 40% yhdellä säilöllä. Nyt kosteus on 46%, onkohan riittävä? Lisäkosteutta pitää viritellä, jos sieltä meinaa jotain kuoriutua :smt003

Sama digimittari mikä mittaa kosteutta, kertoo lämmöksi 37.9-38,4 lampun palamisesta riippuen. Onkohan liikaa? Perinteinen mittari munien päällä näyttää vähän yli 36 astetta. Koneen oma Fahrenheit-mittari on yhden viivan 100 asteen alla eli 99, onko liian vähän? Vähän hankala mitä uskoisi, josko olisi keskimäärin hyvin :oops:

On tää jännää :smt041
Annir85

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moikka, itse kun virittelin lisämittareita koneeseen, niin tuntui ettei säädöt asetu lainkaan kohdilleen... Parhaan tuloksen olen saanut kun heivasin kaikki ylimääräiset mittarit veks ja tuijottelin vain koneen omaa Fahrenheit-mittaria, siinä 100 viivalla(tai inan yli) pyrin lämmöt pitämään. Vettä olen pitänyt molemmissa kipoissa koko haudonnan, lopussa lisäsin koneeseen mukin, missä vettä ja pesususienen pala, ettei tiput pääse hukkumaan kippoon, niin sitten kosteudet nousi tarpeeksi kuoriutumista ajatellen. :smt023
maya

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja maya »

ekalla kerralla mulla selvis vain 1 viiriäis tipunen joka on nyt 2vko. peili on hänellä seurana ja meidän perhe :smt054 nyt on uudelleen ladattu viirujen munia ja näillä säädöillä että molemmat vesikourut täynnä ja asteita tuo 101F katsotaan mitä nyt tällä kertaa tapahtuu :smt050 toivotaan monta viiriäis tipusta :smt060
minn

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minn »

Minä en millään saanut sitä 101F asteeseen. Nytkin on 99-100. Hulluksi tämän kanssa tulee :smt003 No tänään tuli 3 vrk täyteen, pitää malttaa odottaa vielä muutama päivä ja kokeilla läpivalaista...
minn

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minn »

Jatkan tätä yksinpuhelua. Ei ihan putkeen, 6/13 lähti. Tai itseasiassa enemmänkin, mutta reilun viikon kohdalla kuolivat jostain syystä ja nyt tuo yksi kuudestakin on vähän epävarma elääkö enää :smt009 3 x päivässä olen kääntänyt, veikkaan syyksi liian matalaa lämpötilaa. Kosteus on ollut 40-50 %. Pessimisti ei pety, saa nähdä selviääkö nuista kukaan loppuun asti. No oppia ikä kaikki, kokeilen vielä uudestaan näiden jälkeen ja yksi kanakin taisi innostua hautomaan ihan luomusti :smt001
Reikäsukassa

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

Onkos vaikeeta hakea kaupasta 2-3 eri merkkistä mittaria ja asettaa ne munien päälle ? Ja jos katsot, mitä kirjoittelin aikasemmin et se munien päällä oleva tod näk näyttää oikein eli aste kaksi liian vähän lämpöä näin arvelisin. Tietty ei ne kaikki munatkaa kehity vaikka asteet oli pilkulleen oikein. Se ensimmäinen reikä ku ilmestyy ni jos saa mahtumaan esim pienen pahvinpalan koneeseen ja sen kostuttaa ni pitäs kosteudet nousta helposti sinne 70, eikä vaaraa tipujen hukkumiselle.
minn

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minn »

Joo ongelma ei ole mittareiden määrässä, niitä on kolme :smt002 En vain saanut termostaattia säädettyä kunnolla, tuo nykyinen on paras säätö mihin pääsin. Monta syytä voi olla mutta näillä mennään nyt :smt001
Vastaa Viestiin