NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Kaksi pikkuista kuoriutui aamulla, molemmat reippaita tipuja mutta toiseksi kuoriutuneella on oikeassa jalassa vino "ranne" ja keskimmäinen varvas on molemmissa jaloissa vähän koukussa. Teippasin varpaat kevyesti ja haen huomenna nestemäistä vitamiinia, tipu saa jokusia päiviä armonaikaa suoristella jalkojaan. Muutenkin tämä toinen tipu oli ihan tahmainen ja kuivui vähän koppuraiseksi, tipulassa lämpölampun alla se onneksi vähän pörhistyi mutta takapää on ihan kuivaa koppuraa. Saa nähdä miten sen käy. Kahdessa munassa on ollut jo monta tuntia railo mutta pikkuiset väsyivät ja viettävät nyt siestaa. Kolmessa muussa munassa on lisäksi jonkinlainen särö.

Voinko liotella tätä koppuraista tipu Kakkosta tänään lämpimällä vedellä vai onko se näin pienelle liian riskialtista? Tipulassa on kyllä n. 36-37 astetta lämmintä eikä pitäisi vetää. Tekisi mieli saada sen untuva kuntoon, en tajua miten se noin limainen oli kuoriutuessaan kun ensimmäinen oli ihan erilainen.
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Koneella hautominen on kivaa ja kamalaa. Kun kaikki menee hyvin, on ihana katsoa kun tipu ponnistaa maailmaan, kerää voimia ja pörhistyy terhakkaaksi pikkutipuksi. Mutta kun se ei menekään niin... :smt010
Olen kätilöinyt kolme yhdestätoista. Tekevät ison railon, kuivuvat kalvoihin kiinni eivätkä pysty enää liikkumaan. Kaksi eilen kätilöityä olivat lähes vuorokauden kuorissaan ennen kuin totesin että on se ja sama auttaa sillä vaikka kuolisivat auttamiseen, kuolevat kuoriinsa joka tapauksessa ellen auta. Ihme kyllä olivat vielä aamulla hengissä, toki nyt huomasin että toisella näistä on kippuravarpaat. Aamulla kuorittu kerää voimia koneessa, jouduin liuottaa kalvoja pois vesihanan alla. Nyt munia on jäljellä viisi, yhdessä on särö ja muissa ei näy mitään.
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Kuva

Tässä ne nyt ovat :smt050 Kaksitoista pikkuista piipittäjää. Pari heikompaa yksilöä siellä myös on, ja muutama kippuravarvas. Osasta ovat tosi reippaita ja nokkivat jo tipurehua ja keitettyä kananmunaa. Ja sormia :smt004
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi että, ihania, onnittelut! :smt055 Jännittävä loppuvaihe, huh. Toivottavasti ne heikommatkin siitä vielä virkistyvät kunnolla elämän alkuun. :smt049
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Onnittelut pikkuisista :smt006 ihania palleroita
Oli mukava seurata kone muninta vaiheita :smt045 , kun itsellä ei moista konetta ole.
Itse olen myös joskus joutunut auttamaan kun kova piipitys kuuluu ja ihan pieni särö on ollut " liiankin kauan" :smt017 sieltä ne on sitten lopulta itsekseen putkahtaneet kun hiukan suurensi varovasti säröä.
Ihan ovat olleet terveitä ja reippaita tipuja, yksi oli viime vuonna tosi pieni rääpäle josta tuli siten komia kukko.
mummo ja kanaset :biggrin:
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Nyt ikää on nuorimmillakin jo viikko, ja ovat kasvaneet ihan hirveää vauhtia. Jäljellä on kymmenen tipua, kaksi lopetettiin parin päivän ikäisinä (toinen kuoriutumisessa autettu jonka toinen jalka ei toiminut, toinen itse kuoriutunut jolla oli vino nilkka). Kolme neljästä kuoriutumisessa autetusta porskuttaa tyytyväisinä. Kahden kippuravarpaisen lastat on poistettu jo muutama päivä sitten, toisen kaikki varpaat suoristuivat kokonaan, toiselle jäi vähän vänkyrän vikaa toisen jalan varpaisiin mutta ei haittaa menoa.

Mahtava noita on seurailla! Ovat tosi reippaita ja ihmeesti ne osaa kaikenlaista vaikkei ole emoa opettamassa: nurkassa olevassa multakasassa kylvetään, porukka kisailee pyrähtelemällä ja tänään nähtiin jo vähän isottelun elkeitä. Tuo 50x100 cm häkki alkaa käydä kovaa vauhtia pieneksi :smt003
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Kuva

Eivät ole pieniä enää. Häkki sen sijaan alkaa olla :smt002 Ensi viikolla saadaan lämmöt kanalaan, tiput saavat muuttaa sitten lämpölampun kanssa sinne niin on tilaa kisailla
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihania :smt050 Jokos oot ruvennu arvailemaan sukupuolia?
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kylläpä ovat kovasti kasvaneet :smt045
Oiskohan muutama kukko tuossa edessä :smt017
mummo ja kanaset :biggrin:
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Hilta, muutama aika vahva veikkaus on :smt004 Porukassa on kolme jotka ovat kasvaneet muita nopeammin ja aloittivat harjan kasvattamisen alle kahden viikon ikäisinä. Hyppivät usein rinta rottingilla räpistellen toisiaan vasten ja kirmaavat ensimmäisinä paikalle kun joku käy häkin edessä. Ovat suoraan sanoen melko röyhkeitä :smt003 Toisaalta en noista paljoakaan tiedä joten mun veikkaus voi olla ihan puuta heinää.

mimmu, ainakin tuo mustavalkoinen sopisi kukoksi! Otan myöhemmin kuvia kun vähän kasvavat, mutta nyt se on puolet isompi kuin pienin tipu. Lisäksi yksi ruskea ja yksi maaorava ovat repineet massaa niin että heikottaa. Ruskea karkasikin jo pari päivää sitten tuolta puoli metriä korkeasta häkistä kun kansi jäi hetkeksi auki :smt005
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Arvauksia otetaan vastaan! Näistä kolmesta olen yrittänyt povata kukkoja. Muista en uskalla edes arvata.

Ruskea:
Kuva

Mustavalkoinen:
Kuva

Maaorava:
Kuva
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja mimmu »

NellieNalle kirjoitti: 28 Huhti 2020, 15:10 Näistä kolmesta olen yrittänyt povata kukkoja.
Komppaan minusta nuo myös ois kukkoja :smt017kun niin pitkä harja
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kaksi ekaa on myös mun arvauksen mukaan kukkoja, mutta kolmannen - maaoravan värisen - suhteen olen vastarannan kiiski ja veikkaan kanaa. :smt004
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Tirpat täyttävät huomenna viisi viikkoa, ja kukot alkavat näkyä aika hyvin. Juurikin nuo musta ja ruskea kisailevat "pääkukon" pestistä, molemmilla alkaa kasvaa jo helttakin. Maaorava pukkaa myös punertavaa harjaa ja on tukkanuottasilla mustan ja ruskean kanssa joten jos se ei ole kukko niin sitten se on kyllä aika kova mimmi :smt004
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: NellieNallen ensimmäiset ilmajokiset <3

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä olin siis väärässä tuon yhden suhteen. Ei taida olla eka kerta. :biggrin:

Kyllä ne niin älyttömän nopeasti kasvavat. Mä en ole vieläkään lakannut ihmettelemästä, kuinka nopeasti tiput kehittyy nuorikoksi. Aina silloin kun on tipuja (tällä hetkellä ei ole), ei voi kuin joka aamu kanalaan mennessä hieraista silmiä ja ihmetellä, että onko ne jo näin isoja. :shock: Ja joka päivä huomaa jotain uutta sulkaa, väriä, opittuja asioita.

PS. NellieNalle, nauratti toi "jos se ei ole kukko niin sitten se on kyllä aika kova mimmi." :smt005
Vastaa Viestiin