Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
väriminttu

Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Laitoin lainakoneen hautomaan klo 20. Valo vilkkuu. Onko ok? Luulisi, että hehkulamppu kestäisi paremmin, jos lämmittäisi vain kun laskee alle tavoitelämmön. Nyt lämpö sahaa lähellä tavoitetta ja kone on kuin majakka.... Mitä tehdä?
Elinanu

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja Elinanu »

Valon kuuluu kuulemma vilkuttaa.

Minulla ongelmia kyseisen koneen kanssa. Haudoin ekan satsin faverolleja koneeseen säädetyillä asetuksilla. Tuloksena pari alkuunsa kehityksen lopettaineita ja loput loppumetreillä kuolleita.

Tämän jälkeen kyttäsin kolmella lämpömittarilla lämpötiloja ja huomasin että koneen oma mittari näytti ihan väärin. Etsin lämpötilan jolla kone olisi mahdollisimman oikean lämpöinen, tämä oli 39.4.

Seuraavasta satsista yksi kehittymätön, neljä kuoriutunutta joista osa varmaan kuolee ja loput kuolleet ennen kuoriutumista (avasin ne). Kosteutta en ole mitannut vaan tehnyt ohjeen mukaan eli hautoessa ykköslaari täynnä ja lopussa molemmat.

Onko jollain kokemusta miten tämän koneen kanssa kannattaa toimia. Kyseessä siis minullakin juuri tämä vilkkuva automaatti, ei siis sama kone mistä täällä on jo ollut puhetta...
mervik

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja mervik »

Mulla sama kone.Kuuluu vilkkua se kyllä ärsyttää joten laitoin sen eteiseen.Se on tarkka jos huoneen lämpö nousee se pompsahtaa heti yli 38 asteen.Muuten se on hyvin pitäny sen 37,8 Kun olen tuulettanut ja nostanut sen kuvun pois ja laittanut sen takasin menee hetki kun hakee takasin sen normaalilämmön.Mitään säätöjä en ole tehny on toiminut hyvin.Mulla on ollu molemmat säiliöt täynnä vettä. 7 tipua kuoriutu ja nyt uudet munat koneessa.mulla ei ole moitittavaa tästä koneesta. :smt055
Elinanu

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja Elinanu »

Olin myyjään yhteydessä. Meillä onkin käynyt kasatessa fiba ja olen ottanut koneesta styroxosan pois. Luulin että se oli pakkausmateriaalia. Tästä johtuu siis varmaan se ettei lämmöt pysyneet. Toivottavasti vika oli siinä ja seuraava satsi onnistuu paremmin!
ptj

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja ptj »

Mulla on eka satsi tuollaisessa koneessa hautumassa, kohta viikko takana.

Yleinen suositus on kai se, että kuoriutuneiden tipujen annetaan olla koneessa niin kauan, että ovat kuivuneet. Kysymys kuuluu nyt, että eikö tuo vilkkuva discovalo häiritse poikasia?
Elinanu

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja Elinanu »

Oletteko muut saaneet kyseisellä koneella tipuja aikaiseksi. Minä yritin kolme satsia ja nyt luovutan. Ostakaa joku uutta vastaava, kerran uuteen tässä välissä vaihdettu kone millä en saanut yhtään ainoata elinkelpoista tipua aikaiseksi :smt010 Myyjä ei suostu perumaan kauppoja, koska koneessa ei vikaa...

Jatkan hautomista tuolla pienellä Brinsealla jolla samoista munista on kuoriutunut melkein kaikki. Argh.

Minulle liian hieno laite ja liikaa tekemistä jos ei näillä mittauksilla ja toimenpiteillä onnistu :smt009
ptj

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja ptj »

Minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa ko. hautomakoneesta. Kolme viikkoa sitten kuoriutui tipuja prosentilla 11/12.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja nana »

Covatutto 54 ainakin toimii kuin unelma.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Tulppu

Re: Covatutto 16 autom. valo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Olen nyt hautonut 3 satsia viiriäisen munia. 2 covatuttolla 16:sta ja yhden satsin vanhalla tyroksisella. Kaikki poikaset ovat ennemmin tai myöhemmin kuolleet. Pisimpään elänyt poikanen kuoli n. 1 viikon vanhana. :smt022

Tosiaan, covatutto on erittäin tarkka ulkopuolella vallitsevasta lämpötilasta. Voisin kokeilla sillä kalkkunan munien hautomista, jolloin haudonnan eri vaiheissa laittaisin aina ruuvista lämpötilaa alaspäin.
Ja ensi kerralla kalkun munien kanssa täytän molemmat vesikourut. Digitaali mittarin kanssa kannattaa tarkkailla todellista lämpöä, nimittäin farenhait mittari ei näytä oikein. Huomasin myös että hautomakone kannattaa asettaa huoneeseen, joss lämpö on mahdollisimman tasainen, kuten itselläni oli pienessä vaatekaapissa. :smt023

Sitten toisena vaihtoehtona on vanhanaikainen tyroksinen hautoma kone, jonka katossa menee vastus. Ongelmana vaan tämän koneen kanssa on, että pohjan vesikourut vuotavat ja tilalle pitäisi virittää jonkinlainen vesilaari, vaikka muovista leikkaisi kahdesta valmismicroruoka astiasta.
Vastaa Viestiin