Tee - Se - Itse Hautomakone =)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
grazjsw

Tee - Se - Itse Hautomakone =)

Viesti Kirjoittaja grazjsw »

Sain pienen kipinän tehdä hautomon.
Tarvikkeet:
Vanha kylmälaukku
Alumiini paperia ja teippiä
pari plexin palasta
42w lamppu
termostaatti vanhasta sähköpatterista
tietokoneen tuuletin
portatoon tuulettimen säätö ( Zalman )
nyt on testi munat tulilla
tässä muutama kuva


P1210255 resize
P1210257 resize
P1210260 resize
jokke

Re: Tee - Se - Itse Hautomakone =)

Viesti Kirjoittaja jokke »

Terve.
Toimiko rakentamasi kone?
Näätä

Re: Tee - Se - Itse Hautomakone =)

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Täällä innostuttiin oma laitos rakentaa ja toimii paaljon paremmin mitä ootin, eikä tuon väsääminen mitään rakettitiedettä ollu, iha itte osasin kasata :smt002

Tarvikkeina styroksinen kylmälaukku, halogeeni 35W, pohjalla "allas", jossa vettä ja sanomalehteä, muovikori johon munat laitetaan, korin alla vielä puinen alusta, ettei koske veteen. Seurantalaitteena toimii digitaalinen paistomittari (on muuten tarkka!) Ja erikseen kosteusmittari. Portaaton korvausilmansäätö, styroksilaatikon kannessa kaksi n. 3cm kokoiset reiät, joista toisen päälle tarvittaessa altaan tulppa jos tahtoo lämpöjä nostaa ja aivan vesialtaan yläpuolella samankokoinen reikä, jotta ilma vaihtuu tehokkaammin. Periaatteessa samalla lailla se ilma saunassakin vaihtuu :smt001

Tämä höskä nyt todettu toimivaksi munien kera!
RaakaKoo

Re: Tee - Se - Itse Hautomakone =)

Viesti Kirjoittaja RaakaKoo »

Tervehdys.
Värkkäsin tänään oman hautomakoneen. Styroxinen kylmälaukku, pöytälamppu kytkettynä termostaattiin, huomena vielä väsään munille astian/ritilän. Porukka ilmeisesti suosii ateriointiväline laatikkoa? Pohjalle jonkisortin astia mihin sitte vettä. Pari lämpömittaria ja pari kosteusmittaria niin pysyy luotettavuus. Mulla oli viime vuonna kiinan halppishautomo niin vi###ks meni... Huomattavasti suurempi luotto on tähän omatekeleeseen ku kiinan ihmeisiin... Ei varmaan ole tarpeen mitään tuuletinta alkaa tonne väsään??? on kuiteski niin pieni hautomo ja kantta availlaan pari kertaa päivässä kääntelyä varten, niin luulis ilman kiertävän.
Marbba89
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Touko 2021, 10:40

Re: Tee - Se - Itse Hautomakone =)

Viesti Kirjoittaja Marbba89 »

grazjsw kirjoitti: 20 Tammi 2014, 23:23 Sain pienen kipinän tehdä hautomon.
Tarvikkeet:
Vanha kylmälaukku
Alumiini paperia ja teippiä
pari plexin palasta
42w lamppu
termostaatti vanhasta sähköpatterista
tietokoneen tuuletin
portatoon tuulettimen säätö ( Zalman )
nyt on testi munat tulilla
tässä muutama kuva


P1210255 resize
P1210257 resize
P1210260 resize



Toimiko patterin termari? Meillä oli ekassa koneessa patterin termari ja se ei nostanut lämpöö tarpeeks korkeeksi ja se säätelyväli oli liian iso muutenkin . Tässä uudessa koneessa mikä rakennettiin viime vuonna on ihan netistä tilattu 0,1°c tarkka termari.
Vastaa Viestiin