Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tavast

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Mini Advance rules :cheers: Neljä tirppaa kuoriutunut ja neljä vielä vaiheessa.
Kanan alla myös kahdeksan munaa, joiden pitäisi kuoriutua kuun vaihteessa, jos kaikki menee hyvin.
Ensikertalainen hautoja on pari kertaa erehtynyt menemään väärään pesään kun olen ottanut sen syömään välillä.
Olen siirtänyt sen omaan pesäänsä ja se on jatkanut hautomista. Nyt vähän pelottaa, että jos siirrän nuo koneessa
kuoriutuneet kanalaan omaan häkkyräänsä niin heittääkö hautoja sikseen kun kuulee tipujen piipitystä :oops:
Katnu

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Katnu »

Onko teillä kokemuksia hanhen munien haudonnasta tuolla mini ecolla?
Jossain luki et max. 65mm korkeet munat mahtuis sinne :smt017
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No nyt alkaa toi mittari sekoilemaan ihan miten sattuu! Mulla on tollanen manuaalinen mittari tossa eco 20 ssä, ja sehän ei pysy mitenkään tossa kiinni!! Muuta ei ollut saatavilla lähimainkaan :smt005 ja tällä kiireellä.
Tään päivän aikana mittari on heilahdellut 30-65 % erolla. Toon 30 jälkeen lisäsin vettä ja kastelin ne kangasrätit. Eilen illalla kuitenkin mittari näytti tuota 65..
Kuoriutumisen pitäs tapahtua sunnuntaina! Mitähän tästä nyt oikeen tulee.. Vettä on yhdessä lokerossa ja sitten se rätti...
kolmen päivän välein olen sitä lisäillyt, mutta nyt näyttää että kosteus tipahtaa aiemminkin.. mutta yllättävän korkeella tossa välillä, ja sit yhtäkkinen tippuminen tohon 30 een.. :smt017
ankan munia siis haudonnassa.., mitähä näistä nyt tulee,, :smt017
Räpylä

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

lantsari, en ole laittanut kangaspalasia. laitoin sinne märän pesusienen ja seuraavana päivänä se oli kuiva kuin tuohi. Noh nyt oon sit sillä sienellä pirskotellut vettä joka päivä munien päälle, hetkeksi kosteudet nousee taivaisiin mutta pian ovat taas mittarin mukaan jossain 30%. Läpivalaisin ne munat, eilenkö se oli, ja 13/18 on ainakin lähtenyt itämään, nätit ankanalut on siellä... ja loput on epävarmoja. Saas nähdä kuin käy. Muistelisin jostain kuulleeni/lukeneeni, että just tässä konemallissa olis vaikea pitää suositusten mukaista kosteutta yllä, mutta kuitenkin tulokset ovat olleet hyvät :smt017 Noh tekemällä oppii.
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Mä yritin niitä läpivalaista, mutta loppujen lopuks homma oli niin epävarman oloista,että en niistä mitään arvannut heittää menemään..
Mulla on noi kangaspalaset ja kosteudet hyppii miten sattuu.. tänään kastelin kankaat ja lisäsins vesiä säiliöön (toiseen) ja sen jälkeen kosteus nousi 65 %... ja siellä pysyy vieläkin.. lämpöjä oon vähän laskenut nyt ovat noin 37,2.. pinnoilla..
saapahan nähhä tuleeko noista mittään.. :smt017
Räpylä

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Jos sulla on tehokas otsalamppu niin koita sillä valaista :) mä meen pimeeseen vessaan ja siellä valaisen munia :smt005 toisessa kädessä muna ja toisessa otsalamppu, toimii hyvin jo 4. päivän kohdalla.
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

:smt041 No nyt alkaa jotain tapahtua! Ensimmäinen iso kokoinen muna on rikki! Aivan pikkasen, jotain eloa näyttää olevan sisällä.
Mutta mitäs nyt, toi kosteusmittari tipahti irti, eikä ole nyt olllenkaan sisällä. Ja kosteutta pitäs kait lisätä. Aamulla kerkesin ottaan noi väliritilät pois, mutta miten mä nyt voin, tai voinko lisätä vettä ja avata kantta ?? :smt017
Kosteus tuntuu kaikkoavan aika nopeaan ja nyt sitä pitäs saaha lisää, jos kuoriutuminen nyt alkaa.? :smt017
sera1

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Heitä ne mittarit nyt takavasemmalle :smt021
Niistä ei ole mitään hyötyä, kun ne kumminkin kaikki mittarit väittää erilaisia lukemia.
Ole aukomatta konetta, hengitä hyperventiloimatta ja seuraa kuoriutumista :smt003
Hyvin se menee :smt023
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Eih!! Nyt se ei liiku, nokka näkyy, mutta enää se ei liiku ja näyttäs, että kuivahtannu sisään.. :smt022
Muissa ei mitään eloa vielä.. mutta kuoriutumisen pitäs tapahtua vasta sunnuntaina mun laskelmien mukaan.. :smt017

Otin sen mittarin eilen pois, kun ei se pysy.. enkä saanut mistään uutta digimittaria tilalle. Kosteutta on.. lisäsin molempiin säiliöihin ja lisäksi se kangas..
sera1

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Jos on vielä liian aikaista kuoriutumiselle, niin ne pysyvät kuorissaan kunnes ovat valmiita.
Niillä voi vielä olla ruskuaispussi ulkona ja puskevat esiin vasta kun pussi on sulkeutunut sisuksiin.
Kärsivällisyyttä, tässä vaiheessa et voi niitä enään kummoisesti auttaa.
Korkea kosteus ennenkuin nokat ovat esillä, voi tukehduttaa tirpat kuoriinsa.
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No nyt kuoriutui ensimmäinen sirppa! Se yrittää päästä munien ylitse ja ottaa torkkuja kellahtaen munan kulmalle!
Ainakin vielä tuo vaikuttaa ihan eloisalta ja äänteleekin. Aamulla kuului ääntä munan sisältä, kun lisäsin säiliöihin vettä ja poistin sen yhden kuivuneen :smt005 Muutama tunti myöhemmin kuului kovaääninen sirkutus koneesta ja siellä se kellahteli tuo sirppa :smt001
Kuinkahan kauan tuo eka pärjää nyt tuolla koneessa ja millon tarvitsee ruokaa ja vettä?? Jos noi muut kuoriutuvatkin vasta sunnuntaina.. :smt017
Ompas jännää! :smt005 ja monta uutta kysymystä, vaikka luuli kaikkeen valmistautuneen :smt003 :smt017
Kiyry87

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Miten olette käyttäneet tuota Cooling toimintoa Mini Advancessa? Onko sitä Mini Ecossa?
Millaista jäähdytys aikaa käytätte kanoilla? Ja millaista ankoilla?

Joku kyseli mahtuuko hanhen munia niin mulle kerrottiin että ainakin Advanceen mahtuu 7 kalkkunan munaa mutta
osa pitää laittaa niin että terävä pää on keskustaa kohti ja osa tylppä pää keskustaa kohti että mahtuvat hyvin kääntymään. :smt023
En ole vielä kokeillut kun kalkkunan munia ei ole ollut myynnissä. :-"
Niin jos joku tietää myytäviä vinkatkaa vaan :smt047

En tiedä sitten hanhen ja kalkkunan munien koko vertailua. Ei ole kummastakaan vielä kokemusta, tai no hämärä muistikuva lapsuus ajalta
että pari hanhen munaa koriin ja sitten juostaan ja lujaa..
Lyydia

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Mini ecoon mahtuu 5 hanhen munaa,mutta saa taiteilla että saa kannen kiinni.
Sitä mieltä minäkin olen että kosteusmittarit joutaa heittää takavasemalle niitä ei tarvitse :smt001 Malttaa vaan pitää kannen kiinni niin mini kuin octagon ecossakin niin kyllä ne tiputt sieltä kuoriutuu :smt007
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No mistähän syystä tipu sitten kuivuu kuoreen? Ensimmäinen tipu sai munan kyllä rikki ja näytti liikkuvankin sisällä, nokka ulkona, mutta sitten se oli kuivunut sinne sisälle.
Koneessa oli säiliössä vettä ja se rättipalakin.. :smt017
Nyt on toinen nokka näkyvissä! Ekan tipun siirsin jo pois koneesta, kun yritti vääntää lämpömittaria irti katosta :smt005
Laitoin sen lämpökaton alle ja vettä ja tipurehua tarjolle..
Kuoriutus noi muutkin nyt, ettei tarttis tirriäisen ihan ypönä tuolla värjötellä :smt005
Lyydia

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kuivuu tietenkin kuoreensa kun jatkuvasti konetta auotaan :smt030
Vastaa Viestiin