onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 7

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Mulla on siis mini advance ja siinä on digitaalinen lämpömittari. Se pitää tosi tasaisena koneen lämmöt mitä oon seuraillut. Mulla ei oo niin pientä mittaria mikä menis tonne koneeseen, mutta pitää varmaan hankkia sit sellainen. Kosteusprosentista en kyllä tiedä, mutta oon noudattanut koneen ohjeita että toisessa astiassa on vettä ja ennen kuoriutumista laitan molempiin. Tässä on vielä 1,5 viikkoa jäljellä noiden ensin laitettujen haudontaa ja jos ne menee tätä vauhtia kesken niin ei kyllä jää kuoriutujia.

Mie en usko että munissa olisi sen kummemmin mitään vikaa, niissä oli hyvä hedelmöittymisprosentti. Toivotaan kuitenkin parasta ja pelätään pahinta. Kunpa edes nuo neljä nyt kuoriutuisivat kun ei niistä kahdesta uudesta edes pysty vielä näkemään mitään. Toivon kuitenkin että nekin lähtis itämään ja jaksais loppuun saakka.
kaztanja

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

No onpa sulla nyt harmillista katoa noissa munissa.. :smt009
tsemiä lopuille. :smt045
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kiitos myötätunnosta :smt045

Tämän päiväisen läpivalaisun tulos näyttää että munat nro 5, 6, 7, ja 8 ovat edelleen hyvissä voimissa ja niillä on laskettu aika ensi viikon torstaina. Viikkoa myöhemmin laitetuista kahdesta munasta toinen, eli nro 12 jakselee hyvin ja vilkkaasti. Koneessa köllöttää edelleen yksi keskenmennyt ja yksi tyhjä muna. Olkoot siinä kun kerta tilaa on. Varaapahan lämpöä paremmin kun on useempi muna jos sattuu vaikka sähkökatkos kun on ensi viikolle luvattu ukkostakin.

Tipujen häkki on jo raksalla. Aion laittaa ne parin päivän ikäisinä sinne varastohuoneeseen jossa on ikkuna ja johon tulee jatkojohdolla sähkö että saa lämpölampun toimimaan. Luulen että tuo on ihan toimiva systeemin, koska siellä varastohuoneessa ei ainakaan vedä ja siellä on melkein se parikymmentä lämmintä normaalistikin ja sitten vielä lämpölamppu varmasti lämmittää hyvin lisää. Häkki pitää vielä putsata virkonilla, väljällä vedellä se on jo huuhtaistu, kun sattui sopivasti olemaan sadevesisankot täynnä. Ruokakupit mulla on jo ja purua. Pitää muistaa ottaa johonkin hienonnettavaksi sitä rehua ja kaurahiutaleita että niillä ois jatkuvasti niitä.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kaksi päivää haudontaa pitäisi olla jäljellä. Ajattelin tehdä tällaisen haudonnan loppuajan läpivalaisun. Kolmessa nokat ilmatilassa ja piippaa, yhdessä niistä jo alkureikäkin sekä kalvon että kuoren läpi. Yksi muna näytti siltä että on mennyt loppuvaiheessa kesken. Se muna jossa on viikon päästä laskettu aika, vaikutti edelleen hyvin voivalta. Kylläpä laittoi tämä nainen vähän kiireellä laatikon valmiiksi. Ja koneen siihen malliin että on pohjalla vähän talouspaperia ja vesiastian molemmilla puolilla vettä. Nyt pitäisi uskaltaa antaa kuoriutua.

Jännittää ihan sairaasti. En ole edes huomenna kotona, vaan mulla on täällä lapsenvahti. Toivottavasti se ei järkyty.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tänään olin poissa kotoa. Kotona ei ollut myöskään ketään klo 12-18.30. Sillä välin oli kuoriutunut kaksi tipua! Koneessa odotti vastassa kaksi melkoisen kosteaa kaveria. Toinen ihan tumma, nokkaa myöten musta, vaaleaa sillä on vain varpaissa jo joku ihan pieni pilkku jossain muuallakin. Toinen näyttäisi maaoravalta, pohjaväri melko vaalea. Tumma tipu on kuoriutunut ehkä ensimmäisenä koska se on kuivunut nopeammin kuin se toinen. Kolmannessa munassa on reikä ja kuuluu piippausta. Tosin tämä on se sama muna jossa oli reikä jo illalla. Voi olla hieman uuvahtanut yksilö vastassa kun viimein pääsee kuoren tälle puolelle. Enempiä kuoriutumisia en nyt odottele tälle viikolle. Luulen että se yksi muna on mennyt kesken vajaa viikko sitten. Ensi viikolla on kuitenkin yhden munan laskettu aika.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kuvia

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Yöllä kuoriutui kolmas tipu, se joka oli ensimmäisenä nokkaissut reiän munaan. Tämä tipu on myös vaalea maaorava, mutta ensimmäistä maaoravaa oranssimpisävyinen. Kaikki tipuset voivat hyvin!
ÄsVee

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Onnea! :smt041 :smt054 Ihania!
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Oi että nuo tiput on terhakoita kuin mikä! Välillä nukkuvat potslojo, mutta välillä kuuluu kova sirputus ja nokat kopsuttaa kilpaa ruoan murusia. Tuo yöllä kuoriutunutkin on vähän terhakampi kuin aamulla. Ihania palleroisia...
kaztanja

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Onneks olkoon vaan! :smt038
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kiitos!

Tiput terhakoituvat hetki hetkeltä. Huomenna vien ne maalle uuteen häkkiin jossa on enemmän tilaa. Tähän mennessä ovat olleet tuossa muovilootassa kirjoituspöydällä. Nyt satuin katselemaan noita siipisulkia selvittääkseni sukupuolia. Pitääkin katsoa tarkemmin, voisi olla otollinen aika.

Se yksi muna jolla on laskettu aika ensi viikolla vaikuttaa elottomalta. Taisi jäädä tämän kerran tipusaldo vain kolmeen. No, hyvä että edes nämä! Ihanat pallerot.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Ajattelin että heitän pois koneesta ne munat mitä siellä on vielä jäljellä. Läpivalaisin varmuuden vuoksi ja kyllä siinä yhdessä munassa on sittenkin elämää! Eli tulevalla viikolla saattaa vielä yksi ponnistaa itsensä kuoresta pihalle jos hyvin käy!
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Pari päivää sitten otin kuvia tipuista, mutta en vielä tänne asti oo kerennyt laittaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo tummempi maaoravaraitainen on se kolmanneksi kuoriutunut. Se on vähän höntimpi kuin nuo kaksi ensin kuoriutunutta ja lisäksi huomasin että se on hieman toispuoleinen. Oliko täällä kellään muulla toispuoleisesta kuvusta kokemusta kuin Kaztanjalla?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

onnikas kirjoitti:Oliko täällä kellään muulla toispuoleisesta kuvusta kokemusta kuin Kaztanjalla?
Tuotas noin...Tarkoitatko toispuoleisella kuvulla sitä, että se ei sijaitse keskellä linnun rintaa, vaan oikealla? Jos tarkoitat, niin se on täysin normaalia :smt045 niin sen kuuluu ollakin!
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kiitos Hilta! Nyt vierähti kivi pois sydämeltä! Olin ihan varma että sillä on jotain vialla. Ehkä se oli vaan syönyt niin hyvin kokoonsa nähden että se pullotti kovin toispuoleisen näköisenä.

Läpivalaisin sen munan jolla on torstaina laskettu aika. edellisilläkin oli viime torstaina, mutta kuoriutuivat jo keskiviikkona. Jännittää kyllä taas ihan hirmu paljon. Ostin taas yhden pikkuisen lasitetun kukkaruukun aluslautasen kun tykkään että siellä tipuhäkissä on kaksi ja nyt se uusi tipu saa siis olla pari päivää täällä ja tarvitsee siksi aikaa oman. Pidetään peukkuja et kaikki menee hyvin!
Vastaa Viestiin