onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 7

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
omena

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja omena »

*pisut tuli housuun* :smt005
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Pari läpivalaisukuvaa:

Melko selvät hämähäkit:
Kuva

Kuva

Tyhjäkö?
Kuva
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tiirasin nyt vielä kerran joutessani nuo munat läpi. Niissä kahdessa käppänän munassa ei näkynyt mitään vaikka 4. päivä menossa. Otin ne pois. Samoin tuossa yllä oleva tyhjän näköinen muna näytti edelleen tyhjältä, haudontaa kestänyt 5,5vrk, otin senkin pois. Kaikissa muissa näkyi niin selkeästi tumma täplä ja verisuonet ettei voi oikein enää erehtyä. Eli Omenalta ostetuista kymmenestä munasta kaksi on kaverin kanan alla. Toinen on lähtenyt itämään ja toinen ei. Ne olivat vanhimmat näistä munista. Minulle koneeseen jääneistä kahdeksasta munasta seitsemän on lähtenyt itämään todella hienosti! Jos nämä kehittymään lähteneet menisi loppuun saakka, meille olisi luvassa 7 tyrnistipua :smt055

Laitoin automaattikäännön nyt päälle.
omena

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja omena »

Toivottavasti kaikista tulee tipu :smt055
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tänään tulee viikko täyteen haudontaa ja kaksi viikkoa on vielä edessä. Pitää alkaa valmistelemaan tipuille asumusta. Alun perin oli tarkoitus laittaa tiput kaverin kanan alle just ennen kuoriutumista, mutta IB sotki kaiken. Siksipä kysyisin nyt muutaman tosi tyhmän kysymyksen:

- Riittääkö hehkulamppu lämpölampuksi? Niitä on useita joten jos palaa loppuun niin voi vaihtaa ja voi laittaa vaikka kaksikin kerrallaan.
- Kuinka kauan (oletettavasti) seitsemän tipua mahtuu 120cm pitkään kaninhäkkiin ilman että on liian ahdasta?
- Minkä ikäisen tipun voi jo laittaa ulos aitaukseen jos on kuitenkin suojaisa koppi johon saa mennä? (ymmärsin että 8 viikkoinen olisi jo sen kokoinen, olenko oikeassa?)
- Tarvitsevatko tiput ulossiirtämisen jälkeen vielä keinoemoa tai lämpölamppua koppiin jos oletetaan että ovat sen 8 viikon ikäisiä? Tai minkä ikäisenä ei enää tarvitsisi?
- Millainen sora sopii tipuille kuppiin?

Kylläpä sitä tuntee ittesä tyhmäks...
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Jaahas, jossain muussa ketjussa tulikin just vastaan että 6 viikkoa riittää lamppua sisällä. Sittenkö voisi jo harkita ulos siirtämistä? Vai voiko siirtää ulos jo aiemmin jos laittaa lampun ulkokoppiin lämmittämään?
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Verhoo se kanihäkki kunnolla sivuilta, jotteivät saa yhtään vetoa! :smt045
Mulla toi hautomosta ostettu tipuaitaus alko käydä liian pieneks sillon 2-viikkosille 14 tipulle. Nyt itsetehty verkkoaitaus on ehkä juurikin 120-130cmx50-60cm. Puolimetrisestä tulevat nyt yli jos tulee hätä...
Soraksi ostin omille 3-viikkoisilleni 1-2mm puhallushiekkaa. Raekoko on kaikkee tosta väliltä, joten saavat syödä mieleisensä kokoset. Makso alle 7e.
Aika monella olen lukenut olleen hehkulamppu lämmönlähteenä. Tarkista sopiva etäisyys lattiaan lämpömittarin kanssa. :smt023
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kiitti Vari! Oon käynyt kurkkimassa siunkin ketjuja, mutta en ole vielä uskaltautunut kirjoittamaan kamalasti. Eli tuo kaninhäkki menis seitsemällä tipulla just ehkä sen aikaa että saan turvallisesti siirrettyä ne maalle.

Tässähän on nyt käymässä niin että tämä "kanatilallinen" kasvattaa tiput kerrostalossa ja muuttaa tiput maalle ulkoilmaan kun ne ovat siihen valmiita. :smt003 Maaseutuasiamiehelle soittelin jo alkuviikosta ja hän sanoi että riittää kun rekisteröidyn siinä vaiheessa kun tiput muuttaa maalle (ensin oli sitä mieltä että siinä vaiheessa kun itse muutamme, mutta selitin että tiput muuttaa jo kauan ennen meitä.). Käydään kuitenkin päivittäin katsomassa tipuja, koska meillä on rakennusvaiheessa oleva talo, jota on vähän pakko rakentaa että päästäisiin joskus itsekin sinne muuttamaan.

Vähän sekavaa tää alku, mut koitan katsella aktiivisesti ja imeä tietoa kananhoidosta kuin sieni.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Laitanpas tänne hyvän linkin läpivalaisukuviin, joihin törmäilin selaillessani erinäisiä linkkejä.

http://www.backyardchickens.com/forum/v ... ?id=261876

Suosittelen tutustumaan jos joku ei ole vielä nähnyt ko. ketjua. Huomasin samalla että mulla on vähän siinä ja siinä tuo lamppu että onko se riittävän tehokas. Kyllä sillä just ja just erotti verisuonia, mutta kirkkaampi ja tehokkaampi lamppu ei jättäisi niin paljoa arvailujen varaan. Tuosta ketjusta myös näkyi se mitä luulin ensin verirenkaaksi, eli se rengasmainen muodostelma joka syntyy ennen hämähäkkiä. se yksi muna oli vain muita hitaampi kehittymään lähdössä ja luulen että siksi se oli sen näköinen. Kuoriutuukohan se myös vähän myöhemmin kuin muut?

Eilen illalla läpivalaisin munia 7vrk:n haudonnan jälkeen ja oli ihan saman näköinen kuin noissa ketjun kuvissa 7vrk:n kohdalla. Tummempi piste ja verisuonet. Sieltä ne pikkuiset tipuset tulee!!! :smt036
ÄsVee

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Moi onnikas! :smt006 Tulin minäkin kurkkimaan miten täällä sujuu hautominen. Ja ilmeisen erinomaisesti, koneella ja ilman! :smt005 Toiselta palstaltahan me tunnetaan, lienee tiedätkin kuka olen. :smt001
Toivotaan, että tipuja tulee kaikista munista, jotka ovat lähteneet kehittymään. :smt054 Meillä kuoriutui 8/14.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Haa! Nyt tajusin. Hetken iski tyhjää ennen kuin hahmotin. Moi ÄsVee!!! :smt006
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Toivottavasti sulla onnikas onnistuu haudonta mahdollisimman hyvin :smt006 Mulla on noiden uusien kanssa odottelua enää torstaihin. Ja olen muuten yhden tipun kanssa kulkenu motskarilla niin et se oli tua tissien välissä :smt005 Hyvin piipero viihty, se oli sellanen emon hylkäämä kuorittu tapaus joka eli vaan muutaman päivän Isoveli kiusas kaveriaan sen tipun kans, kun piti autossa tipun takia lämpöjä aika kovalla. Haettiin se kaveri kyytiin ja veli piti sillon tipua kämmenens alla piilossa haaruksissaan. Sit kaverille vaan lohkas:'Tääl on niin kuuma et munatki kuoriutuu!' ja otti samalla tipun esiin piipittään. Se kaveri näytti hetken uskovan :smt037
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Vari :smt003 Heh!

Läpivalaisin äsken meidän seitsikon. Kaikissa tumma alue munan kuorta vasten kasvanut. Osassa alkio on ihan kuoren vieressä ja osassa ilmeisesti vähän sisempänä, kun ei erottunut niin selvästi. Vilkkaita kavereita tuntuvat olevan.

Olen kehitellyt päässä systeemejä kuinka erottaa tiput toisistaan ja mitä kaikkea niille tarvitsee häkkiin. Tipujen erottamiseksi toisistaan voisi käyttää kahta eri väristä nippusidettä nilkoissa, vai mitä? Laittaa jollekin vasempaan ja jollekin oikeaan nilkkaan. Sitten nippusiteen pään muodon voisi esimerkiksi leikata vähän erilaiseksi. Tai nippusiteeseen voisi pujottaa sellaisen tosi minin kumilenksun ennen nilkkaan laittamista. Heh... Kun ei oo niitä eri värisiä nilkkarenkaita...

Ajateltiin että pari-kolme ensimmäistä viikkoa voitaisiin pitää tipuja täällä kerrostalossa. Mut ei me haluta sen piipityksen takia häätöä täältä, joten sitten varmaan ne tiput pitää siirtää meidän raksalle. siellä sisätilassa on viileämpää kuin täällä, mutta viedään lamppu niille edelleen mukana sinne. Siellä käy joka päivä joku katsomassa niiden kunnon ja seurustelemassa niille. Pakkohan se on kun pitäisi talokin saada valmiiksi. Hups... tää olikin hautomaketju... :smt003
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tipsi lähetti ystävällisesti mulle nippusiteitä, kun mulla oli tarvis, joten voisin laittaa vahingon kiertämään ja lähettää sulle noita värikkäitä. Värit keltanen, valkonen sininen punanen oranssi musta ja vihree. Josko laittaisin muutaman joka väriä niin saat vaihtaa renkaat isompiin tipujen kasvaessa? :smt002
Nyt melkein 4-viikkosilta olen patakukoilta ottanu renkaat pois, samaten varmasti tunnistettavilta( Chokobo ja Tuhka) Niin ei tartte niistä kantaa huolta renkaiden jäämisestä pieneks.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Hei kiitti Vari! Tuo ois hyvä juttu :) Laitan sulle yv:tä!
Vastaa Viestiin