Kanojen värit tutuiksi-projekti

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tähän ketjuun koetetaan koota kaikki mahdolliset kanojen väreihin liittyvät asiat. Aloitetaan ihan geenitasolta ja värien nimien kautta edetään kuviin, joissa esitellään selkein kuvin, että miltä mikäkin väri näyttää. Aloitetaan aika vapaamuotoisesti, mutta loppujen lopuksi tästä on tarkoitus koostaa tietopankki, josta on toivottavasti monelle harrastajalle hyötyä ja silmäniloa sekä tunnistusapua, jos haluaa määrittää oman kotkonsa värinimityksen.

siimis on lupautunut työstämään noita geenejä sekä värien nimityksiä. Kuvia toivotaan kaikilta niiltä, jotka 100%-varmaksi tietävät kanansa värin nimen...ihan millä kielellä vaan.

Tämän ketjun lopputulos siirretään kanarotuesittelyjen yhteyteen, kunhan saadaan ensin kerättyä riittävästi aineistoa.
Martta

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Martta »

Tähän tapaanko?
Miille fleur-kukko
Kuva
Kuva
Mille fleur-kana
Kuva
Kuva
Silkkikanakukko, valkoinen
Kuva
Silkkikana, valkoinen
Kuva
Viimeksi muokannut Martta, 07 Kesä 2009, 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamppa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Itseasiassa ton punaisen millen väritys on juurikin Mille fleur... Ei punainen, tai se punainen on vaan nimitys.
Martta

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Martta »

No semmoisena rautainen ammattilainen sen myi joten persiilleen meni heti tämäkin yritys. Mikäs se harmaa versio sitten näistä on?
Pitää sitten korjata tuohon kuvaan.
jamppa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ne harmaat/siniset on joko Lavender tai Porcelain. Nää Millejen väritykset olis oikeesti Gizzmon alaa.. Se on niitä värityksiä tutkinu.
asf130

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja asf130 »

eikö se paras kaikkien kannalta että jokainen laittaa siitä mistä tietää ja porukalla sitten korjaillaan jos tarvis. eiköstä vain :smt006
Martta

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Martta »

No nyt on otettu punainen-sana pois, laittakaa viisaammat lisäyksiä. Täräytäpäs Jamppa koko repertuaari rotuja ja värejä niin täyttyy kerralla koko topic :smt002 :smt023
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Jes, tästä tulee mun lempitopic. Värit on niin mielenkiintoisia. :smt041

Mun mielestä äskeisten kuvien väri on "punainen millefleur". Jos joku tarkastaisi jostain?
Gizzmo

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Tässä on porcelain eli suomeks posliini

Kuva
asf130

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja asf130 »

:smt007 :smt007 :smt007 hieno kana vai onko tuo kukko :smt005
jamppa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllä se on ihan vaan Mille Fleur se väritys. Toki sitä aina kutsutaan punaiseksi mille fleuriksi, mutta värityksen nimitys on pelkkä mille fleur.
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun mielestä olis oleellista määrittää myös ne geenit noille väreille, eli mitkä geenit saa minkäkin värin aikaiseksi. Sitä myöten voisi ennustaa minkä värisiä jälkeläisiä saa minkäkin värisistä vanhemmista, tai jos esim. vanhemmat eivät ole "oikean" värisiä, niin mihin väriin niitä voisi käyttää jotta saisi puhtaita värejä esiin.

Esim. tuo mille fleur ei ihan oikeesti ole mikään mille fleur nimeltään, vaan mottled. Sen aikaansaa mo-geeni ja oleellista on tietää, että se on resessiivinen suhteessa Mo-geeniin, joka on siis se "ei-pilkullinen". Eli jos risteytän pilkullisen kanan pilkuttomaan, niin ensimmäisessä polvessa ei tule pilkullisia, mutta kaikki jälkeläiset kantavat pilkkuja perimässään. Se minkä värinen mottled muuten on, riippuu taas muista värigeeneistä, periaatteessahan pilkut voivat olla ihan minkä värisellä pohjalla tahansa, tosin valkoisella kanalla ne eivät näy :smt002

Osa värigeeneistä on myös sukupuolisidonnaisia, ts. kukolla ko. geeniä on kaksi kappaletta, mutta kanalla vain yksi. Tällainen geeni on esim. kaikille varmaan tuttu silver. Silver on vaillinaisesti dominoiva suhteessa ei-silveriin (eli käytännössä goldeniin), eli heterotsygoottina (vain kukoilla!) aikaansaa hopean ja kullan välimuodon. Kanat taas ovat aina joko silvereitä tai sitten ei-silvereitä.

Tää saattaa nyt jonkun mielestä olla turhan teoreettista, mutta miettikääpäs esim. sitä brahmakukkoa, josta tämäkin projekti taas pongahti käyntiin :smt002 Nyt kun olen vähän ehtinyt perehtyä näihin kanan värigeeneihin, niin väittäisin, että se on juurikin tällainen kulta-hopea birchen. Eli sillä olisi varmaan suunnilleen geenit E^R e+ co+co+ db+db+ pg+pg+ ml+ml+ Cha+Cha+ mh+mh+ di+di+ Ig+Ig+ cb+cb+ i+i+ bl+bl+ Lav+Lav+ C+C+ Mo+Mo+ b+b+ S s+ Choc+Choc+ - mistä oleelliset nuo E^R ja S ja väri olis englanniksi black patterned yellow/golden -necked/birchen :smt003 No mitä iloa tästä tiedosta sitten on..? Ensinnäkin se, että silver-kanan kanssa ko. kukko voi saada joko itsensä värisiä tai silvereitä jälkeläisiä, golden-kanan kanssa joko itsensä värisiä tai goldeneita jälkeläisiä. E-lokuksen toisesta geenistä riippuu, tuleeko pelkkää bircheniä vai jotain muutakin.

Tällaisesta tiedosta voi olla esim. se hyöty, että esim. meillä vähälukuiset ja harvinaiset rodut saatetaan monesti pitää puhtaina värilinjoina, kun oikealla tiedolla varustettu kasvattaja vois tehdä harkittuja risteytyksiä värien kesken ja näin suurentaa geenipoolia. Kun tietää mitä geenejä minkäkin värin takana on, tietää mitä jälkeläisistä tulee ja miten seuraava sukupolvi pitää parittaa, että saadaan taas puhtaita värejä esiin.

Olis kiva tietää tuon posliinin geenikaava?
jamppa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Nyt menee kyllä liian vaikeeks mulle :smt005
Eli tarkottaaks toi nyt sitte sitä, et kaikki eriväriset millet on Mottleddeja?? Niissähän on likimain kaikissa pilkkuja.. :smt017 Posliinissakin on pilkkuja kun tarkkaan katsoo.
Mitens sitte jos joku esim Alho on pilkullinen? Onks sekin silloin Mottled?
Kun mä olen oikeesti käsittäny kun oon noita värijutskia tutkiskellu, et Mille Fleur ihan oikeesti on oma värityksensä, jota on myöskin muissa roduissa, esim. kääpiö-kochineissa.
Klara

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä luin siimiksen tekstiä ihan Kuva

Mua kyllä kiinnostaa värien nimitykset, mutta nyt alkaa mennä liian tieteelliseksi se mistä kanasesta puskee mitäkin väriä ja miksi... Kuva

Mä taidan jatkossakin tyytyä vaan katteleen tipuja ja ihmettelemään että ompas vekkulin värisiä Kuva
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

No siis mille fleur on sellainen "myyntinimi" tuolle värille, vähän samaan tapaan kun menisit ostamaan kaupasta vaikka paidan, jonka väriksi kerrotaan vaikka khaki tai denim.

Kaikki pilkulliset kanat rotuun katsomatta ovat mottledeja. Muuhun väriin katsomatta. Se mottled on sen geenin nimi, joka aikaansaa ne pilkut.

Toki noi kansantajuiset värinimet ovat myös tärkeitä, koska niitä niin yleisesti käytetään. Mutta värien kasvattamisesta kiinnostuneille olis tosi hyödyllistä tietää noiden värien periytymisestä edes alkeet.

Posliinin (kukon) värigeenit ovat muuten ebeb CoCo db+db+ pg+pg+ ml+ml+ Cha+Cha+ mh+mh+ di+di+ Ig+Ig+ cb+cb+ i+i+ bl+bl+ lavlav C+C+ momo b+b+ s+s+ Choc+Choc+ :smt005 Eli olet oikeassa, sekin on mottled! (=kaksi mo-geeniä)
Selitettynä posliini on: partridge, columbian, non-darkbrown, non-laced, non-melanotic, non-charcoal, non-mahogany, non-dilute, non-inhibitor of gold, non-champagne, non-dominant white, non-blue, lavender, non-recessive white, mottled, non-barred, non-silver (gold), non-chocolate. Eli oleellista tuossa on, että posliini on partridge, columbia, lavender ja mottled.

Nää ehkä selvenee siinä vaiheessa, kun saadaan jokaisesta väristä esimerkkikuvia!

Onko toi porsliini joku rotu, vai vain jonkun rodun väri..? Mä haluaisin tuollaisen posliinikanan, se on kaunis!
Vastaa Viestiin