Petoturvallinen aitaus?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meidän pitäisi rakentaa aitaus ankoille syksy- ja kevätkäyttöön, ja olen miettinyt pääni puhki millainen olisi petoturvallinen aitaus. Aluksi ajattelin tehdä sellaisen, jossa taivutan verkkoa (jänisverkko) maanrajasta 20-30 cm 90-asteen kulmassa maan pintaan, ja laitan painoksi kiviä ja laattoja ettei peto pääse helposti kaivautumaan ali. Verkon korkeus olisi 180cm., ja runko tulisi kakkos-kakkosesta ja laudasta. Luin kuitenkin ankkakirjasta, että kettu tai näätäeläin voi "juosta" aitaa pitkin ylös ja siten päästä aitaukseen. Ja siksi ulospäin kaartuva reunus voisi olla ylälaidassa hyvä. Mutta olisiko parempi tehdä samantien katto verkosta?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ankkanen

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Mun mielestä kannattais kattaa aitaus mieluiten verkolla. Mun oma ulkotarha on pressulla katettu, joka ei kyllä ole kaikein petoturvallisin,joten suosittelen verkkoa katoksi ettei pääse ikäviä tapahtumaan :smt045
Rusina

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

ankkanen kirjoitti:Mun mielestä kannattais kattaa aitaus mieluiten verkolla. Mun oma ulkotarha on pressulla katettu, joka ei kyllä ole kaikein petoturvallisin,joten suosittelen verkkoa katoksi ettei pääse ikäviä tapahtumaan :smt045
Meillä on verkolla ja osittain pressulla katetut tarhat. Ei pääse petolinnut vierailemaan... eikä harakka.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ainiin, nuo petolinnut. Unohdin moiset.. uskaltaakohan katettuun tarhaan jättää linnut yöksikin pihalle? Meillä tuohon tarhan rakenteluun lisää haastetta se, että sen pitää olla myös hyvän näköinen. Kun asutaan taajamassa, ettei naapurit ala valittamaan (saatiin kaikilta naapureilta lupa ankanpitoon, jee! :smt004 )
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
monnilainen

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on valettu betoniantura, sen päälle muurattu leca-harkko perustus, seinät verkotettu, kattotuolit, aluskate ja peltikatto. Ei ole petoja enää käynyt.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tuo Monnilaisen tarhavinkki olisi varmasti paras vaihtoehto kun miettii petoturvallisuutta, mutta meidän 700 neliön tontille ei ihan sellaista voi perustaa. Päätettiin lopulta, että teetetään tarha ammattilaisella. Tolppiin tulee metalliankkurit, niin pysyy ainakin pystyssä. Ja päädyttiin katolliseen vaihtoehtoon, kun tarhan paikan vieressä on kalliota josta koira/kettu tms. pystyisi hyppäämään aitauskeen vaikka aita olisi pari metriäkin korkea.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onneks olkoon Tipsi .. saat pitää vaakuus taajamassa. Laita ihmeessä verkko katoksi..KISSAT... ja sie kun oon sen verran lyhä, niin voit jättää sen tarhan vähän matalammaksi. Ankathan ei kaipaa sillain korkeutta, kuin muut linnut. Sit eikus vaan kasveja aitauksen.. ulkopuolelle, maisemoimaan tarhaa..sisäpuolelle niitä ei ehken kannata yrittää. Ota jotain mistä on hyötytäkin..marjatuomipihlajasta saa nykyään jalostusversiookin, joka teke hyvää mehu- ja syömämarjaa, tää kasvaa sillain parimetriseksi, niin että sillä maisemoi mukavasti ankkojen tarhaa. Saskatoo nimellä vois kysellä, niitä on kuulemma jo Suomessakin, marjatuomipilaja nimella on yleensä se villimuoto, muistuttavat mustikkaa maultaan.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Joo, kaikki lähinaapurit antoivat luvat, tai siis kummallakin puolella taloamme ja vastapäätä asuvat naapurit olivat suosiollisia (en tiedä kuinka kauas kysely olisi pitänyt ulottaa). Yksi naapuri jopa odottaa innolla milloin ankat tulevat! Ja lapset tietty, kun meidän kadulla on paljon lapsia :) Terveystarkastaja antoi jo keväällä kesäluvan, talvilupaa pitäisi hakea erikseen. Mutta mikä katsotaan talveksi.. noo me ajateltiin että ehkä sulan maan aika. Talvi-talveksi vaakut menevät taas Pekkikselle, se on niin helpompaa.

Kunhan eivät pidä liian kovaa ääntä, siitä pari naapuria oli huolissaan. Mutta joihinkin lapsiin (joita meidän kadulla on pilvin pimein) ja koiran haukuntaan verrattuna ankat on kuitenkin aika hiljaisia, ääntelevät lähinnä kun joku menee niitä katsomaan.

Meillä ankka-aitaus on tulevan (pytstytetään tällä viikolla) kasvihuoneen yhteydessä niin, etät laitan kasvihuoneeseen ruokapisteen ja pehkut. Vesi kuitenkin ulkopuolelle. Aitaus tulee pääsääntöisesti talomme taakse, jossa rajana on kaupungin viherkasitale, eli sellaista kallioista kitukasvuista metsää. Vain pieni osa aitauksesta näkyy kadulle, ja siihen ajattelimme laittaa alaosaan lauta-aidan, ettei ankat näy kadulle tai ankat näe kadulle, ihan miten vaan. Tahtovat vain innostua ihmisistä turhan paljon jos näkevät :) Rajanaapuriin päin laitetaan kanssa puuaitaa. Ehkä kasvihuoneen alaosakin pitää naamioida, kun se näkyy kadulle. Asutaan niin uudella asuinalueella, ettei pihan istutukset ole vielä tarpeeksi reheviä jotta tarjoaisivat näkösuojaa.

Istutin marja-aronian ankkojen aitaukseen (2kpl), saa nähdä säilyykö hengissä. Jos se tekee marjoja niin ankat saisivat suojan lisäksi syötävää.

Mun vanhemmilla on marjatuomipihlajia (jaloversoisia), ja tänä vuonna saivat marjoja maistiaisiksi kun räksät eivät ehtineet ensiksi. Ovat kuulemma tosi hyviä :)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Alice

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä pn valettu antura betonista kaikkien ulkotarhojen ympäri ja se ulottuu n. 30 cm maan sisään ja n.20 cm maanpinnan yläpuolelle mistä lähtee sitten verkko.Ja ulkoaitaukset on kokonaan verkkoa,myös katto.Meillä pn paljon pikkupetoja sekä haukkoja,joten kanat on pakko suojata jos mielii pitää ne.
kukkokiekuu

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Minulla on myös kana-aitaus15x3m., taajama-alueella ja katettu verkolla ja pressulla,sekä betoniverkolla pohja, jonka päällä on tiivistä maata n.30-50cm.Aikanaan kun tarhat oli tehty karhukoiralle, ja pystykorvalle, se oli melkein ainut keino pitää ne kaivusankarit aitauksen sisäpuolella.Kun muutin ne tarhat kanoille lisäsin vain tiheämmän verkon koiraverkon päälle, sitä menikin sitten useampi rulla.Mutta tulipahan jytäkkä tarha.
kana10

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja kana10 »

Meidän tarhassa on tukeva puukehikko. Ympärillä on 1m korkeuteen asti betoniverkkoa ja tietenkin tavallista kanaverkkoa. Sit on noin 30 sentin korkeuteen lautoja ette kissa pääse työntämään tassuja verkon läpi :smt002
viiperi

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Voisko joku lähettää kuvia ankkojen "aitauksesta"? Etsin vähän mallia millaisen voisi itse tehdä. :smt047
kanamummo

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voiskohan kanalan rakentaa vanhoista autonrenkaista ja hiekasta? Rappais vaikka sitten että olis helposti siivottava pinta..
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1

Kuva
Googlettamalla earthship löyty kaikkia kivaa ideaa!
viiperi

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Ooh!! :shock: Miten hienoja :smt038 Mutta minulla ei taida autonrenkaat riittää :smt017 Pitääpä googlettaa kuvia olisiko sielä jotain muita vaihtoehtoja :smt023
smari

Re: Petoturvallinen aitaus?

Viesti Kirjoittaja smari »

Kanamummo on semmoinen supertekijä, että en ihmettelisi enää edes sitä jos hän itse tuommoisen tekisi. :smt023
Vastaa Viestiin