Kanalan valaistus / lämmitys

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Talousmuumio
muna
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Touko 2020, 10:29

Kanalan valaistus / lämmitys

Viesti Kirjoittaja Talousmuumio »

Moi!

Viimeistelen täällä leikkimökkikanalan rakentamista ja pohdin valaistus-lämmityskomboa. Kanalaan tulee tietenkin lämpölamppu. Missä määrin sitä voi käyttää myös valaistukseen? Ts. pitääkö kanalassa olla myös joku muu valonlähde? Entäs sitten öisin, voiko lämpölamppu olla käytössä myös yöllä, vai häiritseekö se kanojen nukkumista ja rytmiä ylipäätään?

Kertokaa, millaisia ratkaisuja olette tehneet! Kiitos :)
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: Kanalan valaistus / lämmitys

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Entä tavallinen lamppu valaistukseen ja lämmitykseen pakkasvahti? Voi olla taloudellisempikin ratkaisu koska aina ei tarvita lämmöntuotantoa kun tarvitaan valoa ja toisinpäin. Kirkas lämpölamppu häiritsee kanojen yöunia mutta taas punainen, joka ei häiritse, ei tuota tarpeeksi valoa ja sekin on, no, punaista. Pakkasvahdissa olisi termostaattikin niin ei tarvitse itse olla aina säätämässä lämpötilaa lämpölamppua sytyttelemällä ja sammuttelemalla.
Talousmuumio
muna
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Touko 2020, 10:29

Re: Kanalan valaistus / lämmitys

Viesti Kirjoittaja Talousmuumio »

Kiitos vastauksesta. Täytyypä tutkia tuota pakkasvahtiasiaa.. Onko suosituksia/kokemuksia hyvistä merkeistä/malleista?
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kanalan valaistus / lämmitys

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla on matalalämpöpaneelit sekä ankkalassa että kanalassa. Termostaatilla molemmat. Mutta ovat pakkasvahtiin verrattuna varsin arvokkaita. Olen itse ollut todella tyytyväinen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin