Vinkkejä ruokahävikin estämiseen kotona

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Vinkkejä ruokahävikin estämiseen kotona

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onko vinkkejä ruokahävikin estämiseen? Yksi hyvä on tietysti se, että kanoille voi syöttää niiden ruokavalioon sopivat tähteet, jolloin ne menee hyötykäyttöön. :smt001 Mutta mitäs muita vinkkejä löytyy?

Aloitan itse. :smt001
Mulla on kaksi, jo vuosia käytössä ollutta ja hyvin toiminutta systeemiä:
Kun avaan jonkun pakkauksen (vaikka ruokakerman, raejuuston tms.), kirjoitan tussilla isoin kirjaimin kanteen tai korkkiin, koska se on avattu. Ei tartte pohdiskella onko joku tuote ollut jääkaapissa avattuna viikkoja vai päiviä. Ei niitä kumminkaan muista - vaikka luulee muistavansa purkkia avatessa. Tulee käytettyä purkinpohjat ruoanlaitossa ajoissa. (En ihan luota aistinvaraiseen havainnointiin tässä asiassa.)

Toinen hyvin toiminut vinkki on pakastaa aterialta yli jääneet ruoat heti valmiiksi aterioiksi pakkaseen. Etätyöläinen voi niitä sulattaa lounaaksi. Siinä tietysti täytyy tehdä inventaariota silloin tällöin, ettei joku ateria jää ikuisiksi ajoiksi pyörimään pakkaseen. Mulla on pakastimessa hylly, jossa lukee: "Valmiit ateriat". Siitä saa kukin sulattaa ja syödä mitä mieli tekee. :smt023 Yleensä siellä on semmoinen noin 10 aterian mukava reservi odottamassa. :)
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Vinkkejä ruokahävikin estämiseen kotona

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Jämien muunto toiseksi ateriaksi. Keitetyt perunat-> nikkarin vuoka, makkaraperunat, Laitilan munakas, perunasalaatti
Perunamuusin jämät-> perunarieska (ehdoton lemppari), perunaohukaiset, paimenpiiras (paistettu jauheliha vuokaan ja perunamuusi päälle ja uuniin. Tällä on joku muukin nimi kai olemassa?
Riisi-> salaattiin
Makaroni-> salaattiin, pestomakaronit.
Kuivat pullat köyhiksi ritareiksi, myös pappilan hätävaraa on tullut syötyä kuivahtaneista leivonnaisista.
Paprikoista vien siemenkodat aina kanoille. Samoin nahistuneet hedelmät. Jos kananmunia tulee yli oman tarpeen, olen jaellut sukulaisille, naapurille tai muuten vain kiitoksena.
Vastaa Viestiin