Taimiturinat 2019

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Siivoilin hieman siemenvarastojani. Olen nyt keräillyt (ennen pakkasia) kehäkukan , krassin ja unikon siemeniä suuremmat määrät-aikomuksena on tehdä ensi kesälle kukkapelto. Saas nähdä, tuleeko, vaan miksei sitä saa haaveilla? Huomasin samalla lukea ufokurpitsan ohjeen. Voi minua pöllöä, niissä oli valtavasti pieniä alkuja, luin että ne syödään mandariinin kokoisena, minä vaan yritin isompaa kasvattaa. Lajike on Patty pan Squash Sunburst. No, ensi kesälle viisaampana.
Nyt talvikaudelle kokeilen kasvattaa huonekasveja hedelmistä. Sitruunat lähti helposti, mangon siemenen sain itämään kun pistin sen kosteaan talouspaperiin ja minigrip pussin sisälle. Seuraavaksi vuorossa on avokadot ja granaattiomena. Tietysti muutkin sitruskasvit, ehkä kiivi. Onko kukaan muu näitä kokeillut?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maattari, oletko kokeillut lehtikaalia vihreänä kasvina, mangoldin lisäksi? Kasvaa helposti ja on mieto ja herkullinen. Soveltuu hyvin pakastettavaksi. Nimenomaan se vihreä lehtikaali on hyvä. Kokeilin kerran sellaista harmaanviolettia (en muista enää lajiketta), ja siinä oli niin kovat ja säikeitä täynnä olevat lehdet, ettei siitä ollut syötäväksi. Kaunis oli kyllä!

kaakana, mä olen joskus kasvattanut avokadosta huonekasvin. Noita muita en ole kokeillut. Kunhan avokado ensin lähti alkuun, se kasvoi ja voi pitkään hyvin. Oli vaan aika karun näköinen yksinään, joten on varmaan parhaimmillaan jos niitä on monta tai ovat muiden kasvien seassa.

Huonekasveista puheen ollen. Päivitänpä tähän joulutähteni (vuodelta 2015) kuulumisia. :smt003 Se on tänä kesänä suorastaan riehaantunut kasvamaan. Ränsistynyt vasen puoli on alkanut myös jo tekemään myös uusia versoja, mutta tässä vaiheessa on kyllä huoli, että koko kasvi keikahtaa. Mielenkiinnolla odottelen, tuleeko sille pian lepokausi ja jaksaako se tehdä kukat vuodenvaihteessa, kun on noin hurjasti lehtiä kasvatellut.
Kuva
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kerran on ollut lilahtavaa lehtikaalia ja se oli juuri säikeistä ja kamalaa, siitä päättelin että lehtikaali on pahaa. Pitää kokeilla tuota vihreää mutta eikö ötöt syö sitä kuten muitakin ristikukkaisia? Mä niin tykkään pikapaistetuista vihreistä lehdistä, täytyy etsiä jos vihreää lehtikaalia löytyisi kaupasta ja kokeilla.
Eilen ja tänään tyhjensin vuohelan pehkut, ensi vuoden kurpitsapenkki on tehty.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, yhtenä vuonna on multa öttiäiset (kirpat) tehneet selvää lehtikaalista, mutta syksymmällä niihin varsiin tuli kyllä uudet lehdet. Mulla oli sinä vuonna kaksi lehtikaalipenkkiä, toinen kasvimaalla ja toinen takapihalla ihan talon vieressä. Kasvimaalla ei ollut ongelmaa, mutta talon viereiseen laatikkopenkkiin, missä mulla on myös yrttejä, iskivät kirpat. Että kirppoja voi tulla, mutta ei välttämättä.

Myös vihreässä lehtikaalissa on säikeinen keskiruoti. Itse kiehautan lehdet ensin vedessä, jonka jälkeen se ruoti on helppo ottaa pois. Pehmeät osat on sellaisia pähkinäisen mietoja maultaan. Vuosia sitten olen pari kertaa ostanut kaupasta tuoretta lehtikaalia, mutta ainakin niillä kerroilla olivat kovin hiekkaisia. Kiharat lehtien reunat oli hankala huuhdella puhtaaksi; koin sen tosi työlääksi. Siksi en enää kaupasta lehtikaalia osta. Omat lehtikaalit kasvavat siististi, ja kun ne korjaa huolellisesti ja jättää tarvittaessa maata lähinnä olevat lehdet käyttämättä, ne myös pysyvät siisteinä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tänään paistettu kaupasta ostettua luomua lehtikaalia. Lehtiruodit poistin, puhtaita olivat ja pannulle öljjyn kanssa kuten mangoldi tai pinaatti. Maku todella hyvä mutta koostumus oli vähän sitkeä. Taisin jättää lehdet liian isoiksi kun ne eivät menneetkään kasaan kuten mangoldi tai pinaatti? Ensi kauppareissulla ostan uuden koe-erän jonka pilkon pienemmäksi. Kyllä tämä taitaa mennä koeviljelyyn ensi keväänä vaikka täällä kirpat syövät aina kaikki ristikukkaiset. Montako tainta tarvitsee kahden hengen talous joka syö paistettua lehtikaalia vähintään kerran viikossa syksystä kevääseen?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maattari kirjoitti: 11 Loka 2019, 13:44 Montako tainta tarvitsee kahden hengen talous joka syö paistettua lehtikaalia vähintään kerran viikossa syksystä kevääseen?
Tosi vaikea kysymys, riippuu vähän siitä kuinka pieni- tai suuriruokaisia olette. :) Mulla on ollut yleensä parikymmentä tainta, mutta meillä ei kyllä noin usein sitä olla syöty. Ja mä olen laittanut siitä yleensä kastikkeita, keittoja, piiraita ja sen kaltaisia niin määrän arviointi on vielä vaikeampaa, koska noihin heitän lehtikaalia näppituntumalla, joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Valkosipulit on nyt istutettu! :smt038
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Kauden viimeiset omat tomaatit menossa. Teen niistä amerikkalaista tomaattipiirakkaa; löysin ohjeen jostain vuosia sitten, tykkään kovasti.
Pohja
0,5 dl kauralese, 2, 5 dl vehnäjauh, vajaa 1 tl leivinjauhe, 0,75 ruokaöljyä, 0,75 vettä
Täyte tomaatteja, basilikaa, mustapippuria, juustoraastetta
Mittaa kuivat aineet suoraan voitelemattomaan piirasvuokaan ja sekoita. Mittaa mukiin öljy ja vesi, vatkaa haarukalla sekaisin ja kaada kuivien aineiden joukkoon. Sekoita tasaiseksi ja paina vuoan reunoille ja pohjalle. Esipaista 175 C 10-!2 min.
Viipaloidut tomaatit esipaistetulle pohjalle. Väleihin basilikaa ja mustapippuria. Pinnalle juusto. Lopuksi paisto kunnes juusto kauniin väristä
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

:smt041 Kiitos kaakana, mulla on erinäisiä laatikoita vielä vierashuoneessa enkä saa niitä tomaatteja millään loppumaan.
Mies ei syö ketsuppeja ja muita tomaattivalmisteita, mä olen jo tehnyt paholaisen hilloa ja pakastanutkin viipaleina,
ja joka päivä syön. Kokeillaan vaihteeksi sitten piirakkaa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

kaisumaria: millä reseptillä teet paholaisen hilloa?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä teen ihan Närpes grönsakerin ohjeen mukaan enkä soseuta sisältöä. (https://kasvisreseptit.fi/resepti/paholaisenhillo/)
Olen kerran kokeillut jotain sillä marmeladisokerilla, liian makeaa, olen vähentänyt tosta Närpiön reseptistäkin sokeria.
Myös Peggyn pienen puhaisen keittiön resepti on hyvä:
1/2 dl vettä
500 g tomaattimurskaa
1 punainen paprika
2 keltasipulia
2 punaista chiliä
2 yksikyntistä valkosipulia
2 tl oreganoa
1 tl suolaa
1 tl mustapippuria
1/4 dl punaviinietikkaa
3 1/2 dl hillosokeria

Kuori sipulit, pese paprika ja chilit. Kuutio kaikki pieniksi paloiksi. Voit paloitella chilin sellaisenaan ilman kantaa, jos haluat hillosta erityisen tulista, miedompaa hilloa halutessasi poista siemenet ja kiinnikkeet. Laita kuutiot, tomaattimurska, vesi ja mausteet kattilaan. Anna kiehua hiljalleen noin puolituntia. Lisää etikka, hillosokeri ja kuumenna uudelleen kiehuvaksi.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ostoinkivääri oli tehnyt upeat itusilmut kaapissa, oli ihan pakko laittaa muutama multaan. Vähän aikasta mutta katsotaan miten käy.
Viimeisiä tuoretomaatteja syödään, pakastimesta syöty myös uunitomaatteja.
Lehtikaalia ostettu, on se vaan hyvää freesattuna. Samoin ostin juuripersiljaa, tänään syödään sitä josko sitä sitten kylväisi ensi keväänä.
Toissa päivänä nostin viimeiset porkkanat, palsternakat ja mustajuuret. Mustajuuria on ollut aikaisemminkin silloin tällöin mutta se on meistä aika pliisun makuinen joten ei ainakaan ensi vuonna. Harmi kun on helppo viljeltävä. Aika työläs nostaa meidän savisesta maasta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Muistutuksena :smt006 kannattaa seurata viherpajan facebook-sivuja ja samoin kyseisen paikan sivua viherkasvit.com siellä onkin valikoimaa tarjolla 16.11 alkaen. :smt024
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kyllähän tuo viherpajan kasvivalikoima on valtaisa, mutta ei voi ainakaan sanoa etteikö jokainen löytäisi jotakin mielenkiintoista, näkyi erityisesti erillaiset orkideat, kaktukset sekä sitrushedelmät puina, että pensaina olevan suosittuja!
Vastaa Viestiin