Kesälampaat

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mitä hyvä kesälampaiden pito vaatii? En ole vielä tänä kesänä sellaisia ottamassa, mutta teen alustavaa suunnittelua, jos haave olisi mahdollista oikeasti toteuttaa ensi kesänä. En tiedä lampaiden hoidosta mitään; joskus olen sentään sellaisia nähnyt. Ja sen olen kuullut, että olisivat hyviä pusikonraivaajia.

Mitä syövät, luonnosta löytyvän lisäksi? Millainen säänsuoja ja aitaus? Riittääkö sähköpaimen aidaksi? Kuinka paljon laidunta tarvitaan/lammas? Päivittäinen hoito? Luvat? Riittääkö kaksi lammasta vai pitääkö laumassa olla enemmän?

(Oishan lampaille varmaan jossain netin syövereissä omakin saitti, mutta kyselen nyt ensin täältä, koska aika monella munislaisella on varmasti tietoa lampaistakin.)
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja ipana »

Jos oikein muistan, niin lapsuuskodissani lampaat olivat koko kesän laitumella, jossa oli joku katos sadesuojana / aurinkovarjona, mutta ei muuta. Tavallista lammasaitaa ympärillä, mutta muutaman kerran karkasivat naapurin pellolle. En muista, että kesällä olisi syötetty muuta kuin mitä laitumelta söivät, taisi niillä joku nuolukivi olla. vettä tietenkin pitää olla saatavilla.
Ja täällä tietoa lupa-asioista:
https://www.evira.fi/elaimet/usein-kysy ... pitajalle/
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos linkistä, ipana!

Mulla on sellainen ajatus tässä, että lampaat voisivat olla maisemanhoitajina kesän tai osan kesästä. Tiedän yhden tilan, joka mahdollisesti lainaisi lampaita ja ottaisi ne sitten takaisin. (Tätä pitää vielä selvittää, jos asia tulee oikeasti ajankohtaiseksi). Siten ei tarvitsisi miettiä tuota teurastuspuolta ollenkaan. Niiden lihaa en tarvitse, mutta haluaisin kokea, minkälaista on lampaiden hoito ja seurailla minkälaisia ovat eläiminä. Ovat kai paljon helpompia hoitaa kuin hevoset ja lehmät (joista mulla on kokemusta ennestään)? Meidän tontti kaipaisi kyllä kipeästi laiduntajia, että sikäli olisi lampaille ihan oikeita töitä.

Voiko lampaat liikkua samoilla niityillä kanojen kanssa vai onko näissä jotain lois- tai muita tautijuttuja mistä pitäisi tietää?
SiniS

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mun muistin mukaan ei ole ongelma laiduntaa kanoja ja lampaita samalla lohkolla, mutta voin varmistaa sen lampuri-kaverilta, jolta mulle tuli myös mun ekat kanat. Lammas on vaatimaton eläin, sadesuoja, raikasta vettä ja vihreää. Aikanaan omilla lampailla oli myös suolakivi. Lammas pysyy melko kevyessäkin aidoissa, ainakin jos vertaa vuoteen, joka ei pysy missään :smt044

Laitumen alaa on mahdoton sanoa, se riippuu niin paljon syötävän määrästä. Mieluummin neljä kun kaks lammasta, laumaeläin tuntee olonsa turvallisemmaksi isommassa porukassa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kesälainalampaissa oli ainakin takavuosina semmoinen mahdollisuus, että omistaja rekisteröi kesälaitumen omaksi pitopaikakseen, niin silloin pääsi vähän vähemmällä paperisodalla. Lammastilalla varmaan tietävät onko tämä nykyisin mahdollista.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos näistä tiedoista! Täähän alkaa vaikuttaa ihan mahdolliselta toteuttaa. :smt001
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minulla on ollut kymmenkunta vuotta lemmikkinä 2 - 4 lammasta.
Nyt n. puolen hehtaarin pala vanhaa peltoa joka osittain vesottunut siinä alikasvillisuutta jota siistivät.
Ruokinta lisäksi on kuivaa heinää, suolakivi, vitamiinit, kaurajyviä, rapsia, vesi.
Kelpaa peruna, porkkana, leivän kannikat, näkkileipä yms. ( herkkupaloina )
Lammas on laumaeläin, joten kaksi vähintään. Itselläni on nyt kaksi ja hyvin riittää laidun ja jää vielä paljon syömistä.
Lammas kiintyy hoitajaansa ja seurailee, kuuntelee juttelee ( määkii) kun liikut omassa pihapiirissäsi.
Toiset ei tykkää jos lammas määkii jatkuvasti jos näkee hoitajaansa, mutta sen voi välttää jos ei anna herkkupaloja :smt017
Tykkää rapsutuksista, harjaamisesta, eli ovat hellittäviä
Helppohoitoinen, joten suosittelen maiseman hoitoon ja kesä lemmikiksi :smt045 , mutta varoitus :smt043
Voip olla että et raaski palauttaa enään takaisin sen verran ihania ovat näin minulle kävi.

Pitopaikan pitäjän varmaan pitää ilmoittaa eviraan jos lammas siirtyy muualle ? Luulisin näin, mutta on vaan ilmoitus asia.
Lampaat tulee madottaa siirtyessään uudelle laitumelle.
Suojakatos pitää olla, missä tuulelta sateelta suojassa.

Oisko tässä näin aluksi tiivistetty jotain tietoa
Onnea suunnitelmiin, suosittelen :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos, mimmu, tiedoista. Tuota vähän pelkäänkin, että jos kiinnyn niihin liikaa. :) Kivaa, jos niitä voi rapsutella. Kun nuo meidän kanat ei oikein suostu hellittäviksi. Niillä on muka aina jotain tärkeämpää tekemistä. :wink:
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kesälampaat

Viesti Kirjoittaja mimmu »

No niinpä on ne niin ihania meillä oikein työntää itseään hyvä ettei syliin pyri kun halutaan rapsutuksia.
Ja kyllä nuo kanatkin kun tulee rutkuttamaan minulle päivän asioitaan niin pari milliä, silkit on semmoisia jotka haluavat syliin.
Ja kun kukot hiukan on levottomia niin otan syliin saa rapsutuksia ja juttelen niille ( kukko kuiskaaja :smt045 ) Siinä ne nukahtaa hetkeksi vaikka kanat kotkottaa vieressä.
Aikansa siinä köllöttävät ja kun itse haluavat niin toisten joukkoon. Kova pulputus seuraa että sainpas yksilö hoitoa hä-hää :smt043
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin