Taimiturinat 2015

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kovaa vauhtia kasvavat. Mä , vaikka mehiläisiä onkin pihapiirissä, pölytin myskinkukat itse varmuuden vuoksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Pakkasöiden takia kaksi myskikurpitsaa evakuoitu keittiöön. Painoa toisella puolitoista kiloa, toisella kilo. Kypsyvätköhän sisällä, ovat vielä vihreitä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla tuli keittiön työpöydälle neljä jättikurpitsaa evakkoon. Painot varttikilosta puoleen kiloon. Taitaa mennä joku päivä uuniin kaikki.

Tomaatteja on puolestaan kolme laatikollista khh:ssa kypsymässä. Oli vaikea löytää omenaa jokaiseen laatikkoon, kun ne tippui jo niin aikaisin ja on pahentunut maassa. Jostain luin, että tomskuja voi talvettaa, laittaa vaan vesilasiin juurtumaan ja sitten istuttaa ruukkuun. Jos kasvaa honteloksi, niin uudestaan leikkaus -> juurrutus -> istutus, kunnes voi keväällä viedän kasvariin. Ehdin ottaa parhaista, mustasta kirsikkatomskusta ja keltaisesta Golden Königistä alut juurtumaan. Katsotaan sitten keväällä mitä tapahtuu.

Noista myskeistä en tiedä, toisaalta luulis että kyllä ne aikanaan kypsyy sisälläkin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mielenkiintoinen tomaattikokeilu. Kerro kuinka käy. Pitää muistaa itse kokeilla ensi syksynä. Ekan kerran kypsyivät kaikki tomaatit kasvarissa, yhtään en ole ottanut sisään kypsymään. Latvoin ne viidennen tertun jälkeen. Viimeisiä syödään nyt.
Chilejäkin suunnittelen joka vuosi pitäväni talven yli mutta aina se jää. Tänä vuonna paleltuivat ekana pakkasyönä kun olivat vielä ulkona. Huonosti muutenkin tekivät satoa, onneksi on vielä aika paljon viimevuotisia pakkasessa. Siemenet sentään saan ensi vuoden kylvöksiin.
Onneksi ei olla riippuvaisia kasvimaasta, nälkä tulisi ensi talvena kun mikään ei oikein onnistunut. Sipuleissa olen ollut vuosia omavarainen vaan pieniksi jäivät tänä vuonna ja loppuvat varmaan joskus maaliskuussa. Talvivalkosipuli oli ainut onnistuja. Maissit eivät ehtineet. Kanat söivät punajuuriet pieninä taimina. Porkkanat eivät itäneet. Ruusupapu teki satoa mutta taimia oli vähän kun oli uusi kokeilu, pistän myös ensi vuonna ja unohdan satoisat mutta epätasaisesti itävät pensaspavut. Mangoldi ei jaksanut, itivät huonosti ja jäivät pieniksi. Paprikat paleltuivat kasvariin ekana pakkasyönä kun pakkasta oli -8. Kurkut tekivät ok sadon ja tomaatit hyvän. Salaatti onnistui. Melonit eivät jaksaneet kylmää. Kurpitsat jäivät aika pieniksi ne vähät mitä hanhet eivät syöneet ja sitten on ne pari myskikurpitsaa. Perunaa tuli kohtuullisesti mutta perunamaankin kanat mylläsivät mikä verotti satoa. Ensi vuonna aitaan sekä peruna että kasvimaan. Huh mikä vuodatus ja onneksi kaupasta saa ruokaa :smt040
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Me saatiin perunat ylös just ennen pakkasia. Porkkanoita ja palsternakkaa on varmaan satoja kiloja vielä maassa, pellon yläpää oli roudassa niin ei nostettu ylös. Noi siis menee pääosin riistaruokintaan, kyllä ma kotiinkin tuon porkkanaa kunhan nähdään mitä on tapahtunut. Naapuri, "suurviljelijä", epäilee että sellerit paleltui, senkin näkee sitten parissa päivässä. Punajuuret on vielä pellossa, tuskinpa niistä enää mitään tulee.

Omalla kasvimaalla olen saanut papuja kiitettävästi, harrastan salkopapuja ja ne peitin tuplaharsolla kun pakkaset alkoi, samoin pinaatit, lehtikaalit ja purjot. En ole vielä kurkkinut harson alle, varmasti ainakin pavut on menneitä. Avomaakurkut teki 2 kurkkua, onneksi ostin REKOsta kolme kiloa ja sain omat suolakurkkuni ja isännän maustekurkut tehtyä.

Valkkarit jäi pieniksi, koska en katkonut niitä kukkavanoja. Uudet on vielä laittamatta, samoin tilli ja persilja kylvämättä ja kasvimaa kääntämättä. Ehtiihän sitä.

Sipulit olin laittanut "isoon peltoon", ja sato oli kiitettävä. Hopeasipulit kasvoi suuriksi, salottisipuli pieneksi, ryvässipuli antoi toistaiseksi parhaan sadon, jakosipulit jäi pieniksi (mitä eroa on, koon lisäksi, noilla jako- ja ryvässipuloilla?) ja tavallinen kepa oli ihan normaalin kokoista. Sipulit roikkuu edelleen ulkovarastossa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kylvätkö tillin ja persiljan ensi kesää varten syksyllä?
Ajattelin kokeilla porkkanan kylvämistä nyt syksyllä, onko kellään kokemusta?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Joo, tilli menee nyt ekaa kertaa kokeiluun mutta persiljaa olen kylvännyt melkein joka syksy paitsi en viime syksynä, siksi ei tänä vuonna tullut persiljaa. Vaikeinta on se, että kylvö pitää ajoittaa mahdollisimman myöhäiseksi ettei siemenet ehdi itää ennen pakkasia, jos niitä nyt tuleekaan. Porkkana ja palsternakka ovat niitä perinteisiä syyskylvettäviä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Nyt kaikki orkidea-harrastajat suuntaus kohti Helsinkiä, viikonloppuna on orkideanäyttelystä kaikille alan harrastajille tietoutta jne. Myytäviä taimia ym. Katsokaa linkki www.SuomenOrkideayhdistys.fi :smt038 :smt006 :smt004
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Toi mun tomaattikokeilu epäonnnistui! Toinen, musta kirsikkatomsku, ei tehnyt lainkaan juuria ja toinen, Golden König, ihana keltainen, teki juuret, laitoin
multaan, hoidin normaalisti ja just eilen heitin kompostiin, alkoi kuihtumaan ja juuret oli samanlaiset kun vesilasissakin.

Saman kohtalon koki kaksi ranskan rakuunan tainta, ilahduin niin syksyllä kun alkoivat kasvaa sisällä. Onneksi käytin ajoissa ja kuivatinkin lehtiä, sillä nekin
kuivuivat ihan yhtäkkiä. Pidän niitä vielä khh:n ikkunalla ja kastelen, mutta huonolta näyttää.

:smt022
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Nyt on pakko hehkuttaa :smt038 eli myskikurpitsat kypsyivät hienosti sisällä, viime viikolla syötiin eka ja eilen toinen ja mikä maku! Myskikurpitsa kaupastakin ostettuna on herkkua mutta nuo omat olivat taivaallisia. Otin talteen siemeniä mutta olivat pieniä verrattuna ostosiemeneen. Koska mulla on vain pieni kasvihuone vähennän ensi vuonna paprikoiden tilaa ja kasvatan vain avomaankurkkuja että saan enemmän myskin taimia mahtumaan lasin alle mutta laitan myös avomaalle koska nämäkin olivat avomaalla, jospa ensi kesänä ei sataisi niin paljon. Taviskurpitsat eivät enää innosta kun olen tykästynyt noihin myskeihin. Ämpäriviljelyä kuistillakin voisi kokeilla, mutta voi olla että hermot menee kun ne luikertelee joka paikassa.
Harmi tuo tomskukokeilu mutta se olikin liian hyvää ollakseen totta.
Kaveri talvettaa chlilit joka vuosi ja saa kypsiä palkoja joka vuosi jo kesäkuussa. Mä suunnittelen joka vuosi tekeväni samoin mutta en ole saanut aikaiseksi, jospa ensi syksynä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä olen talvettanut varmaan neljä vuotta paria chiliä, en tänä talvena. Perhanan pakkanen silloin syyskuussa pisti ne kasvihuoneessa matalaksi.
Täytyy vaan laittaa kohtapuolin uutta tulemaan, mutta vain paria-kolmea laatua. Aina menee vähän överiksi mulla.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Onko kukaan kasvattanut sipulia siemenestä, ehtiikö kasvaa syöntikuntoon? Jos on, mihin aikaan kylvetty? Löysin ihanan näköisen pitkulaisen keltaisen sipulin siemeniä, tekisi niin mieli kokeilla.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joskus aikonaan kasvatin. Kylvin ne suoraan ulos,huhti-toukokuun vaihteessa sellaseen lavaan.
Ei lämmitystä. Itäminen oli aika hidasta.
Itivät kuitenkin aika hyvin. Suojasin kylmältä lasiruudulla,mutta lämmitystä ei ollut.

Ajkattelin,ettei niistä ehdi mitään tulla,kunkasvoivat aika hiotaasti.
Mut kastelin ja kitkin ja hoivasin. Lasiruutua en enää kesällä pitänyt.

Syyskuun ekaviikolla keräsin sadon. Kyllä niitä ihan käyttämään pysty. Isoimmat halkaisijaltaan jopa n. 3 senttiä.
Osa jäi kylklä aika pieneksikin. Luulen,et mulla kastelukin vähän tökki.
Paikka oli aika kuiva.

Toista kertaa ei ole tullut kokeiltua. :smt040
Vastaa Viestiin