Kuivalihaa

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jussi
muna
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Helmi 2020, 20:27

Kuivalihaa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Terveeks! Sitä tässä tiedustelen että onko kukaan tehnyt omista kanoista tai kukoista kuivalihaa? Tekisi mieli koittaa, mutta netissä ohjeet on varsin vähäiset. Naudalle yms niitä löytyy mutta kanalle ei.

Jos siis olet onnistunut sellaista tekemään ja lopputulos oli hyvä, niin kerro ihmeessä miten sen teit 😄
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kuivalihaa

Viesti Kirjoittaja ipana »

https://kerkesix.fi/lihan-kuivaus-ohje/
Tuommoisen löysin pikaisella googlauksella, mutta tarkoititko sellaista ilmakuivattua, jota täälläpäin tehdään porosta? Voiko sitä tehdä kanasta :smt017 kun mulle on aina opetettu, että kana pitää kypsentää?
Jussi
muna
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Helmi 2020, 20:27

Re: Kuivalihaa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuollaista joo. Katselin ohjetta aiemmin ja siinä keskityttiin enemmän nautaan, kanasta oli vain sivumaininta.
Kypsyydestä olen ymmärtänyt niin, että ilmeisesti liha tulisi keittää ennen kuivausta. Tästäkään en ole ihan varma ja siksi tahtoisin jonkun viisaamman kertomaan miten toimia 😄
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kuivalihaa

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Pakko panna lusikka tähänkin soppaan, vaikka en oikeaa kuivalihaa ole koskaan maistanut. Kapakalasta tehtyä lipeäkalaa kyllä, se on jopa herkullista.
Mutta mutta ja mutta tuo kanan/broilerin syönti on ihan hurjissa mitoissa ja kauppojen altaat pursuavat jos jonkinlaista lihasuikaletta ja huikaletta ja isompaakin köntssä. Eihän niitä kaikkia kukaan osta ja siitä kertyy ns. hävikkiä. Minulla on sukulaissuhteita tuonne yhden pienen kaupungin isoon kauppaan ja saan sieltä noita em. rasioita kasoittain, silloin tällöin.
Työlästähän se on, mutta puran rasiat, pesen maustetut sortit ja käytän ne pelleillä kuumassa leivinuunissa, kunnes niistä kertyy lientä siihen pellille. Tämä käy aika nopsasti, kun vain uuni on kuuma. Lirutan liemet pois ja kun olen koko satsin näin käsitellyt ja uunikin tietty vähän jo jäähtyy panen ne isommiksi kerroksiksi pelleille ja sekoittelen silloin tällöin. Kun taas kaiken olen näin käsitellyt ja isommat köntsät repinyt pienemmäksi, jaan koko satsin tasaisesti paperien päälle pelleille ja sijoittelen ne uuniin kuivamaan. Ensin yön yli ja jatkoa tarpeen mukaan. Sekoittelen välillä ja nypin valmiita osioita talteen. Lihat kuivavat noin neljäs tai viidesosaan ja säilyvät kannellisessa muoviämpärissa mainiosti.
Jaa että mitä niillä teen? No koiranruuaksi ovat mitä mainiointa ja lisäaineetonta sekä vehnätöntä herkkua.
Vastaa Viestiin