Viiriäinen hautoo

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Aikas isoja ollaan jo! :smt001 Mamma koittaa näyttää oikein suurelta, pörhistää sulat ja roikottaa siipiä, etten uskaltais mennä lähemmäs lapsukaisia. Kulkee hitaasti ja jäykästi tipujen ja mun käden välissä, ja palaa tietysti normaaliin käytökseen, kun mun käsi katoaa näkyvistä. Sama toistuu joka ruuanlaiton/siivouksen/vedenvaihdon tms yhteydessä. Suojelevainen mamma! Kuva
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Tyypit on muuttaneet jo samaan tarhaan kanojen kanssa, kakarat on jo isoja (kana ja kukko). Muttamutta... Mammalla taitais olla vieläkin hautomahaluja, kun oon nyt jo kolmena päivänä peräkkäin yllättänyt sen isumasta KANANmunien päällä... Oikein saa häätää pois, että saa munat kerättyä. Mistäs mä ny sille haudottavia munia ottaisin, kun omat viiriäiset ei nyt muni?! Huhuu, kellä olis lähettää taikka vaikka lähistöllä (Vaasa +/- 40km) asuvilta toki voisin hakea? Mieli tekis valkoisia/kirjavia.
Rusina

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Huhuu, täältä löytyisi! :smt006 Valkoinen kukko seurustelee suklaatuxedo-neitien kanssa. Kanojen emo on valkoinen, joten oikeastaan näistä ei pitäisi tulla kuin valkoisia ja kirjavia tipusia.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mainio viirukana caddylla =D> Onkohan siitä tullut pikkuisen suuruudenhullu, että kuvittelee hautovansa munia kuin munia...koolla ei väliä :lol:
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Löytyi munia! Jahka posti ne tänne kuskaa, jos kana malttais pari päivää ootella... Äskenkin istui uusimman silkkikanan munan päällä :smt003 Sille on nyt nähtävästi iskenyt joku vimma hautomiseen, kun huomas, että hei, tälleenhän saa tipuja! :) Vaihdan sille viiriäisen munia, kunhan tulevat. Sinänsä hassu ajatus, jos se hautois tuon silkin munan - minkä näköistä olis silkkitipun oleilu viirukanan alla :smt003 Sehän kasvais äkkiä niin, että ei mahtuis alle lämpöiseen ollenkaan.
viiperi

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Tuleekohan noista haudotuista viiru-tipuista isona hautojia? :smt003 Toisaalta hyvä jos viiriäiset saisivan hautomavietin takaisin :smt016
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Vahvat tuntuu tällä ainakin vietit olevan, kun kananmuniakin pitää paremman puutteessa hautoa! :smt003 Sitä oon kans miettinyt, että kuinkahan paljon ne ottaa mallia toistensa käyttäytymisestä. Kun ton aiemman haudonnan aikana se toinen kana meni välillä kans kaveriksi pesään hautomaan (ja jopa kukkokin) :smt003
kanamummo

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oliskos tuo nyt se superärsyke, niinkun pikkulintujen pesässä oleva käenpoikanen jolla on isompi suu eli tehokkaampi ärsyke emolinnulle kuin omilla poikasilla?
Eli jos haluaa kanan hautovan, pitää tuoda strutsinmuna näytille ?? :smt005
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Jotenkin noin se varmaan menee! :smt005
siimis

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja siimis »

caddy kirjoitti:Sitä oon kans miettinyt, että kuinkahan paljon ne ottaa mallia toistensa käyttäytymisestä.
Noh. Mulla on kolme pari viikkoista viiriäistipua samassa terraariossa kymmenen ankanpojan kanssa. Ja ne viiriäiset on muuttuneet ihan ankoiksi! :shock: Ne eivät ollenkaan pyrähtele lentoon, vaan mennä "vaaputtavat" joukon jatkona, makailevat samassa porukassa lampun alla "ankkamaisessa" asennossa ja kävelevätkin ihan kuin olis räpylät varpaissa :smt017 Kylpemään ne eivät onneksi ole vielä alkaneet :smt002

Meillä kyyhkyt yrittää omia kananmunia haudottavikseen, pitävät niitä selvästi haluttavina!
hongatar

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja hongatar »

Tätä on nyt täällä meillä päin liikkeellä :smt005 . Meillä hautoo kanssa kyyhkynen kahta kääpiökochin munaa :smt023 ( voisikohan kyyhkysille laittaa alle viiriäisen munia :smt005) ? Jätin munat kokeeksi kyyhkyn alle, mitenkähän mahtaa suhtautua mahdollisiin kuoriutuviin? Onko kenelläkään kokemusta?
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Kyyhkynen hautoo onnistuneesti kochin munan poikaseksi asti.Tipu vaan lähtee lipettiin heti kun kuivuu, kun ei osaa syörä emon nokasta vaikka kuinka toinen tarjuaa.Eli tiput pois ,kun ovat kuivuneet. :smt045 .Ainakin meillä kyykyt hautoo viirujakin siinä missä muitakin munia. :shock: :-"
hongatar

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja hongatar »

Tuhannet kiitokset sintti! Täällä alkaa viirun munien haudonta kyyhkyn alla heti huomenna! Eikä tarvitsis laitella enää muovimunia, jos toimii näillä meidän lintusilla!
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Eilen juuri naurukyyhkyt tulivat onnelliset" vara-vanhemmat", vaikkakin tiput sitten heti otin pois,kun kuivuivat.Viirut ovat nyt tuvassa. :smt003 .
mik

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja mik »

Hmm. Mulla on viiriäiset munintalakossa, paitsi yksi. Se raukka joutuu väisteleen 3 kukon polkemisyrityksia, ku kukot ei oo muista 10 kanasta kiinnostuneita nyt. Sil on pikkasen tukkakin ohentunut. Oon jo pari pvää kattonut sen käytöstä, et tekee huolellisesti pesän ja munii sinne. Toissapvänä ei väistänyt ku menin ottaan munaa pois. Piruuttani tuuppasin sille 4 munaa lisää. Eilen illalla ku menin viirulaan, niin tää kana lähtee pesästä ja saa hepulin. Yleensä noi ei pahemmin välitä musta, väistävät toki. Kokeilin munia ja ne oli kuumia. Tänä aamuna kana oli lättynä pesässä ja vaan tuijotti mua. Mun lähtöni jälkeen meni syömään ja ikkunasta kurkin, et munat on huolellisesti pesässä. Saa nähdä, et hautooks se tosissaan vai onko vaan polkevia kukkoja paossa. Eiköhän selvii lähiaikoina.

kauankos viiriäisten sulkasato-munintalakko kestää? Nää alkaa oleen jo upeessa sulassa.
Vastaa Viestiin