Ankka vai Hanhi?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä voisin myydä sulle sellaisen 3,60m ilma renkas täytteisen altaan ilman suodatin pumppua ankoille uima-altaaksi.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No mulla on niille iso allas, mut se on lumen alla täynnä jäätä :smt013
Joku laiska ei saanu syksyllä sitä tyhjennettyä...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Minnimanni, mua kiinnostaa sun allas! Mut mitä se ilma rengas tarkotti?
ankkailija

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Olen kuullut eräältä henkilöltä, että hanhet ovat keväällä vihaisia jopa omistajalleen, hyökkäävät kimppuun ja purevat. Kyseisen henkilön hanhet ovat skånenhanhia, onko jotain "lempeämpää" rotua? Ei olisi nimittäin kiva pelätä omia lemmikkejä.. :smt011 Ottaisin muuten ehkä ankkoja, mutta kun ovat niiiiiin sottaisia! Niin, ja onko musta/harmaa valkoisia hanhia olemassa? Ja minkä kokoinen "perus" kesyhanhi on? :smt017

:smt006
Martti

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja Martti »

Ankat kuulemma sotkee pihamaan ja niistä ei muutenkaan paljon hyötyä ole, joten kyllä se hanhi hyvä valinta on, jos hermot kestää, sillä ne rääkyy pihalla koko ajan. Naapurit häiriintyy. Ne ovat hyviä pihavahteja, sillä ne räkyy jos vieraita ilmestyy pihaan ja jos ne ovat vapaana pihalla, ne käyvät herkästi vieraiden kimppuun. Meidän hanhet ovat käyneet jopa koiran kimppuun, kun meni liian lähelle. Lisäksi ne ovat helppohoitoisia ja ne lyhentävät nurmea urakalla. Joesta ovat kaikki kaislat hävittäneet. Nyt siinä pystyy uimaankin.
Kotopullaki

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mä poimin Martin kirjotuksesta 3 asiaa ja aloin haluumaan hanhia :smt003 :
- kyllä se hanhi hyvä valinta on
- Naapurit häiriintyy.
- jos vieraita ilmestyy pihaan ja jos ne ovat vapaana pihalla, ne käyvät herkästi vieraiden kimppuun.

:smt023 :smt005
ankkailija

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Niin mutta onko ne vihaisia?
Skuukkeli

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Oikeesti nyt minäkin aloin haluumaan hanhia...
Sata hanhea on varmaan yhtä tehokas vastus kutsumattomille vieraille, kun pari koiraa, vai onko?
Klara

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja Klara »

Täälä joku jo mainitsi myskit, mutta mää haluun tietää miten tähän kategoriaan kävis noi mandariinisorsat - noon nii mielettömän kauniita. Onko niitä kellään, millasta niitä on pitää? Kertokaa kaikki - pliiiis
kaakatin

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ai hanhet ei sotke vai. Meillä oli lapsena hanhia ja mä sanoin niitä Paanasen paskoiks. Ihan hauskoja ne olivat, mutta kyllä ne pasko. Makasivat ruoho mättäällä ja söivät, sitä mukaan kun ruoho hupeni niin p.kasa takapuolen alla kasvo.
smari

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja smari »

Ankkailijan kysymykseen vastaan että joo, kyllä ainakin meidän hanhet osaa olla vihaisiakin. Mutta ei ne kyllä rääky koko ajan, päinvastoin ovat melko hiljaisia lemmikeitä. Tosin ne vieraat jotka meillä kävi kevättalvella muninnan ja haudonnan aikaan voi olla eri mieltä, koska silloin ne rääkyi jos pesän lähettyville meni. :smt003 Ainakin silloin ne oli myös niin vahtivia että kävivät muitta mutkitta vieraitten kimppuun ja joskus kävi niinkin että ei heti edes ukkoa irti saatu kun oli niin tosissaan. No, nyt ne ei enää ole vieraitten aikaan vapaana. Silti meillä tykätään niistä kovasti, aina vain enemmän ja enemmän tykkään niistä itsekkin vaikka en niitä aluksi edes halunnut. Ja kyllä mäkin jokusen mustelman ja verenpurkautuman sain yhteiselämää opetellessa, mutta ne oli varmaan lähinnä omaa kokemattomuuttani noitten kanssa, onhan ne mun ensimmäiset hanhituttavuudet. No, mä en onneksi pienistä hermostu enkä jaksa tuon kokoisia eläimiä alkaa pelkäämään, kun oon paljon isompienkin eläinten kanssa ikäni elellyt. Käytökseltään ne on kyllä kuin koiria, tosi kesyjä ja hirmuisen hellyyttäviäkin kaikkine vahtimisineen. Ihania persoonia. :smt049
maunu_muori

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

heh.. meijän nuar hansu-neitokainen hautoo vuorostaan täysin pee.... munia ja kyllä siinä vanhempi naaras ja koiras on vahtina.. ei passaa mennä kymmentä metrii lähemmäks ovee, kun nää jo kurkut putkella ja kaulahöyhenet pörhällään tulee turvaan pesää.. ne on muuten aika hauskoja, partioivat tässä piha-aluetta (tai siis kiertävät ympäri, kun me aidattiin ihmispiha, ja ollaan niin tärkeitä että, käyvät tarkastaan tuolla toisella puolella isojen kalkattejen parven, ja sit pitää varmistaa toi lampaitten kesäkatos .. ja annas olla kun näkevät mut nii hyvin tärkeenä tullaan raportoimaan.. ja oman auton tulon ne ilmottaa jo tuolta matkan päästä, niin ett kestää viis minsaa ennekus immeinen sitä pörinää kuulee..tarkemmin aatellen vois olla kaaos tässäkin asiassa, jos toi Hannes osus.. senverran veikeitä ovat.
pekko

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja pekko »

Meillä on ollut hanhi pariskunta vähän reilu pari kuukautta ja eivät ole kyllä yhtään kesyyntyneet :smt012 Eivät ole päälle tulleet,semmoista hurjaa suhinaa pitävät kaulat pitkällä :smt002 Kävin lasten kanssa särkänniemessä ja siellä ne hanhet olivat kovin uteliaita ja ystävällisiä kaikille ihmisille.Voi,kun joskus oppisivat nuo mun hanhet luottamaan meikäläisiin :smt003 Onko kokemuksia aikuisten hanhien sopeutumisesta/kesyyntymisestä uuteen kotiin??
Tobias14

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja Tobias14 »

Ketju vanhentunut jo hieman mutta toivottavasti joku vastaisi. Meillä on joki tuossa ihan lähellä about 20 metriä minne pääsisivät tulevat linnu uimaan aina välillä. Kumpi sinne sopisi paremmin hani vai ankka ettei lähde karkuteille? Entä kumpi olisi hiljaisempu kun asutaan täällä "keskelle kylää" missä lähimmät naapurit asuvat vajaan 50 metrin päässä tulevasta hanila,- ankkalasta? Kanojen ja kukkojen ääniin ovat tottuneet. :)
ytylyly

Re: Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Me asuttiin aikoinaan ihan joen rannassa ja meillä oli toistakymmentä ankkaa vapaana ennen pataan päätymistään. Ankat lähtivät aamusta joelle, seikkailivat päivän ja illalla tulivat takaisin kotiin. Naapurit tykkäsivät, kun löysivät ankanmunia rannoiltaan :smt003 Jos on lääniä ja ankat saavat olla vapaana, niin niitä sitten. Eivätkä juurikaan huudakkaan, kun ei rajoiteta. Aitauksessa/sisällä se sotku ja siitä seuraava haju on jotain järkyttävää..
Hanhiakin on ollut muutama, niiden kanssa kävi juurikin niin, että talven jälkeen keväällä olivat niin vihaisia, ettei edes oma perhe päässyt lähelle. Ennen talvisäilössä oloa olivat ihan kivoja omille, vieraat eivät päässeet autosta ulos ilman nokkaisuja. Sanoisin, että jo kaksi hanhea vastaa yhtä vahtikoiraa. Sitäpaitsi hanhessa on se yllätysmomentti, koiraa osataan varoa, kaunista valkoista vesilintua ei :smt003
Vastaa Viestiin