Mitä kalkkunaemolle herkuksi?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Mitä kalkkunaemolle herkuksi?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Muutenkin pieni ja jo vähän iäkäskin kalkkunarouva hautoi poikasia oli jo toinen haudonta tänä kesänä. Ensimmäisestä ei kuoriutunut yhtään ja tämäpä muni uusiksi. Nyt tuli 3 tipua. Mutta emo ei syö oikein mitään. Vaikka kaikkea olen yrittänyt pitää tarjolla.
Siis neuvoja mitä minä sille antaisin syötäväksi?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä kalkkunaemolle herkuksi?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ootko saanut tunnusteltua onko se laihtunut pitkän haudontaurakan aikana? Onko ruuat niin, että pystyt seuraamaan juuri sen syömisiä vai pääseekö se syömään sinulta salassa, esim. luonnon antimia? Entäs juoko se hyvin?

Kuinka kesy se on, pystytkö syöttämään kädestä? Mulla oli joskus haudonta-aikaan huonosti syövä kalkkuna, mutta kun sille tarjosi ruokaa kädestä, niin ensin se sähisi ja nokkaisi kättä vihoissaan, mutta kun saikin nokan täydeltä milloin mitäkin ruokaa, niin söi sen sitten suorastaan ahmimalla. Täällä on joskus suositeltu Nutri-Plus vet-geeliä linnuillekin, vaikka onkin koirien, kissojen ja possujen täydennysravinne.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitä kalkkunaemolle herkuksi?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Se on laihtunut, ja se on muutenkin pieni ja kevyt. Viimekesän haudontaurakan joka siis ei tuottanut tulosta, jälkeen se oli ihan luut ja höyhenet. Se on kesy, saan sen helposti syliini. Mutta kädestä se ei suostu ottamaan mitään. Olen aidannut sen poikastensa kanssa tuonne parvekkeen alle jossa se hautoikin. Poikaset ovat niin avuttomia, ne sentään vähän syövätkin mutta kananpoikiin verrattuna mitättömän vähän. Ja kun niitten äänikin on "surkeaa" piipitystä olen tuon tuosta katsomassa, ettei vaan mitään ongelmaa olisi. Olen kaikkea herkkua mitä vain keksin laittanut tarjolle.
Viimekesänä tuo emo hautoi yhteen mittaan yli kaksi kuukautta, luulin sen joutuneen pedon kynsiin kunnes sattumalta se löytyi tuolta suulista paalien takaa, oli silloin jo kuukauden ollut hukassa. Vein sille kiireesti vettä ja kaikkea syötävää joka ajan kanssa kelpasikin. Onneksi se oli rakennukseen sisälle tehnyt pesänsä. Syksyn tullen kannoin sen pois munien päältä ja telkesin kanalaan, kuntokuurille. Aikaisemmat kalkkunaemot tekivät pesänsä metsään ja joku peto kävi ne sieppaamassa.
Toivottavasti tuo pikku emo syö salaa, olen yrittänyt tehdä "kakka-analyysiä" ja löytänyt pari sinänsä ihan kunnollisen näköistä kasaa. Mutta liian vähän se on.
Vastaa Viestiin