Kalkkunatipujen lämmön tarve?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mia

Kalkkunatipujen lämmön tarve?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

minulla on täällä kaksi kalkkunatipua. Olen ihan uusi kalkkunoiden pitäjänä (lemmikkejä) ja siten myös tipujen kasvattajana (ei niitä ollut tarkoitus tullakaan, mutta tuli nyt kuitenkin ja ihan rakastunuthan olen niihin).

Untuvikot ovat vasta kolmen ja kahden päivän vanhoja. Toistaiseksi emot ovat lämmittäneet niitä hyvin (kolme emoa), mutta varmuuden vuoksi olen ostanut niille lämpölampun.

Mutta minkä ikäisiksi kalkkunan poikaset tarvitsevat lisälämpöä? Kalkkunalani ei ole lämmin tila.

Jos emot eivät sitten enää niitä lämmitäkään, niin tiedän virittää niille lämpölampun. Poikaset varmaan oppivat itse hakeutumaan sen alle lämmittelemään?

Kiitos, jos joku ehtii vastata! Tosin toistaiseksi ei lämmön kanssa ole hätää, kuten tuossa yllä mainitsin, mutta että olen varautunut sitten tilanteeseen, jos tarvetta ilmeneekin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkunatipujen lämmön tarve?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä en koskaan laittanut mitään lisälämmitystä kana- tai kalkkunatipuille, kun ne kuoriutuivat emon alta. Talviaikaankin tuli tipuja ja silloin meillä oli n. viisi plusastetta lintulassa. Emon alla lämpötila on nelisenkymmentä astetta ja se riittää tipuille.

Mutta ehdottomasti on hyvä varautua lisälämmityksellä...ainahan voi sattua mitä vaan...esim. emo hylkää tiput tms. Jos huomaat, että tiput palelevat, niin viritä lämpölamppu pesän, ruokien ja juomien lähelle ja tarvittaessa nosta paleleva (tärisevä) tipu lämpölampun alle, jos se ei itse hoksaa sinne mennä. Kalkkunatiput ovat jotenkin tyhmempiä kuin kanatiput, joten niitä kannattaa seurata tarkkaan.
Mia

Re: Kalkkunatipujen lämmön tarve?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos paljon vastauksesta!

Tarkennan vielä, että minkä ikäisinä tiput pärjäävät ilman emon tai lämpölampun lämpöä? Eli jos emo hylkäisi untuvikot, niin ymmärtäisin laittaa niille lämpölampun, mutta kuinka kauan ne tarvitsevat emon tai lämpölampun lämpöä untuvikkoajan jälkeen?
Vastaa Viestiin