Juoksuankka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maa-jussi
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2019, 10:19

Juoksuankka

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Kasvattaako kukaan Suomessa?

Löysin kontaktin Puolasta, josta voisi saada tuotua. On vaan pikkasen (kalliiksi) vaikeaksi tehty tuo pienimuotoinenkin tuonti... Varsinkin lähtömaan tutkimukset, verikokeet yms. Taitaa hintaa tulla pian satasia muutamasta tirpasta.

Olisiko joku kiinnostunut lähtemään kimppaan? Voisi tuoda pienen parven tai parikoneellista munia joista sitten saisi alkuun kantaa.

Kokemuksia ulkomaantuonneista?
hunski89

Re: Juoksuankka

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Facebookin ankat -ryhmässä kannattaa kysellä.
Siellä välillä on ihmisiä, jotka haluaisi tommosiin kimppatilauksiin liittyä kunhan joku hoitaa lupa ja paperihommat.
Maa-jussi
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2019, 10:19

Re: Juoksuankka

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Mä just tarvisin ennemminkin jonkun ”taviksen” hakee ne luvat, sellasen kaupunkilaisen jolla ei ole tilaa :D pääsee (ehkä) helpommalla kun tilanhaltija :o
hunski89

Re: Juoksuankka

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Nyt en kyllä ymmärrä kuinka kaupunkilainen jolla ei ole tiloja lintujen pidolle pääsisi helpommalla. Ruokavirastolle ja maaseututoimeen täytyy aina rekisteröityä eläintenpitäjäksi ennen lintujen hankkimista ja tehdä pitopaikkailmoitus, silloin ilmoitetaan tilojen koko, rakennusten määrä, maksimikapasiteetin määrä, koordinaatit yms. Eikä sitä rekisteröitymistä kyllä heltiä jos selvästi on pitopaikka sijaitsee jossain kaupungin keskustassa. Ja kaavotus alueilla syynäävät tarkemmin.
Itse munien tuonti eu-maista kattoi sen että täytyy kahteen eri järjestelmään relisteröityä munien tuojaksi. Munat täytyy olla sellaiselta tilalta että myös he ovat rekisteröityneet noihin ja hankkineet luvat, kaikki tarvittavat taudit on testattu verikokein aikuisista linnuista määräajoin ja paikallinen eläinlääkäri on antanut lausunnon että munat on terveistä linnuista ja ne voidaan lähettää toiseen maahan. Munien myyjä etsii järjestelmästä ostajan tiedot ja tekee tarvittavat lomakkeiden täytöt järjestelmään, näin jaa Suomen puolella tarkkailijoille tieto mistä munat tuli, oliko tauteja ja minne munat meni. Saatoin jonkun seikan unohta, mutta noin se pääasiallisesti meni kun lueskelin olikohan ruokaviraston sivuilta.
Munille tottakai tulee hintaa koska myyjän täytyy tehdä kalliita tautitestejä linnuilleen, postittaa munat ja tietysti hoitaa ja ruokkia linnut.
Ja kaikella tuollahan on tietenkin tarkoitus estää tautien leviäminen suomen lintukantaan.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Juoksuankka

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Juoksuankat ovat joissakin maissa todettu myskisorsien lisäksi parhaimmiksi lehtokotiloiden popsijoiksi, toisin sanoen hyvä pitää mielessä :smt004 :smt042
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juoksuankka

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jos joku myy/löytää juoksuankkoja, niin olen kiinnostunut. Minulla on ollut muiden ankkojen joukossa yksi naaras, mutta Suomessa ei taida niitä hevin olla myynnissä. Ja onko muita värejä juuri kuin mustia? Olen myös miettinyt, miten sisäsiittoisia ovat, jos ovat vaikka samalta tilalta lähtöisin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin