Perusasiaa kalkkunoista...

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mia

Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

mietin kesäkanoista siirtymistä ympärivuotisesti kalkkunoiden pitoon.

Kysyisin, käykö niille kesäkanojen kanala ilman lämmitystä? Kestävätkö pakkasta? Kanala on ehkä kolme metriä pitkä ja puolitoista metriä leveä. Siellä oli kolme ortta ja kaksi munintapesää. Kuivikkeet lattialla. Orsien alta vaihdoin kuivikkeet joka päivä, koko kanalasta tarpeen eli hajun mukaan. Käykö sama hoito kalkkunoille?

Kanalassa ei ollut keinovaloa, koska kanat lähtivät lokakuun alussa aina pois. Kalkkunat varmaankin tarvitsevat keinovaloa, jos olisivat luonani ympärivuotisesti?

Kanalasta heillä oli luukku ulkotarhaan. Kalkkunoille luukkua pitäisi toki isontaa.

Ulkotarha on ehkä kaksi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä. Korkeutta sillä on ehkä kaksi metriä. Siellä ei ollut orsia. Siellä ollessaan kanat siis kuluttivat aikaansa kuopsuttamalla ja kylpemällä. Tarha ei ole katettu. Kesäkanoille laitoin jonakin vuonna rastasverkkoa katteeksi määrätyksi ajaksi. Miltä ulkotarha vaikuttaa kalkkunoita ajatellen?

Kanani saivat olla vapaana minun kotona ollessani. Tien viereen olin vain laittanut noin puoli metriä korkea kevytaidan, jota ne harvoin ylittivät ja tulivat tutusta ruokakutsusta takaisin, jos ylittivät. Pysyvätkö kalkkunatkin vapaana pihalla? Tai tulevatko ruokakutsusta takaisin, jos lähtevät seikkailemaan?

Kanoja minulla oli kerralla kolme. Kuinka montaa kalkkunaa olisi hyvä pitää kerralla? Minulla ei ollut kukkoa. Tarvitsevatko kalkkunakanat kalkkunakukon muniakseen?

Ajattelin, että ottaisin kalkkunat mahdollisimman nuorina, jotta sosiaalistuisimme hyvin toisiimme (kissa mukaan lukien) ja kalkkunat kotiutuisivat hyvin. Minkä ikäisinä kalkkunoita voi ottaa?

Luopuvatko kalkkunat kiltisti munistaan?

Olen ottamassa kalkkunoita munien tähden sekä lemmikeiksi. Minkä ikäisenä ne lakkaavat munimasta? Uteliaisuudesta kysyn, saisivat nimittäin jäädä eläkepäiviksikin tänne luokseni.

Kiitos vastauksista!

Mia
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Vielä lisäys edellä esittämiini kysymyksiin.

Kesäkanani pärjäsivät hyvin itsekseen kanalassa ja ulkotarhassa työpäivieni ajan, ja jos olin esimerkiksi viikonlopun poissa, tuttavani kävi aamuin ja illoin katsomassa, että onko niillä kaikki hyvin, otti munat, vaihtoi vedet ja täytti ruoka-astiat. Pärjäävätkö kalkkunatkin hyvin työpäivien ajan ja lyhyiden lomien ajan tuollaisella hoidolla, jota tuossa edellä kuvasin?

Kiitos vastauksista!

T. Mia
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Ja vielä tuli mieleeni, että palaavatko kalkkunatkin itsekseen tarhaan ja "kanalaan" ennen pimeän tuloa kuten kanat tekivät?

Kiitos vastauksista!

T. Mia
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä vastaan nyt pariin viimeiseen kysymykseen:
- mun kalkkunat palasivat illalla omaan kotoonsa (lukemani perusteella saattavat keksiä muitakin yöpaikkoja: puun oksat/katto)
- kalkkunat (kanalinnut) pärjäävät kuvaamallasi hoidolla (minimimäärä on se, että vähintään kerran vuorokauteen kaikki tarkistetaan/hoidetaan, joten kaksi kertaa on ok :smt045)
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos paljon näistä vastauksista!

T. Mia
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kalkkunat lentävät hyvin ja korkealle, jos haluaa että ne pysyvät tarhassa se kannattaa kattaa.
Meidän kalkkunat menivät vapaina ollessaan harvoin sisälle nukkumaan vaan olivat korkealla joko puussa tai aitan katolla.
Kalkkunat liikkuvat vapaana ollessaan isommalla reviirillä kuin kanat. Jotkut pysyvät kohtuu hyvin pihapiirissä ja jotkut saattavat lähteä hyvinkin pitkälle seikkailemaan, jopa niin pitkälle että joutuu pelkäämään löytävätkö kotiin.
Laittaisin kalkuille keinovalon talveksi. Muuten kestävät kylmää paremmin kuin kanat mutta juomaveden kannalta on helpointa jos tila pysyy talvellakin plussan puolella.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

(vastasinkin jo tähän viestiin, mutta ilmeisesti junayhteys sen sitten juuri lähettämisvaiheessa hukkasi)

Mutta siis kiitos vastauksesta!

Tuota juomaveden sulana pysymistä olenkin miettinyt, että sehän on tietysti ongelma. Ko. tilaa on mahdotonta lämmittää. Sama kuin lämmittäisi ulkotarhaa...Tietty kuuma vesi pysyy jonkin ajan sulana astiassa, mutta jos -25 asteen pakkasessa laittaa vaikka illalla kiehuvaa vettä astiaan, niin on se jo aamulla jäässä.

Tosin eilen kävin katselemassa netissä pakkasen kestäviä juoma-astioita. Karjalle on sellaisia, mutta turhan kalliitta, mutta sitten oli esim. koirille tarkoitettu pienempi seinään kiinnitettävä astia, joka lämpiää johdon avulla. Eli jatkojohdolla se talon seinään kiinni, niin periaatteessa pysyisi vesi sulana kovallakin pakkasella.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Auts, jos kanalaa/kalkkunalaa ei voi lämmittää, niin eipä sitä silloin voi käyttää ympärivuotisesti, vaan pitää tyytyä kesälintuihin tai satsata lämpöeristettyyn lintulaan.
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Paitsi että olen kyllä lukenut täältä: "Mustat ja pronssit pärjäävät kylmässä mainiosti kunhan niillä on sulaa vettä tarjolla." Samanlainen "tieto" on toistunut muuallakin. Mutta ei se sitten pidäkään paikkaansa?
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Lisäys edelliseen viestiin. Kanoja ei toki voi pitää ympärivuotisesti, jos ei ole lämmitettyä tilaa, ja siksi ryhdyinkin miettimään muita vaihtoehtoja ja ilahduin, sillä luin, että kalkkunoista osa (mustat ja pronssit) pärjäävät ilman lämmitystä.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kyllähän ne pärjäävät ilman lämmitystä tietyin ehdoin. Että koppi on eristetty niin ,ettei ainakaan lumi tuiskaa sisälle eikä paha vihurikaan, siis suht vedottomaksi. Ilmanvaihtoa pitää silti olla jossain määrin. Sekin meinaa paljon millä paikkakunnalla asut. Esim. Pohjois Pohjanmaalla tai Etelä->Hämeessä, eroa on jo paljonkin. Ruokaa linnut kylmässä tarvitsevat reilusti, siis niinpaljon kuin syövät ja vettä tietenkin. Kalkkuna ei ainakaan meillä juo niinpaljon kuin kana ja sontakin on ollut aina kuivaa. Noi tarhameiningit on sitten eriasia, eivät kesällä mene mielellään sisälle yöksi ellei niitöä sitkeästi opeta siihen. Mutta kalkkunat ainakin meillä ovat kesyyntyneet hyvin ja kun olen kotosalla kulkevat perässäni mielellään. Muulloin ne on kyllä paras teljetä tarhaan joka tarvitsee katonkin. Ketut himoitsevat myös kalkkuja joa on kettuja lähistöllä ja kalkut tekevät pesänsä piiloon jos saavat siihen mahdollisuuden. Kyllä ne antavat ottaa munat pesästä ja munivat vaikka ei kukkoa olisikaan.
Mutta jos minä olisin sinun asemassasi ottaisin lemmikeikseni hanhipariskunnan. Ne toimivat vahtikoirina ja tarkenevat paremmin lämmittämättömässä tilassa. Vesilintuina kyllä tarvitsevat vettä talvellakin syvän ämpärillisen, että voivat huuhdella päänsä ja silmänsä ja tietenkin juomiseen. Kesyyntyvät hyvin ja kiintyvät hoitajaansa. Ja munivatkin, jotkut naaraat jopa kymmeniä munia vuodessa.
Mia

Re: Perusasiaa kalkkunoista...

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos vastaamisesta!

Kyllä koppi on eristetty, sillä olen eristänyt osan varastosta kanalaksi. Asun Pirkanmaalla.

Hanhista kävin nyt lukemassa näkemyksiä, ja aika useissa toistuu se, että voivat olla äkäisiä / tai ovat sitä ajoittain?
Vastaa Viestiin