mikäköhän meidän ankkaa vaivaa???

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piparminttu

mikäköhän meidän ankkaa vaivaa???

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

eli yksi meidän ankoista on outo.se ei sano mitään,vaikka syliin ottas niin ei inahdakkaan.hengitys sillä vähän röhisee ja näyttää kun sen olisi vaikeaa hengittää sisään päin, se siin näyttää siltä kun sisään päin hengittäessä joutuu aiukasemaan suun ja ulos hengittäessä voi nenän kautta. ja se tekee sitä koko ajan ja samalla röhisee oudosti.olisin eläinlääkäriltäkin kysässy tätä mutta en enää tänään saa kiinni. osaisko joku teistä auttaa?en millään haluais et se kuolis :cry:

itselläni kävi mielessä et jos sillä on juminu kurkkuun joku, mut miten sen sais pois? :cry:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

En kyllä tiedä, mutta ei se sitten helteeseen liittyisi? Onhan sillä riittävästi vettä puljattavaksi.
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

Pootsi kirjoitti:En kyllä tiedä, mutta ei se sitten helteeseen liittyisi? Onhan sillä riittävästi vettä puljattavaksi.
vettä on ja ruokaa on riittävästi,varjoihin pääsevät koska ovat vapaana.sillä rintakehäkin painautuu syvälle samalla kun hengittää sisäänpäin...se on jo jonkin aikaa ollut tuommonen :cry:
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

En tiedä mutta arvailen. Tulehdus, esim keuhkokuume voisi olla. En usko että kurkkuun on juuttunut jotain. Jos ankka on ihan apaattinen eikä syö ja juo niin kiirus on eläinlääkäriin. Kotikonstein ei tuosta taida selvitä...jos ei lääkäriin pääse niin seurata voi jonkun aikaa mutta ei pidä antaa ankan kärsiä. Valitettavasti en osaa auttaa enempää (eikä tästäkään paljon iloa ole). Mitä jos soittaisit jollakin toiselle eläinlääkärille jos et "omaa" saa kiinni?
Kurja juttu! :(
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

Kanaset kirjoitti:En tiedä mutta arvailen. Tulehdus, esim keuhkokuume voisi olla. En usko että kurkkuun on juuttunut jotain. Jos ankka on ihan apaattinen eikä syö ja juo niin kiirus on eläinlääkäriin. Kotikonstein ei tuosta taida selvitä...jos ei lääkäriin pääse niin seurata voi jonkun aikaa mutta ei pidä antaa ankan kärsiä. Valitettavasti en osaa auttaa enempää (eikä tästäkään paljon iloa ole). Mitä jos soittaisit jollakin toiselle eläinlääkärille jos et "omaa" saa kiinni?
Kurja juttu! :(
ankka syö ja juo normaalisti,ja on ihan normaalin pirteä.ainut on vaan tuo hengitys joka ei kuulosta eikä näytä hyvälle.pitää toivoa et se elää maanantaihin asti niin sit saan lääkärin kiinni..
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

äääh... :cry:
nyt ne kaikki nukkuu tossa rappusten vieressä ja sen hengitys kuuluu selvästi.ihan kun sillä olis astma ja välillä kuulostaa kun se kuorsais. hittokun en millään haluis maksaa hulluja eläinlääkäri maksuja tuon takia enkä haluais sitä tappaakkaan.mut pakko sille lääkärille on soittaa huomenna... vastaakohan ne viikonloppuisinkin?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Piparminttu, vaikuttaako se millään tavalla kärsivän asiasta? Jos ei, niin odota maanantaihin ja soita sitten lääkäriltä neuvoa. Viikonloppuisin on päivystävä lääkäri hoitamassa lähinnä kiireellisiä tapauksia.

Oletko avannut ankan nokkaa, näkyykö mitään? Valuuko suusta tai sieraimista jotain? Se ei välttämättä ole mitään vakavaa. Jos lintu ei kärsi, ei sitä tarvitse mielestäni lahdata.
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

Pootsi kirjoitti:Piparminttu, vaikuttaako se millään tavalla kärsivän asiasta? Jos ei, niin odota maanantaihin ja soita sitten lääkäriltä neuvoa. Viikonloppuisin on päivystävä lääkäri hoitamassa lähinnä kiireellisiä tapauksia.

Oletko avannut ankan nokkaa, näkyykö mitään? Valuuko suusta tai sieraimista jotain? Se ei välttämättä ole mitään vakavaa. Jos lintu ei kärsi, ei sitä tarvitse mielestäni lahdata.
ei se kärsivältä näytä.se syö,juo ja kävelee/juoksee kuten muutkin. ainut on se hengitys joka KUULOSTAA kärsivältä. mut siis ei kai sillä hengenhätä ole kun muuten se on normaalin oloinen.ajattelin maanantaihin asti odottaa ja sitten soittaa. oon kattonu ja tutkinu koko ankan ja mitään poikkeavaa ei näy....käy vaan sääliks kun kuulostaa niin pahalta.ihan kun sillä olis paha astma :( :(
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Mä olen edelleen sitä mieltä että kyseessä voisi olla joku tulehdus, esim keuhkokuume. Kerran olin kanan kanssa vähän samanlaisen vaivan takia lääkärillä ja sanoi että jos rohisee niin luultavasti keuhkokuume. Antoi antibioottia ja vielä loishaadon jos kanalla olisi ilmapussiloisia. Voivat nekin aiheuttaa vastaavaa vaivaa. Mun kana hengitti ja hengittää raskaasti. Sen nenääkin putsattiin mutta ei kauheesti auttanut. Mutta, sen hengitys ei kuitenkaan rohise. Kurjaahan se on että lääkärit maksaa paljon mutta mun mielestä käynnit on olleet sen arvoisia. Voit seurata ankkaa mutta ilman antibioottia tuskin paranee, jos on tulehdus.
Pikaisia toipumisia ankallesi!
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

:shock: :? Jos se on se...Lintu.in..flu..ens..sa :shock:


Anteeksi oli pakko :oops: :roll:
Olen itse tavannut tuon ankan ja kuunnellut sen hassua ääntä. Se kun ei kaakata, vaan sanoo piip. Ja on vähän rähjäsen oloinen, vaikka muut on kovin terhakoita.
Ja juostessaan se painelee menemään nokka auki.

Toivottavasti se selviää. Se on ihan Iines Ankan näköinen ja söpö kuin mikä, ankaksi vaan tosi hiljainen, paitsi ne hengitysäänet, jotka taas on aika ahdistaan kuuloiset.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jos sillä ankalla olis lintuinfluenssa, olis kaikki siivekkäät jo sairastuneet. Ankka saattaa siitä selvitä, mutta kanoista kuolee 80% tautiin ja niin nopeesti, että ei tarvii sitten kuin loput 20% lahdata. Toiseks.. sitä lintuinfluenssaa ( siis nyt paniikkia aiheuttavaa kantaa) ei oo ollut Suomessa missään. Linnuilla on influenssasta muitakin muotoja ihan niinkuin ihmisilläkin on monenlaisisa flunssia ja A ja B virusperäisiä influenssoja. Jos loput ankat on terveitä, niin ei musta oo mitään syytä pelätä H5N1-lenssua. Mistä se olis voinut saada tartunnan, kun mistään ei oo löytynyt kyseistä peikkoa! Aina, kun linnut on sairaita, pitää muistaa pestä kädet hoitotoimenpiteiden jälkeen
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joo, ei kyllä satavarmasti ole lintuinfluenssaa. Piparmintun vois kannattaa koittaa saada eläinlääkäri kiinni puhelimitse ensin. Jos lääkäri osaa päätellä oireiden syyn, saattaa ankka selvitä puhelinreseptillä. Tulee huomattavasti käyntiä halvemmaksi.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Rauha , rauha...

En mä nyt oikeesti meinannut että olisi lintulentsu 8)
En kait mä nyt muuten uskaltais itekkään käydä sitä ankkaa silittelemässä, ja mun lapset kanssa. :lol:

Ihan vaan heitin, kun se tuntui olevan keväällä vastaus kaikkeen mahdolliseen...lintulentsu nimittäin. :wink:
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

maanantai aamuna menin pihalle sillä mielellä että katson ankkaa ja soitanko lääkärille.
vielä lauantaina aamulla soitin miehelle töihin kysyäkseni että minne ankan laitan jos se kuolee kun niin outo silloin oli. no ei kuollut ja ei kuollut sunnuntainakaan. kappasvaan, maanantai aamuna kun menin pihalle niin ankkahan oli normaali :shock:
sen ei enää tarvinnut aukasta suutaan hengittääkseen eikä rintakehäkään painunut niin alas kun ennen.
eli.. en soittanut. nyt ankka voi hyvin, pikkusenhan se röhisee mutta muuten on aivan kun muutkin ankat,eikä ollenkaan kipeän oloinen :D
loppu hyvin kaikki hyvin :mrgreen:

nyt tästä puuttuu vaan sydän hymiö :lol:
mää niin tykkään noista minun pikku ankka vauvoista. ja tänä viikonloppunahan ne taitaa juhlia 1vee synttäreitään :D :D :D :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tosi hieno juttu! :D Mikähän sillä mahtoi olla, "nuha" tai jotain väärässä kurkussa?
Vastaa Viestiin