Viiriästen talviasuminen kylpyhuoneessa

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mirka

Viiriästen talviasuminen kylpyhuoneessa

Viesti Kirjoittaja Mirka »

Mulla on aiemminkin ollut viiriäisiä ja jäi mieleen niistä se, että talvella oli kurja laittaa linnut pieneen kaninhäkkiin. Nyt kun mietin viirujen ottamista tauon jälkeen mietinnässä on ollut muut talvisäilytysvaihtoehdot. Miltähän kuulostaisi kylpyhuone, jossa lattialämmitys? Mietin, että laittaisin kaninhäkin luukku auki sinne ja saisivat jaloitella halunsa mukaan lattialla. Lattia olisi helppo tarvittaessa suihkuttaa puhtaaksi. Toimisikohan käytännössä? Kylppärissä on kylpyamme ja sitä käytettäessä tulee tietysti tilaan kosteutta. Kuinka herkkiä sille ovat huomioiden tilassa oleva lattialämmitys, eli olettaisin, etteivät niin herkästi siellä vilustu?
hunski89

Re: Viiriästen talviasuminen kylpyhuoneessa

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Jos kaakelilattia niin sellasenaan on liian liukas mielestäni. Sit taas jos jotai pehkua laittaa ni ne menee viemäriin. Enkä usko että kosteus on hyväksi heille, siyä kumminkin tulee aika paljon. Ja ne kumminkin tarvii hiekka/turvekylvyn niin sitä kumminkin lentelee lattialle ja mahdollisesti viemäriin.
Meillä viirut asuu kanalassa seinille rakennetuissa talvimajoissa, tila on tietenkin pienempi kuin kesällä jolloin ovat isossa tarhassa ja kun mulla parvessa kaksi kukkoa niin riitaahan sitä tuli pienemmässä majassa, sen takia jaoin talveksi kahdeksi parveksi ja molemmilla omat majat ja akat. Kesällä taas isoon yhteistarhaan.
Onko sulla eristettyä kanalaa, varastoa tmv minne saisit talveksi heidät sijoitettua? Ja jos muita lintuja asuu samassa niin rakentaa heille majan. Omani rakensin ison puutarhapöydän päälle.
Mirka

Re: Viiriästen talviasuminen kylpyhuoneessa

Viesti Kirjoittaja Mirka »

Ei ikävä kyllä löydy kun kerrostalossa asutaan. Täytynee siis hommata riittävän iso kaninhäkki ja majoittaa ne siinä lasten huoneeseen.
hunski89

Re: Viiriästen talviasuminen kylpyhuoneessa

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Itse en edes harkitsisi viiriäisiä kerrostaloon saati sisätiloihin muutenkaan. Niistä lähtee niin paljon pölyä ja jos on kukkoja niin meteli on aikamoinen. Niiden jätöksetkin haisevat ihan kivasti, ja sitä kakkaahan tulee varmaan väh. kymmenen minuutin välein.
Joillain on sisätiloissa kyllä pari kolme viiriäistä esim. aviaarioissa papukaijojen kanssa.
Kasvatan viirutipuja sisällä 3-4vkoa jonka jälkeen siirtyvät kanalaan, ja tuossakin ajassa se pölyn ja kakan määrä on järkyttävä. Nytkin mulla eteisessä viirutipuja kasvamassa ja kaikki pinnat ja tavarat on paksussa pölykerroksessa, saa olla usein pyyhkimässä pölyjä ja imuroimassa. Työhuoneenkin olen vuorannut jätesäkeillä, jottei pöly pääse herkkiin työkaluihin.
Mirka

Re: Viiriästen talviasuminen kylpyhuoneessa

Viesti Kirjoittaja Mirka »

Kesällä siis ovat ulkona. Mulla on ollut viiruja sisällä monesti aiemminkin, ehkä oma käsitykseni siisteydestä eroaa sitten valtaväestöstä :smt040
Vastaa Viestiin