Ankkojen pakkasenkestävyys

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tanhutyttö

Ankkojen pakkasenkestävyys

Viesti Kirjoittaja Tanhutyttö »

Onko kokemusta, miten ankat pärjäävät talvikeleillä?
Mulla on ankat lammella, missä ne näyttävät viihtyvän hyvin, pulikoivat valtaosan päivästä. (Toki vesi on lämpimämpää kuin ilma ja lumi...) Kovilla pakkastuulilla ja myrkän ajaksi mä ohjasin heidät koppiin sisään, se on sellainen matala puukoppi, jossa on villat seinissä ja styroksia katossa ja pohjalla olkea. Nukkuvat yöt siellä ohjattuina, mutteivät mene sinne lammelta oma-aloitteisesti. :smt017

Nuorimmainen paleli ekoilla pakkasilla selvästi, siksi nyt hän asustelee uudella omistajalla, mutta tämä muu lauma näyttää ihan tyytyväiseltä. Uutisissa uhkailevat Siperian kylmillä säillä. Järkkypakkasilla ankkojen on muutettava lämmitettyyn kanalaan, mutta koetan lykätä sitä niin pitkään kuin mahdollista sillä en tiedä, kummat järkyttyvät enemmän: kanat vai ankat. :smt027 :smt003

Niin että mitenkä, olenko eläinrääkkääjä kun annan heidän olla ulkona?
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Ankkojen pakkasenkestävyys

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tanhutyttö mielestäni et ole eläinrääkkääjä. Kerroithan että ankat nimenomaan viihtyvät ulkona ja vastoin tahtoaan menevät sisätiloihin yöksi. Tämä on hyvä jo petojen takia että hätistät sisätiloihin linnut. Hanhien ja muiden vesilintujen pakkasraja (ohjeellinen tarhalinnuilla) oli jo -80-luvun loppupuolella -10 pakkasastetta. Edesmennyt Ilkka Koivisto oli tässä edelläkävijänä Korkeasaaressa ja vesilintujen hyvinvointi alkoi merkittävästi nousta "talvi ulkoilun" myötä. Erityisesti Branta-suvun hanhet, mutta myös muut olivat myös kevään alettua virkeämpiä mutta myös virikkeellisempiä pesimätouhuihin. Ja lisäohjeistuksena tuohon pakkasrajaan oli: "Ei päästetä ulos jos pakkasta on enemmän, eikä myöskään jos on hurja lumipyry, paljon siis höttölunta vaikeuttamassa kävelyä yms". Ennen ulospäästämistä tarkista että mieluusti linnuilla jonkinlainen lumeton alue, hiekkapeti yms 2-3 m2:ä, jossa voivat "lämmitellä"! Varsinaisesti siis pakkasrajaa ei siis ole, mutta kaikki riippuu annettavasta ravinnosta, kastuuko höyhenasu vedessä jne. Tämä ilmiö on havaittavissa talvehtivien sorsien keskuudessa, siis sula vesialue ja oikeanlaisen ruuan riittävyys numero 1. Myös monien vesilintujen talvehtimistilan lämpötilan vain +10-astetta jolloin eivät liiassa lämpötilassa ole "tautialttiita". Erikseen on tietysti trooppiset vesilinnut ja/tai "talvitiloissa" pesitettävät linnut kuten vaikkapa mandariini-/morsiosorsat silloin inhimillinen lämpötila on 16-18-astetta. Tässäpä tälläistä yleistietoa jos vaikka sait ideointia :smt024 :smt042
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkojen pakkasenkestävyys

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mun kokemuksen mukaan ankat kestävät pakkasta sen mukaan, miten hyvin ne ovat sopeutuneet kylmyyteen. Tarkoitan siis sitä, että jos ankkoja pitää syksystä talveen jatkuvasti ulkona, niin kestävät kylmyyttä paremmin, kuin jos ne päästettäisiin ulos sen jälkeen, kun ovat asustaneet lämpimässä sisällä. Omien ankkojen pakkasraja on ollut -7 ja -10 välillä talvesta riippuen. Itse olen pitänyt ankkoja sisällä yöt, mikä voi heikentää kylmänkestoa. Ulkona olisi hyvä olla olkia johonkin kohti levitettynä, jotta pääsevät lämmittelemään räpylöitä ja ottamaan päikkärit lämpimämmässä paikassa.

Joskus melkein 30-v sitten tein ankkojen pidosta esitelmän, ja muistelisin, että jossakin vanhassa siipikarjakirjassa pakkasrajaksi olisi laitettu -20. Itse en pitäisi noin kylmässä. Ankkojen käyttäytyminen kertoo aika pitkälle, mikä on niille sopiva lämpötila. Pitää muistaa, että sulaa vettä pitää olla jossain saatavilla pakkasesta huolimatta.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Tanhutyttö

Re: Ankkojen pakkasenkestävyys

Viesti Kirjoittaja Tanhutyttö »

No nyt ne pirulaiset tempun tekivät :smt012
Olivat tunkeneet aitauksen ulkopuolelle jostain aukosta, jota en löytänyt mutta eivät olleet myöskään hekään löytäneet enää uudelleen. Olivat siis ties kuinka kauan (toivottavasti ei nyt aamusta asti) tuolla lumella, oljettomalla puolella ilman ruokaa ja vettä. Sanomattakin selvää, että räpylöitä paleltaa! Eivät ole sylikesyjä niin en nyt viitsi stressata enempää ottamalla niitä kiinni lämmitettäväksi. Liikkuivat kuitenkin ihan normaalisti ja tulivat juomaan lämmintä vettä, jonka toin heille.
Yritin tiedustella heiltä karkaamisen syytä, mutten ymmärtänyt vastata. Tivasin myös, miksi eivät osanneet muka takaisin aitaukseen, mutta siihen eivät vastanneet mitään....

Heillä on siis aitauksessa katoksen alla olkia ja oljilla&eristevillalla vuorattu lämmittämätön mökki, johon pääsevät kulkemaan aukosta oman mielen mukaan. Nyt he ovat pelänneet ympärillä päivystävää haukkaa sen verran paljon, että käyvät jaloittelemassa ja lammessa kylvyllä vain mun ollessa paikalla. Mutta hyvin näyttävät vielä tarkenevan!

Toopeja otuksia.
Vastaa Viestiin