ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ei_tehtailua

ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja ei_tehtailua »

VAROITUS!

Tori.fi:ssä on japaninviiriäisiä sukusiittoisesti tehtaileva myyjä, joka myy sairaita eläimiä.

Tulin hyväuskoisena huijatuksi. Sähköpostitse oli sovittu, että ostan sukupuolitunnistettuja japanin viiriäiskanoja 4kpl. Ystäväni nouti linnut puolestani. Myyjä valehteli hänelle, että olin ostamassa myös kukon. Joten viiruja tuli yhteensä 5kpl. Olin erikseen maininnut toistamiseen, etten halua saman sukuista kukkoa. Loppujen lopuksi kukkoja oli joukossa kolme, kanoja kaksi.. Maksoin kolmesta kukosta kanojen hinnan.

Melko tuoreena viirujen omistajana en osannut toimia heti alussa oikein. Yksi viiruista on ruskea väriltään, se tuntui karhealta. Muutaman päivän päästä katsoin tarkemmin: Se oli kauttaaltaan karhea silkasta liasta. Koitin rapsuttaa likaa pois kynnellä, höyhenet olivat vaarassa irrota, joten aloin pesemään höyhenpukua juoksevan veden alla. 20 min päästäkään pinttynyt lika ei irronnut lämpimällä vedellä. Lopulta laitoin pesuöljyä, jolla lika viimein lähti.

Tarkistin varpaat, kaikkien viiriäisten varpaat olivat oudot kynnettömät pallerot likaisten kasvuolosuhteiden vuoksi. Yhdellä viiriäisistä oli rusehtava laikku vatsassa. Alkuun en sitäkään tajunnut kunnolla tarkistaa, ajattelin sen olevan vain joku tahra. Tämä yksilö näytti yllättäen hyvin väsyneeltä ja silmät tulehtuneelta. Muutos tapahtui muutamassa päivässä. Laikku oli muuttunut paakuksi, joka vaikutti vain lialta, kunnes koitin rapsuttaa sitä pois, alta paljastui mätäinen syvä reikä. Se yksilö sai armahduksen heti havainnon jälkeen.

Yhdenkään varpaat eivät ole normaalit, yhdenkään nokka ei mene täysin kiinni. Yksi joukosta on hurjan näköinen, alaleuka on nokkaa reilusti pidempi.. joka tulee aiheuttamaan haittaa linnulle ruokailun vaikeutuessa ylipitkän alaleuan vuoksi. Raju pitkänlinjan sukusiitos on sairastuttanut nämä eläimet. Myyjä ei omien sanojensa mukaan käytä toista sukulinjaa ja perustelee asian sillä, ettei erisukuiset linnut pärjää keskenään, joten käyttää sisaruksia siitokseen. Ei ole tietenkään totta, etteivät erisukuiset keskenään pärjää, kyllä voi ja pitää käyttää erisukuista kukkoa jos haluaa terveitä lintuja haudottaa ja on eläinten terveydestä oikeasti kiinnostunut. Kasvattajan toimintamalli tuli esille vasta, kun valitin, ettei pitänyt tulla velikukkoa mukaan. Mitä tulee taloudelliseen huijaamiseen, myyjä ei ole ollut halukas korvaamaan kaupassa ostajalle aiheutunutta tappiota. Puhelimessa käski minun hautoa itse lintuni, kun kerran alan kiukuttelemaan. Se oli ajatuksenani alunperin, mutta näitä sairaita yksilöitä ei voi käyttää haudottamiseen.

Olkaa viisaampia kuin minä, älkää ostako kyseiseltä myyjältä viiriäisiä tai mitään muitakaan eläimiä! Tällaista toimintaa ei tule tukea. Tarkistakaa aina henkilökohtaisesti eläimet ennen ostopäätöstä. Minulle tämä kokemus aiheutui kokemattomuudestani ja hyväuskoisuudestani.

Olen tehnyt asiasta ilmoituksen valvontaeläinlääkärille ja poliisille.
Goodman

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tarkoittanet Säkylässä asuvia henkilöitä. Aivan käsittämätöntä toimintaa. Toivottavasti tekemäsi ilmoitukset johtavat jatkotoimenpiteisiin. Eivät ilmeisesti ymmärrä itse tekevänsä väärin, koska toiminta jatkuu edelleen.
hunski89

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Itse en uteliaana torista löytänyt muuta japaninviiriäisilmoitusta kuin olikohan Akaassa. Tiedä häntä. Säkylässä oleva toimii ihan toiminimellä ainakin, mutta luulen että toiminnan laajuden vuoksi voi olla että heillä on vähän sukusiittoisuutta munissa.
Goodman

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Oletko hunski89 sitä mieltä, että epäasiallinen toiminta on ihan ok, jos on toiminimi ja toiminta on laajaa. Minusta asia on juuri päinvastoin. Jos tori.fi:ssä ilmoitetaan viiriäisiä, niin mitä viiriäisiä ne oikeasti ovat? Minusta pääsääntöisesti juuri noita japaninviiriäisiä.
hunski89

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Lihaviiriäisiä minun käsittääkseni on suurin osa mitä on myynnissä tai sitten liha-japsisekoituksia. En ainakaan japaninviiriäisiä ole nähnyt myynnissä muuta kuin tuon yhden ilmoituksen verran.
Ja ymmärsit viestini väärin, en tosiaankaan tarkoittanut että yritystoiminta ja laaja toiminta oikeuttaisi ostajan huijaamiseen. En tosiaankaan. Muotoilin lauseeni ehkä epäselvästi.
Minä vain pohdiskelin että viiriäisten sukusiittoisuus tällä toisella myyjällä voisi johtua nimenomaan siitä että hautoo tipuja yritystoimintana. Jos hän hankkii vain voittomielessä kauhean määrän viiriäisiä ja ne tekee jälkeläiset ja niiden tekee jälkeläiset ja sitten menikin jo sekaisin et ketkäs olikaan sisaruksia ja sisarukset tekee keskenään munia ja hän niitäkin sitten siitosmunina myy eteenpäin.
Oon kyllä myös guugletellu että suomessa on niin vähän eri sukuisia viiriäisiä, että jo senkin takia on sukusiittoista sakkia suomen maalla.
Mutta tiedä näitä.
Chilam

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja Chilam »

mistä päin, tai muuta lisäinfoo, oon kysellyt viiriäisiä, mielellään usiempaa väriäkin ottaisin mutten kyllä mistä tahansa..
ei_tehtailua

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja ei_tehtailua »

"Itse en uteliaana torista löytänyt muuta japaninviiriäisilmoitusta kuin olikohan Akaassa. Tiedä häntä. Säkylässä oleva toimii ihan toiminimellä ainakin, mutta luulen että toiminnan laajuden vuoksi voi olla että heillä on vähän sukusiittoisuutta munissa."

Utelias löytää, sama henkilö kyseessä. Tällä hetkellä ei enää myynti-ilmoitusta löydy. Myyjä lähetti tekstiviestin, jossa vaatii 400€ työtuntien menettämisen vuoksi. On lähetellyt muutenkin uhkauksien sävyttämiä viestejä syytellen perättömistä syytöksistä. Ei ilmeisesti siis tiedosta toimintansa olevan millään tavoin poikkeavaa tai väärin. Lienee tehnyt touhujaan niin pitkään, että kohtuullisuuden ymmärrys on harhainen ja näkee sisäsiitoksen oikeutettuna eikä välitä seurauksista, jotka ilmenevät eläinten sairaalloisuutena. Vaikuttaa yksioikoiselta.

Tutkintapyyntöön vastattiin, että rikos on niin vähäinen, ettei tutkintaa jatketa. Eivät olleet ottaneet yhteyttä Tori.fi:n ylläpitoon, sillä myyjän tutkinnan hetkisessä ilmoituksessa myytiin sukupuolitunnistamattomia japaninviiriäisiä. Ilmoitus oli jätetty 31.05. Olin ollut 1,5vko ennen ilmoituksen julkaisua yhteydessä myyjään hänen edellisen ilmoituksen perusteella, jossa myi sukupuolitunnistettuja viiriäisiä. Olisin laittanut myyjän kanssa sähköpostitse käydyn keskustelun poliisille rikosilmoitukseen.. mutta tila loppui kesken, sillä pidin oleellisempana laittaa kuvia, joista näkee eläinten olevan sairaita, eikä niitäkään saanut kahta enempää mahtumaan. Vaikuttaa, ettei poliisi kiinnittänyt laisinkaan huomiota siihen, että rikosilmoitus koski eläinsuojelurikosta, ei niinkään valheellista kaupankäyntiä. Vaikka siitäkin oli kysymys.

Minulla on kuitenkin oikeus tehdä asiasta uusi tutkintapyyntö, mikäli asiaan liittyvää tietoa on lisää. Sen tein ja nyt on sähköpostikeskustelut poliisilla, mikäli se mitään auttaa. Niukoissa kantimissa on suomen eläinten suojelu, jos tällaiselle voidaan viitata kintaalla. Jää nähtäväksi.
ei_tehtailua

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja ei_tehtailua »

:oops: Nyt niitä on taas myynnissä samalla myyjällä..
Oliverdo

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja Oliverdo »

Aikanaan todennäköisesti saman myyjän kanssa asioin, mutta viestittelyn aikana tulin päätökseen olla ostamatta häneltä lintuja. En tosin tiedä hänen linnuistaan tai niiden sukulaissuhteista mitään, tai en ainakaan muista enää.

Vastuullisen kasvattajan tuntee yleensä siitä, että hän tykkää kertoa linnuistaan, niiden alkuperästä, tiloistaan... Jos myyjä väistelee kysymyksiä tai heittää "osta jostain muualta sitten" niin kyllä - ostan todellakin jostain muualta! Näin on nimittäin käynyt.

Meillä juuri tänään rengastettiin kaikki linnut. Renkaan väri kertoo linnun käyttötarkoituksesta, sukupuolesta, sukulaisuussuhteesta, alkuperästä, iästä ja loppusijoituspaikasta. Esimerkkinä punaiset ja valkoiset lähtee muualle/myyntiin.
Video
Hanspeter
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Maalis 2021, 07:37

Re: ÄLKÄÄ OSTAKO SAIRAITA VIIRIÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja Hanspeter »

Jos poliisi ei tee mitään pitää olla yhteydessä viiriäisten myyjän paikkakunnan tarkastuseläunlääkäriin. Ne tekee tarkastuksen ja tekevät ilmoituksen poliisille. Kun viranomainen tekee ilmoituksen toiselle viranomaiselle alkaa tapahtumaan jos on aihetta.
Vastaa Viestiin