Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Kiitos Hilta numerosta, soitettu on :smt001 .

Millaisissa oloissa te pidätte niitä talvella? Meillä olisi jo nyt paikka niille, jos ne ihan oikeasti tulee toimeen ilman lämmintä tilaa. Sellainen vanha puuvarasto (n. 20 neliötä) jossa on harvat seinät, sinne tulisi sitten pienempi lämpöeristetty koppi, mutta ei lämmitystä.

Palmikko, Paltsin vaimo.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ne mustakalkkunat on "luonnonlintuja".. pärjäävät ulkona koko talven.. siis ei oo mun keksimä(siis pakko myöntää ;) ) juttu vaan kahdesta paikkaa varmistettu... älä laita liian pieneen ja lämpimään tilaan, ovat paljon tyytyväisempiä ja onnellisimpia, jos saavat väljät tilat, vaikka ulkotarhassa...Esa kertoi että marraskulla oli pari naarasta pesinyt.. pakkasessa, että sillain.. Tähän sopiikin nyt hehkuttaa: VIIMEINKIN.. mun kaikki siitoskoiraat.. mustat, pronssit ja BUT pojat ovat nyt saaneet tänään( pakotin ukon laskeen kaikki irti tilan alueelle) välinsä selviksi.. Siihen rotuesittelyyn on sitten tulossa aivan mahtavia kuvia, miltä näyttää pronssikoiras ja mustakalkkunakoiras.. laitan kun ehdin vaikka jonkun moden sp osoitteeseen.. nyt vaan on niin himpatin kiire .. että menee aamutunneille ;).. Täytyy sanoo, että kalkatit ihanina isoine silmineen on vieneet kyllä muoriskan sytämmen vielä änemmän kuin kanat...vitsit.. Ahdiltahan mun alkuperäiset mustat on .. mutkun mää kerettiläinen tärvään omani ja ihan omaksi iloksi :smt016
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Oj, oj....

Mun tekee mieli ihan hirvittävästi omia kalkatteja. Nuo mun äksyt ja hullut hanhet päätyvät pakastimeen. Hanhia meille ei luultavasti enää tule, elleivät satu olemaan huippumaukkaita.

Mutta kalkatit, varsinkin mustat ja pihalla pärjäävät kuulostavat oikein hyviltä. Mulle voisi kanssa laitta tieodt keneltä voisin ostaa siitosmunia. Eikös ne käynyt kanan alla haudottaviksi?
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mitenkäs teidän muiden kalkkunaprojektit?

Meillä teurastetaan huomenna. Ovat tosi isoja, isompia/yhtä isoja kun viime vuonna. Ne on tämän kesän saaneet ohraa (viime vuonna kauraa) ja kasvaneet viime vuotta nopeammin. (Viime vuonna teurastus oli lokakuun puolella.) Painoa alkaa olemaan sen verran, että olis vaan ajan kysymys kun jalat ei kantais enää.

Kalkkunakasvattamoissa teurastavat kanat nuorempina kuin kukot. Mä olen ihmetellyt syytä. Mutta nyt taidan tietää. Kalkkunakanoilla on aikas paljon ohuemmat ja "heikommat" jalat kuin kukoilla. Niillä varmaankin pettää jalat kukkoja helpommin.

Täytyy muistaa punnita kalkatit tällä kertaa.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Painoista:
Kun tän vuotisilta kalkkunoilta puuttuivat päät ja kaulat ja jalat ja sulat ja sisälmykset ja siivenkärjet, oli painoa 7,5kg - 9,5kg. Kanat oli molemmat sen 7,5kg ja kukot 8,5-9,5kg.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

kuin vanhoja noi matin kalkkunat on? tietää vaan ruveta seuraamaan noita 11 buttia. noi pronssit ja mustat on paljon pienempiä.
t.pekkis
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Matin kalkkunat on 6,5 viikkoa sun BUT-kalkattimia vanhempia. Ne haettiin Saurasta 6,5 viikkoisina samaan aikaan kun teille tuotiin ne untuvikot.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

eli ei mitään hätää! tavoitehan oli 10-15 kiloon :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on kanssa saman ikäisiä kuin Matilla.. oltiin silloin porukalla hakemassa..jalat on noin samaan tahtiin huonontuneet pojilla kuin tytöillä puolet on sellaisia etteivät linkkaa... ootellaan vaan tässä sopivaa keliä, että saadaan pakastimeen...nää kun ovat liikkuneet ihan irrallaan niin epäilen ettei se painonnousu oo ihan niin rajua...laiduntavat koko tilan alueella.. paitti että yleensä löytyvät läheltä .. mitäs muualtakaan kuin ruokakippoja ;).. kalkkunat on kuitenkin vähän eläväisempiä kuin broilerit.. ne liikkuu vain kolmen ruokakipon välillä ja muutoin köllöttelevät... no onnekesi oon jo saanut sotkettua.. niin pääsevät nääkin sitten leivinuuniin...kun jää yksi puoliverinen(satavarmasti..muista sekaisista isoista en oo ihan varma).. toi valkoinen puolihullu kuvittelee olevansa vuohi.. leimaantui niihin vaikka oli emon hautoma...

Jatkanpa tähän.. oon ollut kippeenä tässä muutaman päivän ja kuinkas ollakaan istuskelin tuvan soffalla ja ka mikäs pentele se pihalla viipottaa.. no sellainen linkkakoipikalkattihan se siellä ryntäs jostain piilosta ruokakipolle ja juomaan, jonka jo luulin aikapäivää sitten delanneen tai joutuneen parempiin suihin.. on tää nyt ihme vuosi, kun oon nyt satavarma että tää pölvästi istuu jossain munakasan päällä ja mies väitti kivenkovaan, että oli tiistaina päivällä nähnyt sen mustan kanan ( kochin) syömässä.. ja mää kun oon konttinut joka parakin alusen ja puskanjuuren ja ettinyt missäs se raato lojuu.. ja vielä yks kolmaskin on kökkimässä .. missä muuallakaan kuin pihatossa vuohien pöydän alla, samassa paikassa missä jo kerran hautoi yhden tirpan.. Ei tää nyt oikein oo musta luonnollista kun kanat hautoo talvee vasten joka pusikossa...no olihan mettäjänikselläkin vähän aikaa sitten ihan pienet nyrkinkokoiset pojat ja yhellä fasulla untuvikkoja.. onkohan tää nyt sitten sitä ILMASTOMUUTOSTA. :smt009
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ne mitkä ketulta jäivät jäljelle on nyt siivottu pakastimeen talteen. Painoa pojilla oli 9 ja 10 kiloa.

Naaraan jätin vielä..hmmm...ennalta määräämättömäksi ajaksi :smt003 Se on niin lutunen tyyppi et ei sitä voi pakastimeen laittaa :smt017 Eipä siis muuta kuin rakentamaan leidille talvitilaa :smt005
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

No nyt on meillä kalkkunat teurastettu. Kaksi kynin ja kaksi nyljin. Kynityt menee joulukuun alkupuolella savustukseen. Toisen nyljetyn pilkoin kastikepaloiksi, paitsi täkkälihat laitoin kokonaisina pakkaseen. Toinen nyletty - joka oli naaras - pääsi kokonaisena pakastimeen. Sen paistamme joskus täytettynä.

On siinä vaan ihan tosi kova homma. Kukkojen (=kanakukko) kyniminen oli ihan iisiä, mutta näistä ei meinannut sulat irrota edes kiehuvan kuumassa vedessä käytön jälkeenkään. Koko päivän se neljän kalkkunan urakka melkein vei.

Painoa näillä hieman vajaa ½ vuotta vanhoilla uroksilla oli kynittynä patavalmiina 7,5 kg ja elävänä n.9,5 kg.
Eli kauas jää buteista. Lihaa emme vielä ole maistaneet, mutta tänään tein kalkkunan maksakastiketta ja se ainakin oli tosi hyvää. Mietoa ja pehmeää.

Kalkkunan kasvatus oli kokemuksena hieno ja helppo. Vain alku oli vaikeaa, kun olivat niin nirsoja. Ainoastaan kiinankaali ja vesiheinä kelpasi, mutta oli pakko pitää välillä nälässä, että oppivat rehulle. Muuten ei olisi ehkä jalat kestäneet.

Ensi vuonna otamme butteja. Pitää se kokeilla nekin. Jos vaan välitysauto sattuu hyvin aikatauluihimme.

Tuota kotisivulinkkiä näppäämällä pääset kurkkaamaan kalkkunatiput1 ja 2 -välilehdiltä kalkkunan kasvua. Verrataan ensivuonna valkoiseen.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mun on kyllä hiukan kade teitä, jotka itse lahtaatte ja nylette siivekkäitänne.
Jos moiseen touhuun itse joskus pystyisin, niin heti ottaisin kalkkunoita kasvatettavaksi kesäkuukausiksi (no, jos sitä sitten joskus vanhana mammana, tai sitten mies innostuu, kun aikani sitä kypsyttelen).

On muuten meton sivuilla hyviä kuvia pojasta pieni kalkkuna sormellaan ja lopulta saa poika kyllä käyttää kaikki voimansa, kun pitelee kalkkunanroikaletta sylissään talvisessa maisemassa!
Eli erittäin hyvä kuvasarja kalkkunan kasvuvauhdista!!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pst.. noi oli mustakalkkunoita.. ei liharotua.. noo en oo ihan varma , kun mää annoin noiden lihajuttujen laiduntaa.. että kasvoiko ne niin kuin niitten olis pitänyt..mutta olivathan iloisia vesseleitä.. ja kesyjä..Kyl sää Volmari vielä opit.. mää neuvon .. ja elämä..
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Oon tässä vähän hiljalleen miettinyt, kun noita ankkoja ei talvitilojen puutteessa tule ilmeisesti meillä olemaan, niin jos hommais ens kesäks pari kalkkunaa. Ja olis sitten jouluna pöydässä :-k Ehkä noita musta- tai pronssikalkkunoita mieluummin kun lihakalkkunoita... hmm... Iskä ainakin tykkäis ideasta mutta perheen, heh, naisväki :smt003 ei välttämättä tykkäis... minua lukuunottamatta
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näin tässä syksyllä semmoisen kalkatin, joka oli butin ja mustan risteytys---kivan värinen, kun oli tummat pilkut valkoisessa pohjavärissä ;)
Vastaa Viestiin