Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Meidänkin joulukalkkuna tuli nyt aatonaattona palvista. Namnamnamnam! Uskomattoman herkullista!!! :P
ytylyly

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Matti kirjoitti:Meillä ei kalkkunat missään nimessä olleet ilkeitä. Ne olivat uteliaita, mutta arkoja eivätkä yhtään aggressiivisia.

En varsinaisesti sanoisi kovasti kiintyneeni niihin, mutta kyllä niiden touhujen katselu oli kiehtovaa ja niiden ääntely huvittavaa. Rumiahan nämä kaverukset, varsinkin kukot, ovat.
Meillä ollut kalkkunoita(kin) ja tykkäsin kyllä niistä, jossain vaiheessa jopa enemmän kun kanoista. Fiksuja, siistejä ja seurallisia elukoita. Rumia kyllä, mutta sisäisesti kauniita :lol: Kyllä nämä kuivan maan linnut vie mulla voiton vesilinnuista. Ainoa haitta noissa kalkkunoissa on ne kakkamäärät :roll:
Meidänkin törkit menivät joulupaistiksi, hyvää oli, etenkin kun tiesi, että olivat olleet onnellisia (saivat olla täysin vapaana koko kesän ja syksyn ja tulivat usein aamulla rappusille/eteiseen odottamaan aamiaistaan)
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Miten minä en sitä paskamäärää osaa pitää suurena. No ei mulla kyllä kanoja ole koskaan ollut, joten en osaa suhteuttaa. Useastihan ne sen suolioikasun teki, mutta pidin sitä ihan tavallisena määränä. :twisted:

Sanon sitä paskomista suolioikasuksi kun sillain vetävät itsensä suoraksi kun änkeevät. Kai niiden pitää saada kurtussa ollut suoli suoraksi, että jotain tulee :twisted: :oops: (se pieruhuumorista)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ens kesästä tulee taas oletettavasti tuhottoman kuuma, mitä kalkkuna perustaa porottavasta auringosta? Tarhan paikkaa siis suunnittelen tässä. :smt002

Entä kuinka paljon pinta-alaa olis hyvä varata per nokka? Tai toisinpäin: kuinka monta kalkkunaa ilkeäis laittaa kasvamaan vaikkapa 20 neliön kokoiseen tarhaan?
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Näin meidän tämänvuotiset kesäkalkkunat orrella tuossa pari päivää sitten. :smt003 Oli se vaan horjuvaa meininkiä kun eivät oikein osanneet tasapainotella orren päällä. Tulin silti aika onnelliseksi niitä katsoessani. Mä olin ihan varma, että nuo eivät enää orrelle opikaan.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meidän valkosiet broilerikalkkunat rikkovat kaikkia ennakkoodotuksiani nukkumalla kanatarhan reunalla yli 2 metrin korkeudessa :shock: ja joku vielä sanoo etteivät osaa lentää :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä nää Jurassic Park monsterit juoksee mun perässä joka paikkaan .. ei onneksi oo äkäisiä ja Kuukernuppi, se sekopää pronssi on nyt irti, tasaantunut kummasti ja yhdessä ne mustiksen kanssa paimentaa tätä hirviökaartia, mitä nyt toisilleen ittensä esittelystä ehtivät..Kinnusen herrasväki on vielä kyyhkyjen ja papukaijojen kanssa, etteivät pojat huku vuohien juoma-altaaseen ja heh tää on kyllä kaikken huippu herra Uljas Kandoliin( siis Lihgt Brahma - kukkopoika) ja hänen vaimonsa Irma Seikkula( jätti koch kananuorikko) adoptoivat kaksi konehaudottua mustakalkkunan poikasta.. iltatoimet on aika mielenkiintoiset, kun perhe käy yhteen läjään ja iskä ja äippä suojaa.. ei ihan .. untuvikkojaan ;) Taita Irman muninnan alku vähän viivästyä, kun on ottolapsia :)
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

meto66 kirjoitti:Tuossa aamupäivällä kävin lähimetsästä hakemassa kanalaan uutta ortta. Paluumatkalla katselin paikkaa uudelle häkille.

Tuolla tontin nurkalla aitan seinää vasten saattaisi sellainen paikka ollakin. Suunnittelin, että ainakin räystäskouru pitäisi kyllä laittaa, ettei kattovedet tippuilisi häkkiin. Pari pientä pihlaaja myös pitäisi poistaa.

Matin ja muidenkin kirjoituksien perusteella luulisin pärjääväni myös kalkkunoiden kanssa. Niille häkinpaikkaa mietiskelin.

Vielä asia ei ole ajankohtainen, vasta suunnitteluasteella. Tuolla kaamoksen jälkeen sitten nähdään, onko suunnitelmat edenneet.
Tässä omaani lainasin viime syksyltä. Nyt on häkki juuri siinä paikassa mihin sen lokakuussa suunnittelin ja kalkkunat onnellisesti häkissä.
Mustakalkkunoiksi olen niitä profiloinut, mutta kovasti on pronssin värisiä sulkia ilmestynyt urosten selkiin. Onko mustakalkkunoilla niitä pronssin sini-vihreitä kiiltäviä selkäsulkia? Vai mitä Maunu_muori ja Kuukernuppi ym asiantuntijat olette mieltä?

Vähän häkin nurkkaa malliksi. Vanhoja aitan ylijäämähirsiä laitoin perustukseksi ja kierrätysverkkoa seiniksi.
Kuva
Shot with C765UZ at 2007-07-11

Vähän on epäselvä kuva pronssisulista, mutta tässä näyte
Kuva
Shot with C765UZ at 2007-07-11

Tässä vähän uhitellaan piilossa olevalle kukkopojalle
Kuva
Shot with C765UZ at 2007-07-11
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mustakalkkunalta ainakin musta näyttää...Pronssissa on sillain kaksväriset sulat..että päät on vaaleet.. Kuukernupilla taitaa kyllä olla vähän mielenkiintoisemmankin värisiä.. Ilmeisesti kalkkunoista satunnaisesti putkahtelee muitakin värimuotoja... ihan niinkuin lampaillakin.. sotkin mustaharmaan kirjavan uuhen ja ruskeen pässi..sain vaaleella pohjalla toffeella sudittuja karitsoita :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Komeaa tuo Meton kalkkunanuoriso. :smt001 Meinaatko pitää noista siitosryhmän ympäri vuoden, vai odottaako pakastin kaikkia?

Onko mustakalkkuna sama tyyppi kuin tämä?

Luulin, että mulla tulee ongelmia kalkkunatarhan siisteyden kanssa vasta loppusyksystä, mutta niitä onkin jo nyt. Vettä on lotjottanut joka päivä ja paljon, olen koittanut peittää tarhan pohjaa niitetyllä tuoreella ja paalista otetulla kuivalla heinällä. Silti vaan tarhassa on aika epäsiistinnäköistä sakkia. :smt012
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Todennäköisesti pääsevät pakastearkkuun kaikki. Ollaan tässä epävirallisesti suunniteltu ensikesäksi butteja. Saapas nyt nähdä.

Hyvinkin saattaa olla sama kalkkuna, kuin Pootsin linkissä. Nämä meidän on vaan vielä niin nuoria, ettei oikein varmaksi osaa sanoa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noista usalaisista villeistähän nää musta ja pronssit on jalostettu.. siis Suomessa on näitä paria muotoa( onhan se but-kin.. mutta se on jo vähän pitemmälle jalostettu)

Usalaiset tietty keksii kaikkee kivaa värimuunnosta vai mitä mieltä olitte niistä jalostetuista kyyhkyistä..

Mustaakseni kalkkunoita on ainakin kahta ( saatan puhua peetäkin, siis kirjoittaa) muotoa ..siis oli ...ihan villinä.. preerialla pesivää ja sitten etelä-amamerikan puoleella.. Kaikkeehan ne tuolla rapakon takana sitten jalostelee..muistattekos vanhoista amerikkalaisista länkkäreistä, ne intiaanipäälliköitten päähineet.. osa on tehty... pyrstösulista... Eli musta ei oo ihan sama kuin villi eikä myöskään pronssi.. vaan ne on kaksi eri värimuotoa, jotka tosta on kehitetty.. Sikshän ne tosiaan pärjää ulkona talvenkin :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No nyt rupes häirittemään. :smt003 Suomessa noita mustia pieniä juttuja tituleerataan musta- eli villikalkkunoiksi, olen jotenkin olettanut, että kyseessä todella olisi se Ameriikassa metsissä juokseva versio. Ei näillä sitten olisi mitään tekemistä tämän rodun kanssa?

Sitten sellainen on mietityttänyt, että kun 10-15 vuotta sitten isukki osti lintutarhalta pronssikalkkunatipuja, niin niistä puolet oli valkoisia ja puolet tummankirjavia. Ulkomuoto muuten oli ihan sama, mistä tuossa väriasiassa on kyse?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

The Black is a very old variety, possibly the first variety to be developed..
Elikäs siis eka jalostettu rotu.. kalkkunathan ovat kokonaan ameriikasta.. näin oon ymmärtänyt..eli ei oo ihan villejä noi mustatkaan.. mutta kuitenkin vähiten jalostettuja..ja lähinnä alkuperäistä...ja siitä se tulee se talvenkestävyys.. tuolla ne meillä oli koko talven osin lumisateessa ja osin katon alla, jos itte pääsivät valitteen niin lumisateessa..Pronsit on sitten ..näin ymmärsin vähän pitemmälle jalostettuja..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Nyt tarviin sukupuolentunnistusapua. :smt001 Jos kalkkunoita säikyttelee, niin käliseekö kanatkin vai pelkästään kukot? Eilen huomasin pelkästään satavarman kukon kolottavan metelille, voisko olla niin hyvä tsägä, että loput olis kanoja?

Pari viikkoa sitten huomasin, että yhdellä mun kalkkunoista on pihtikintut. Ei ne kovin pahat ole, eivätkä pahentuneetkaan, mutta mietityttää sitli. Onkohan se synnynnäistä, lapsuuden nopeasta kasvusta johtuvaa vai mun pöperöitteni syytä? Olen ruokkinut kalkkunoita suhteellisen ei-vahvalla rehulla, valkuaista ja energiaa on alle lihakasvatussuositusten, lisään joukkoon ruokintakalkkia.
Vastaa Viestiin