Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Matti

Kalkkunoita

Viesti Kirjoittaja Matti »

Tämä ei varsinaisesti kanoihin liity, anteeksi siitä. :oops: Mutta onko kenelläkään ollut tai on tällä hetkellä kalkkunoita? :D On mietitty, että josko sitä kasvattaisi itse jouluruokansa. Possua en meinaa kasvattaa, mutta parit kalkkunat voisi olla ihan hyvä.

Nyt en kirjastoon pääse metsästämään kalkkunaoppaita (jos niitä edes on), kun on pyhä, niin haluaisitteko kertoa jotakin perusjuttuja? Mitään oikeaa tietoa minulla ei (vielä) kalkkunoista ole.

Kaikki tieto otetaan kiitollisuudella vastaan! :D
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

En tiedä mitään, mutta isäni aina puhuu että kalkkunoitten kasvatus olis yksi helpoimpia puuhia. Ruokinta ilmeiseti aika helppoa.
Mutta en siis oikeasti tiedä mitään.
Itse vähän pelkään niitä, kun olen kerran nähnyt tosi äkäisiä kalkkunoita.
Mutta ruokapöydässä ne on tosi kesyja ja hyviä. :D
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Kuukernupilla ja maunumuorilla on kalkkunoita. Meillä on tällä hetkellä kuukernupin munia kanan alla, kymmenestä munasta on tähän mennessä kuoriutunut 6. Ihan hyvin... Hoidosta en osaa sanoa mitään, mutta eivätköhän muori tai kuukernuppi osaa kertoa enemmän.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Varmaan aika paljon riippuu siitä että kasvattaisitko broilerikalkkunoita vaiko jotain muita rotuja..Itse syötän kalkkunoilleni kalkkunanrehua, kauraa/ohraa ja kalkkia. Kalkkunani ovat päivisin irti pihalla ja hakeutuvat (useimmiten) illalla orrellensa nukkumaan.Meillä kalkkunoilla on suojana eristämätön vanha aitta kooltaan n. 2x2 metriä, pieni jaloittelutarha ja kuten jo sanottu, laiduntavat vapaana joka päivä. Meillä on villi- eli mustakalkkunoita jotka eivät tarvitse lämmitettyä tilaa talvellakaan vaan vain suojan johon ei käy tuuli eikä sade. Broilerijalosteet ovat herkempiä kuin nämä villimuodot ja tarvitsevat lämpimän tilan mikäli niitä haluaa talvella kasvattaa. Vaatimuksiltaan molemmat muuten kuin kanat: orret, soraa, kylpypaikka jne. omilleni tein myös pesäkyhäelmän; kehikko jonka päälle kuusen havuja (pensasta matkin) ja hyvin kelpasi rouvalle. Ovat melko epäluuloisia kaikkea uutta kohtaan, ne on olleet meillä nyt pääsiäisestä asti ja vasta lähiaikoina on alkanut kelvat herkut joita olen niille heitellyt.. Tykkäävät kanojen seurasta tai ainakin hakeutuvat pihalla niiden lähistölle. Kysy jos sulle tulee jotain tiettyä mieleen, vaikeaa kertoa kaikenkattavasti :? Muorilla kalkkunat taitavat syödä oman keittiön gourmeeta, vai kuinka muori?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Vielä vihaisuudesta. meillä kukko ei ainakaan vielä ole kertaakaan edes yrittänyt uhkailla, steppaavat kyllä kaikissa hommissa mukana ulkona mutta lähestyttäessä väistävät mieluummin. Ai kyllähän se meille suhisi kun paketoitiin sen jalkaa mutta sse nyt oli aika ymmärrettävää..
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Tuo villikalkkuna kuulostaa juuri tuon terveytensä vuoksi hyvälle vaihtoehdolle. Mutta mahtaako villikalkkunoita olla saatavissa kuinka helposti? Noiden valkoisten broilerikalkkunoiden kasvattamoja on varmasti paljon helpompi löytää.

Kalkkunan kerrotaan olevan teurasvalmis 3-4kk:ssa, nopeita ovat kasvamaan. :shock: Onko kalkkunarotujen maussa jotakin eroa? Tarvitseeko villikalkkuna pidemmän kasvuajan, kuinka paljon?

Onko kalkkunan ruokinnassa jotakin, mitä pitäisi ehdottomasti huomioida? (Esim tietyn ravintoaineen saanti.) Ajattelin, että saisivat syödä kauraa, ruohoa, ruuan tähteitä jne. Siis, etten antaisi lainkaan teollista rehua... Kuulostaako ihan typerältä?

Tuleeko kaksi kalkkunakukkoa toimeen keskenään, tai kanaa? Vai pitäisikö olla ukko ja akka?

Mahdollisimman pieninä kalkkunat kannattanee ottaa? Eikä niillä kaiketi hintaakaan ole juuri nimeksikään.

Onko kenelläkään hyvää linkkiä jollekin "kalkkunasivuille" tai kirjavinkkiä? Tai jotakin sellaista? Kirjastosta löytyi nihkeästi tietoa (lue: ei mitään tietoa) kalkkunoista. Jossakin kanakirjan sivulauseessa kalkkuna mainittiin. :?

Kiitokset ja kumarrukset kärsivällisyydestänne ja vastauksistanne. :D

Tavoitteena olisi, että kalkkunat saisivat elellä hyvän, onnellisen (joskin lyhyehkön) elämän ja päätyä sitten joulupöytään.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Villikalkkuna tarvitsee pidemmän kasvatusajan kuin broilerit, kasvaa siis hitaammin kuin jalostetut versiot. Tärkeää ruokinnassa on huomioida kalkin ja vitamiinien saanti (antaisin vitamiinilisää) sekä tietysti tarpeellinen valkuaisen määrä (lihaa,kalaa, maitotuotteita). Poikasvaiheessa ehkä kuitenkin antaisin teollista rehua, jotta vältyttäisiin kasvuvirheiltä joille etenkin broilerikalkkunat ovat TODELLA alttiita. Farmit.netissä löytyy rehujen ravintoarvoista tietoa joista ilmenee mm. valkuaisen ym määrä eri kasvuvaiheissa, siellä on myös tautikortisto johon on kiva tutustua. Suomesta ei kalkkunoista käsittelevää kirjallisuutta tahdo löytyä, oman kirjani tilasin Högbergalta (Turkeys at home) mutta eipä sitäkään kovin kaiken kattavaksi voi kutsua. Minulla on kalkkunanpoikasia joista muutaman ehkä voisin myydä mutta valitettavasti ne eivät ole mitään halpoja, broilerikalkkunoita taas oli keltaisessa pörssissä 10 e/kpl. Myös eläinvälityksen autosta niitä saa ostaa 13 e/kpl, mutta on kuulemma niin kamalaa touhua että jättäisin itse tekemättä sen..Eläinvälitys myy 7 viikon ikäisiä kalkkunan poikasia, olivat sen näköisiä että pärjäävät jo normaali olosuhteissa. Ovat helppoja vilustumaan, kannattanee varoa kastumista nuorikoilla. Sotkamossa on myös myytävänä villikalkkunaa sekä Hyvinkäällä.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Parina kesänä on kalkkunoita ollut mutta nyt en enää ottanut. Sitä valkoista broileria oli ja hyvin kasvoivat. Ruokana alkuun poikasrehu ja jatkossa kalkkunan valmisrehu ja toinen puoli viljaa (ohraa ja kauraa)Kalkkia ja ruuan tähteitä lisäki. Luonnollisesti mielin määrin tuoretta ruohoa. Suurin uros kavoi reilun 20 kiloiseksi. Syövät paljon ja tavaraa riittää toisestakin päästä kunnioitettava määrä. Helppohoitoisia kyllä mutta lintuauton nuorikot on nuorehkoja ja monet kerrat niitä ehdin kantaa ulkotarhasta iltaisin sisälle, että eivät vilustuisi.. Kuka Sotkamossa villikalkkunaa omistaa. Kysyntää olisi muttei tietoa :o Olis lähelläkin minua...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Sotkamossa heppu nimeltään Alpo Moilanen toi minulle ja Muorille kalkkunat. Ei ole enää numeroa tallella mutta löytyy varmasti numerotiedustelusta tai Esa Alkulalta, jolta sain numeron alunperin..
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitoksia tiedoista! :D

Mahtaisikohan tuo villikalkkuna ehtiä jouluksi kasvaa? Jos siis ostaisi jo vähän vanhempia kuin ihan tipusia. Silloin saisi heti jättää kalkkunat ulos.

Suunnittelin rakentavani pikku mökin pihalle ja siitä vapaan kulun tarhaan. En haluaisi kalkkunoita vuohien kanssa samaan laittaa (siis tietysti eri karsinoihin, mutta tila on kuitenkin yhteinen). Voipi nimittäin olla, että kuttuni alkaa kesällä lypsää (jos siis kilistelee), ja silloinhan on tietyt riskit olemassa kun lintuja pitää samassa tilassa.

Broilerikalkkuna ei varmastikaan tarkene jouluun saakka lämmittämättömässä tilassa?

Sitten mietityttää vielä minkit. Niitä ei ole näkynyt, mutta niitä toki voi olla, vesistön luona kun asutaan. Minkki taitaa kalkkunanpojasta tehdä selvää. :evil: Kuinkahan iso kalkkuna saisi olla rauhassa? Tietysti jos tekisi koko tarhan minkkiverkosta, mutta se tulee melko kalliiksi.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meille tuli Sotkamosta paistivalmiit kalkkunat eli siis aikuiset, mutta mitä isompi sitä kovempi hinta ne nääs myydään kilohinnalla...Sun täytyy ottaa broilereita ja laittaa ne sit pakkaseen syksyllä joulua odottamaan? (60 euroa paistista on mielestäni aika paljon... :roll: )
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Päivittelen vähän tätä kalkkunaprojektia.. Sanoivat, että BUTit kasvaa jouluksi, mutta mustakalkkunat ei välttämättä kerkee. Ja kuulemma makukin ensimmäisessä parempi. Ja järkeilin itsekin (niinkun kuukernuppi ehdottikin), että voihan sen sitten pakastimeen iskeä kun pakkaset tulee. Eli oon sitten kuitenkin päätymässä noihin valkosiin...

Yhdestä kasvattamosta sanottiin, etteivät nuo BUTit pärjää ollenkaan ulkona (siis sen jälkeen kun on sulat kasvaneet). :shock: Epäilin tuota juttua kyllä paikkansa pitämättömäksi. Kun kuitenkin monella on noita ollut ulkonakin.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Meillä oli noita Butteja parina vuonna, ja olivat ulkonakin eikä mitään ongelmia ollut. Kasvavat kyllä nopeasti, mikä saattaa tietysti aiheuttaa esim jalkaongelmia koska lintu saa lyhyessä ajassa hurjasti lisäpainoa.

En tiedä mutta epäilen tuota että butti maistuisi paremmalle kuin villikalkkuna, mielestäni butin liha on hötöä ja vähämakuista, mikä varmasti johtuu myös nopeasta kasvamisesta. Jos ottaisin uudestaan kalkkunoita, ottaisin ehdottomasti mustakalkkunoita juuri tuon "luonnollisuuden" takia, saa siis kasvaa sitä tahtia kun luonto suo, eikä ole jalostettu väkisin hurjaan kasvuvauhtiin jossa turhan usein luusto jää jälkeen, niinkuin broilerilla. Miten isoa paistia Matti halajat? Meillä suurimmat kalkkunat olivat puolessa vuodessa 14-15kg teuraspainoltaan, on vähän llian tuhti paisti joulupöytään... Ja söivät pääasiassa viljaa, ei siis mitään tehorehua.

Ostettiin butit tipuina yhdeltä suurelta kasvattajalta, ja kun tämä tyyppi kuuli että meillä on myös ankkoja, hän sanoi että missään nimessä ei saa kalkkunoita pitää ankkojen lähellä ja pitäisi kengät vaihtaa kun tulee ankoilta kalkkunoille (ankat voivat kantaa mustapäätautia ja kaikkia muitakin pöpöjä). Meillä oli kalkkunatarha ihan ankkalammen vieressä eikä kyllä kenkiä vaihdeltu. Ei näkynyt pöpöjä.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Oikeastaan paistin koolla ei ole niin suurta merkitystä, sopii olla iso tai pienempi. Lähinnä olisi mukava koettaa itse jouluruuan kasvatusta. :D Ja ajattelin, että josko projekti sujuu hyvin, voisin tehdä sen useampana kesänä. Mutta katsotaan kuinka käy... Toistaiseksi junnataan paikallaan, kun en niitä kalkkunan poikia sieltä saanut, mistä ajattelin. :?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muori on ollut muissa projekteissa tässä pari viikkoo.. siis ei oo joutanut nettiin, kun on pitänyt laittaa kasvimaita kuntoon..siis ensin aidata maat ja sitten vasta istuttaa ja kylvää.. no että minkä vuoksi.. no meidän elikoitten kurmeeseen lipsahtais muutoin kaikki .. Kalkkunoille oon yrittänyt omaa pöperöä tarjoilla.. eivät vielä ole syöneet sitä ...antaumuksella.. ainoastaan pakolla jos ei oo ollut muuta tarjolla. Eli viljoja oon myös tarjonnut. Tosin herrasväki ei paljoo just nyt syö sitäkään, kun kiertävät hulluna 4 ha aluetta ja popsivat höttiäsiä ja vihreetä marjapuskista ja omppupuupelloilta. Yöksi herraskaiset sentään suostuvat tarhaan... tosin vaihtoivat oma-aloitteisesti brahmojen tarhan viereen rääkyvien fasaanien luolta( päästin fasaanitkin irti..ei oo tarhassa kuin yksi kukko, jota vaihdetaan välillä toiseen..tappavat toisensa, jos ovat yhtäaikaa irti)
Vastaa Viestiin