Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mikkero

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Taisi tuosta mun kalkkunakanasta tulla kukko. kävelivät kumpiki tänää pyrstö levällään.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Peijuuni kuitenkin! Meillä on kaikilla viime kesänä kuoriutuneet jo aikaa sitten selvästi kertoneet sukupuolensa, tämäpä myöhään heräsi.
Voidaan jossain sopivassa välissä vaihtaa kanaan, jos haluat :smt001
Kokoeroja on sitten senkin edestä, osa pojista on vielä ihan rääpäleitä ja osa haastaa jo tuota 7v Ukkoa :smt079
Meillä on tämän kesän kalkatinpoikia nyt reilut parikymmentä, yksi (koputtaa puuta) on vasta hävinnyt jonkun suihin. Vielä pitäisi tulla kolmisenkymmentä niin kanta säilyisi vahvana.
Jos joku tuo esim. ruotsista uutta verta mustia, niin huikatkoon, ostamme mieluusti karjaan vähän uutta geeniperimää.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

But-bettiina asui meillä .. siis se joka oli aluksi Kuukernupilla.. alkukevään lämpöeristetyssä parakissa ja loppukevään sitten katetussa ulkotarhassa, nyt se viipottaa tuolla pihalla vapaana.Ja kissan viikset, pitää seuraavaksi varmaan opetella KALKKUNOITTEN KEINOSIEMENNYS..ei ne jätkät pysy tän frouvan selässä, senverran on pyöree... kaikki munat on olleet tuhkiksia..jaskan jaska...ja kun mää meinasin tärvätä nääkin :smt005
mikkero

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Kylläkai se saa tepastella meilä. Pitää hommata niille vielä emännät. :) Ku kerkii.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Meillä kalkkunat luopuivat päistään pari päivää sitten, eli 20.9. Pienimmässä kanassa oli lihapainoa 5,8kg isoimmassa kukossa reilu 8kg. Yksi hybridikanakin teurastettiin samalla kertaa. Se on marinoitumassa.. :smt027
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Mukavia köllyköitä Matin tirpat. Meillä pistettiin hiljan yksi musta pieni kukko lihoiksi, se painoi vaivaiset 2,5 kg lihoina.
Ihanko viljalla ruokit vai rehulla massaa lisää? Meillä tarjoillaan enemmän viljaa litistettynä ja rehua lisukkeena.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Matilla taitaa olla näitä valkoisia buteja, ehkäpä siinä syy kokoeroon...Tuntuu että on ihan sama mitä ja miten paljon näille syöttää silti ne kasvaa jättiläisiksi.Toki sukupuolissa on huima ero.. Joku taitava kun osais laskea että minkälaista kivennäistä, vitamiineja ym buteille pitäis syöttää että pysyis jalat mahdollisimman hyvänä mahdollisimman pitkään :smt017

Tänä kesänä ovat syöneet ohraa 60 %, kauraa 20 %, iso-Punahelttaa 10 % ja ruoantähteitä 10 %..ja tietty järkyttävän määrän kaikkea mitä löytävät vapaasti laiduntaessaan, todennäköisesti meidän joulukalkku maistuu omenalta kun ovat tehokkaasti syöneet jo kaksi kottikärryllistä omenoita :)

Hyvin ovat kasvaneet mutta kolme on jouduttu jo laittamaan pakastimeen (ja yhden vei kettu ...kele) kun jalat ei tahdo kestää, kaksi on vielä tosi hyvässä kunnossa vaikka ovat kaikkein suurimmat.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Meillä saivat tänä vuonna kauraa. Lisukkeena oli silloin tällöin kanojen puolitiivistettä, kotipöperöitä ja kaiken maailman rikkakasveja. Nämä eivät oikein ollenkaan oppineet ymmärtämään että kaikki ruuantähteetkin ovat oikeasti syötävää ruokaa. Jalat kantoivat kaikilla, mutta yhden jaloista näki selvästi, että ne eivät enää kauaa kanna. Sen kävely meni vaappuvaksi. Teurastaminen tässä kohtaa oli siis enemmän kuin paikallaan.

Ensi kesäksi suunnittelin uutta aluevaltausta. Olisiko kesäkalkkunoiden tilalla hyvä vaihtoehto hanhet? Entä onko ankoissa jotakin "tehotuotanto" rotua? Onko jollakulla kokemuksia muista "kesälinnuista" kuin kalkkunat? :smt001 Kiitoksia jo etukäteen kommenteista. :smt006
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hanhet kerkee kasvaa aika hyvin, jos poikaset ottaa ihan alkukesästä, samoin ankka. Ankoissa on myös joku liharotu, mun nää kaks paistikaveria päätyi ennenaikaisesti pilvenreunalle, tosin ei mun toimesta vaan sen supin..Tavis ankkakoiraskin kerkee aika kookkaaksi, jos teurastaa vasta kovien pakkasten alla.

Reseptinä vois mainita : kokonainen nyljetty ankka ( ne kannattaa ehdottomasti nylkeä, pienia untuvia on niin paljon) naurispetille savivuokaan ja jos ei oo tarpeeksi traaninen, niin sitten pekonia rintalastan peitteeksi.. sisään voi tunkee vaikka aprikoosi leipäkuutiomössöö.. ja eikun uuniin...

Meillä kyllä on vähän käynyt niin, ettei sitten kaikkia kesälättiksiä ookkaan raaskinut teilata.. ne on niin :smt007 varotuksen sanana Matille!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kotona oli hanhia ja jos on peltoa, missä voivat laiduntaa niin suosittelen.
Ihania, älykkäitä ja hyvän makuisia ;)
Hanhet ovat todella tehokkaita laiduntajia joten kantsii olla peltoa, niin saa hyödyn irti.
Itse olen ajatellut hanhia joskus. Minulla olisi hyvä pelto missä laiduntaa.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mä en todellakaan tiedä hanhista enkä ankoista yhtään mitään. Joskus lapsena naapurin kesämökillä oli pari kiukkuista hanhea. Niillä oli muutaman kymmenen sentin korkuinen aitaus. Lentääkös ne? Jos eivät sitä taitoa hallitse, niin kyllähän meillä laidunnettavaa riittää... :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä hanhi yrittää lentää.. se on sellaista mataliitoo. Ei tarvi olla niin korkeeta aitaa kuin vuohille :smt002 ..lammasverkon korkuinen riittää. Ne on loppujen lopuksi aika paikkauskollisia, jos on tarpeeksi iso ala, ei ne kamalan kauas lähde, ainakaan näin kuivalla mäellä. Mulla ne on irrallaan.. tosin on toi peltoalueen kiettävä vajaa kaksmetrinen aita, vaan en oo huomannut, että ne koskaan olis kovin kaukana pihapiiristä.. ehkä 100 m kotikopperosta, ja juomapaikasta..sitten jos on vesistöö lähellä, voi tietty tilanne olla toinen.
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Tuosta hanhien lento taidosta meillä on ollut hanhia useamman vuoden ja kyllä kaikki lentää yhtä hyvin kuin villi linnut. Välillä kun tulee navetalle hanhet saattavat hujahtaa navetan yli onhan se hienoa katseltavaa mutta aina saa olla pelko perseessä milloin joku häviää. Minun aikana yksi hanhi lähti joutsenten mukaan ja kyllähän se takaisin silmin näkiä tietojen mukaan keväällä palasi samalle paikka kunnalle mutta kotona ei ole näkynyt :smt011 . Harvoin hanhet kuitenkaan kauaksi lähtevät ovat nimittäin todella paikka uskollisia. :smt003 Hanhia kuitenki suosittelen vaikka onhan ankatkin hauskoja persoonia :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onkohan mun hanhetkin sitten ylipainoisia :smt009 , kun eivät pääse ees metrin korkeuteen :smt005 lentämällä.. Vinkeitä otuksia ovat, mulla on niitä ollut pariinkin otteeseen ekat varmaan 7 vuotta sitten, nykyset pari vuotta..Pesimäaikaan ovat tosin vähän ärkkyjä, jalassa vieläkin patti tältä keväältä, tais tulla joku kalkkisulkeuma, kun Hannes läväytti kyynernivelellä pohkeeseen..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä jo meinasin sanoa, että Muoriska on lihottanut hyvin hanhensa, mutta onneksi kerkesit kertoa itse! :smt005 Onkos muuten kaikki kotieläiminä pidettävät hanhet samaa "lajiketta" eli merihanhesta kesytettyjä ns. kesyhanhia?
Vastaa Viestiin