Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä kasvattelin viime kesänä butteja pieni ajatus niiden siitokäytöstä takaraivossa. Ruokin lintuja aika heppoisilla eväillä, ruokavalioon kuului tosi paljon raastettuja kasviksia. Joulukuussa kalkkunat oli tervejalkaisia ja parittelevaisia, meillä vaan muuttui suunnitelmat ja laitettiin ne pakastimeen.
Sit on mahdollista hommata but-kanoille kevyempi kukko, saa risteytyksiä.

Oliko se niin, että buteilta puuttuu untuvat, eli ne ei tarkene talvessa vaan tarvitsevat lämpimät tilat.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

^Joo, niinhän ne yhdessä kalkkunakasvattamossa sanoi, että niiltä puuttuu untuvat, että siksi eivät pärjää kesälläkään ulkona. :smt005 (Meillä nyt siis kolmatta kesää butteja ja aina olleet ulkona..) Enpä tiedä pitääkö tuo untuvattomuus paikkansa, mun mielestäni ainakin meidän buteilla oli viime lokakuussa untuvia, kun ne teurastettiin ja kynittiin.. Vaan mistäpä mä mitään tietäisin.. :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Jonkin verran niillä on untuvia mutta sekä värillisiä että BUTeja teurastaneena olen kyllä tehnyt havainnon että BUTien höyhenpeite on todella kevyttä kamaa näihin värillisiin verrattuna...Olivat tosi viluisia viime syksynä muutamien räntäsateiden aikana kun taas värilliset kalkatit eivät olleet kylmästä tietääkseenkään..
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kuukernuppi: Paljonko sulla oli lämmintä kalkkunoilla talvella, kun omistit sen but naaraan?

Ajattelin jättää noille pronsseille muutaman but naaraan eloon, mutta mitään järin lämpimiä talvitiloja ei ole mahdollisuus kuitenkaan järjestää.

Ovat kuitenkin tottuneet siis ulkoilemaan noin neliviikkoisista asti.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla se oli ihan katetussa ulkotarhassa mutta uskoisin muutaman lämpöasteen riittävän tai sitten lämpölamppu tms siihen tilaan missä majailevat..
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Meillekkin tulee kesäkalkkunoita :smt006
Voinko kalkkunoita pitää aidatulla pihalla vapaana?Tulevatko sisälle illalla niinkuin kanat?Olisiko parempi oma aitaus?Ja voiko kalkatteja ylipäätään pitää samassa tilassa kanojen kanssa?Kuulema on mahdollisuus saada joku tauti kanankakasta?
Kokemuksia? :smt001
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kanankakassa elää loinen josta kalkkunat voi saada mustapäätaudin mutta mulla ne kaikki viipeltää samassa tarhassa jo kolmatta vuotta ilman mitään ongelmia (paitsi että tänään mustakalkkuna-uros yritti polkea keskenkasvuista kanaparkaa).Kalkkunat nukkuvat kanatarhan reunalla yöt, niillä kyllä on olemassa myös talvitarha jossa on aitta suojana mutta saadessaan valita ne nukkuvat kyllä ihan muualla kuin siellä missä minä ajattelisin niiden nukkuvan :smt003 Ja meillä ovat irti pihassa silloin kun ollaan itsekin siellä, muuten on vaarana että lähtevät ihan kenen tahansa satunnaisen ohikulkijan mukaan (hiukan läheisriippuvaisia :smt017 ) ja kun ei voida vahtia niin silloin ovat riista-aidalla aidatussa tarhassa.Jossa ne pysyvät vaihtelevasti, mutta kun suurin osa porukasta pysyy tarhassa, niin muutkaan eivät lähde kauas..
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Juu, kyllä meilläkin kanat ja kalkkunat ovat samassa tarhassa, eikä ongelmia ole ollut. Yöksi tepastelevat kanojen kanssa orsille nukkumaan. Kalkkunat ovat kyllä vapaana aina pihassa, kun olemme kotona. Eivät lähde minnekkään ja ovat äärettömän sosiaalista sakkia, tulevat juttuun myös vuohien, lampaiden ja ankkojen kanssa.

Meillä puolestaan kukko polkee kalkkuna naarasta :smt003
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Aha eli kaikki kaks jalkaset käyvät kananpojista tikapuihin :smt003
Kiitos tiedoista,yritetään saada joulupöytään kunnon paistit :smt111
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt006 Onnea joulupaisteista...pitäiskö munkin kasvattaa joulupaistit :smt017
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Suosittelen! mutta pieni varoituksen sana: nämä butit on ylikesyjä, ne seuraavat paremmin koirien tokovaliot ja joka paikassa pitää olle mukana :smt003 Meillä oli tosi vaikeaa ensimmäinen teurastus :smt017 Ne on niin huippuja luonteeltaan..
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ehdottomasti Hakalaankin joulupaisteja! Meillä kalkkunat on tarhassa, joten niistä ei tule noin kesyjä. Teurastaminenkaan ei siksi ole kovinkaan rankka juttu. Mukavia ne silti on, yhtenä päivänä ihan liikutuin kun kaikki viisi istuivat vieri vieressä orrella ja vaikuttivat oikein tyytyväisiltä elämäänsä. (Kalkkunakasvattamossakin istuvat kuulemma ilmastointiputkien ym päällä, kun varsinaisia orsia ei ole.)
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Kannatetaan :smt006 Hakalaan omat kalkatit joulupöytään :smt111
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt003 Oishan tuota kalkkuna 3 ruokaakin jo kotona valmiina kun riikinkukot saavat sitä :smt016
Ringlabro

Viikon kokemuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ringlabro »

Nyt minulla on ollut kalkunat kohta vvikon, mielestäni ne ovat kasvaneet siinä ajassa jo. Olen vielä viennyt ne sisään öisin koska mielestäni niillä on vielä huonosti höyheniä.
Vaikutta oleva kiinnostuneita kaikesta, katsoo tarkasti mitä niiden ympärillä tapahtuu. Rauhallisia ne ovat myös, ei pelästy niin nopeasti eikä pelkää ihmisiä.
Voi olla että syksyllä tulee vaikea teurastaa näitä ja syödä ne mutta olihan se kuitenkin ajatus.

Suosittelen muillekin kokeiltavaksi näitä mukavia lintuja! (Viikon kokemuksella!?)

Niitä BUT kalkatit löytyy Riihikoskella, siellä on rekisteröity kasvattamo.
Vastaa Viestiin