Metsäkanalinnut

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Metsä-ja peltokanalinnuista kiinnostuneiden kannattaa hankkia ehdottomasti kirja: Metson suku, Suomen kanalinnut kirjoittajina Markus Varesvuo ja Pertti Koskimies. On erittäin mielenkiintoinen kirja ja jos ette raaski ostaa, niin kirjastosta kannattaa lainata. Siinä on niin paljon tietoa, väitän että jokainen löytää siitä jotakin! Erityisesti ravintobiologian osalta metso ja teeri mielenkiintoisia, vinkkinä näiden lajien tarhaajille. Kuvat jos mitkä ovat kauniita katsella näistä yhä harvenevista lajeista. :smt024
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Yhtä lailla metsästäjien kuin metsurienkin kanssa, myös eläintarha-tahojen kanssa keskustelut Metson ja teeren osalta ovat johtaneet aina samaan. Kannat ovat huvenneet/vähentyneet dramaattisesti. Saa nähdä minkälainen kesä tämäkin tulee olemaan metsäkanalintujen osalta? Kaksi kuukautta kesää takana päin ja kaksi edessä, siis puolivälissä mennään!!! Oletteko nähneet metso tai teeripoikueita metsäreissuillanne!?
Kotala

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja Kotala »

Ostin kirjan, eikä tarvinnut pettyä. Loistavasti kirjoitettu ja kuvitettu teos!

Onkohan metson ja teeren tarhausta minkä verran Suomessa? Vaikea on ainakaan netistä löytää. Tietääkö joku?

Arto
Sasa

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja Sasa »

Hankintaan menee, kiitos vinkistä :smt023
rilla

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja rilla »

Juu,täällä meilläpäin olen kevään ja kesän mittaan kiinnittänyt huomiota,et en ole nähnyt rouva koppeloita sen kummemmin yksin,kuin poikueiden kanssa.

Samalla pätkällä,n 5-6km soratietä, oli viime kesänä 2 koppeloemoa poikasten kanssa.
Usein tuli nähtyä. Missä lienevät rouvat nyt?

Pyitä sen sijaan on näkynyt. Mä olen huono havainnoitsija,autosta vaan seuraan kun kyseistä reittiä liikun. :smt024
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Ennen kun me muutettiin tänne nykyiseen asuinpaikkaan niin ei kuulemma mehtäkanalintuja ollut juurikaan enää jälellä vaikka niitä täälläkin reilusti on ollut, sitten kun minä rupesin täällä tolskaamaan niin rupesi ilmaantumaan isot parvet teeriä, mehtoja tupsahteli ties mistä, pyitä sekä riekkoja. Ja jännä kyllä tosi pienellä alueella. Noh, sitten minä hokasin että ne penteleet piti minua ilmeisesti "ruoka-automaattinaan", ja enhän minä voinu vastustaa kiusausta vaan tuhmasti olen antanut niiden rauhassa syödä ja lisääntyä sen minkä petoeläimiltä pystyvät. Ihanan näkönen on koppelo pesueineen omalla pihatiellä pikkukiviä napsimassa, ainut vaan että autoja eivät älyä väistää ei sitten millään. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Erittäin paljon minäkin olen metsäteitä ajellut ympäri suomea, ja nekin havainnot ovat jokaisen kannalta tärkeitä. Paikoin nähnyt metsokukkoja ja koppeloita, paikoin teeriä ja eniten pyitä. Hulluinta kuitenkin on se että alueet joissa niitä kuhisi ennen, voivat olla tyhjää täys (yhtä tyhjän kanssa)! Siis tehkää havaintoja tännekin. :smt024
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Viime talvena oli teeriparvessa noin parikymmentä lintua koivuissa ruokailemassa.Pari vuotta takaperin niitä oli lähemmäs sata.
Tänä kesänä en ole nähnyt poikueita miten pesintä on onnistunut.
Maaseudun muutoksessa peltopyy on hävinnyt lähes kokonaan.

Pari lintua ohi aiheen.
Tänä keväänä näin kottaraisen yhden ainoan yksilön,oli eräänä aamuna pellolla ruokaa etsimässä.Kottaraisia en ole nähnyt moneen vuosikymmeneen,ennen tulivat joka kevät pönttöihin pesimään.
Toinen maaseudun lintu joka on hävinnyt maisemista on kivitasku.Kansansuussa sitä sanottiin raunioruntiksi.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tämä sateinen kesä on taatusti haastava metsäkanalintupoikueille, koska on sitä myös vesilintupoikueille. Jos joku on tänä kesänä nähnyt metsäkanalintupoikueen voi häntä suorastaan onnitella siitä. Tuosta kottaraisesta sen verran, että olen viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt kottaraisten muuttavan käyttäytymistä mm. ravintoapajien perässä. Kun varsinkin avoimien lehmätilojen yhteydessä ei ole aina sopivia pesäkoloja tai pönttöjä ei linnut yksinkertaisesti jää pesimään. Siis lehmätilojen ja hevostallien läheisyyteen olisi hyvä kenties saada kottaraispönttöjä. Toinen on avoimet merenrantamaastot, joista löytyy kolopuita/pönttöjä ja esimerkiksi levävalleista hyönteisravintoa. Tämän voi myös todeta jokainen Juha Laaksosen kirjasta Pihan linnut ja pöntöt ( Paasilinna), tämä kirjahan on jokaisella lintujen vannoutuneella ystävällä. Siinä on muuten erikoislintujen osalta myös pönttövinkkejä esimerkiksi vaikkapa kivitaskulle. :smt024
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Eilen näin tämän kesän ensimmäisen teeripoikueen niittytien varrella.Neljä viiriäisen kokoista tähti lentämään pienen matkan.Yhden sain kiinni,sotkeutui ojan varrella pitkään heinikkoon,mesiangervoon,horsmiin ...
Oli teerikanan alku.Paljon on samaa maatiaskanojenkin värityksessä.Jalat on teerellä höyhenpeitteiset,harja ja heltat puuttuu.Silmän yläpuolella luomi punotti jo nyt näin nuorella teerikanalla.
Äänessäkin on paljon samaa kuin kananpoikasilla.
Nopeasti ne piiloutuu vaikka eivt vielä lennä taivaalle.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Eräillä 80-vuotispäivillä tuli metsäkana- ja peltokanalinnuista keskustelua ja tämän päätteeksi maassamme saattaa olla eräskin peltopyiden-kasvattaja harrastaja lisää. Mielenkiinto heräsi kun kerroin että on tarhoja joista voi emokannan ostaa. Heidän kotikulmillaan ei ole lintuja ollut muutamiin vuosiin, mutta kiinnostusta olisi elvyttää peltopyykanta ja tehdä näissä puitteissa maisemanhoitotöitä. Taas eräs kahvipöytäkeskusteluissa virinnyt juttu ei mennyt turhille jorinoille. Osa teerien vanhoista hiekkaryöppypaikoista on kasvanut jopa umpeen hiekkateiden reunoissa, jotka ovat olleet melkein vakiopaikkoja, tämäkin kertoo maamme melko onnettomasta metsäkanalintu-tilanteesta. Tiedelehden mukaan erittäin mielenkiintoinen juttu oli, että yksi teeri syö syksyn aikana noin kolme kiloa mustikkaa, miettikääpä tätäkin kun syöttelette lintujanne. :smt017 :smt020 :smt023
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Nuo peltopyyt on hankalia kyllä kasvattaa. Minulla on niitä muutama kasvamassa, ja pitäisi hakea lisää jotta saisin sopivan pikku porukan kasaan.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kuten olette varmasti huomanneet luonnonvarakeskuksen tutkimuksien mukaan metsäkanalintu-kanta on heikoimmillaan, kun mittapuuna viimeiset kymmenen vuotta. Sateisen kesän, vähäisen hyönteisravinnon lisäksi tietenkin haukat, ja pienpedot ovat esteenä kannan kehitykselle. Ja erityisesti metso kärsii selkeimmin metsäalueiden pirstoutuneisuudesta. Peltopyyllä on sanomattakin selvää ojien kasvuun umpeutumisesta eräs lisäsyy edellä mainittujen lisäksi.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Ihan harmittaa kyllä tuo tilanne... jos edes jotain tolkkua saatasiin tuohon määrän ylläpitämiseen, tuntuu että nyt haukkoja hyysätään liikaa sitten, kun niitä taas tuntuu olevan älyttömät määrät, ja pienpedot vetävät munat ja tappavat emot. :smt009 Mehtoa minä haluaisin oikeasti myös ottaa kasvatukseen ja sitten vapauttaa luontoon, mutta siinä taisi olla melkoiset operaatiot että saisi sitä tehdä.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Metsäkanalinnut

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kyllä oli kerta kaikkiaan piristävä näky nähdä peltoaukealla 22 teeriä, vain noin 50-metrin päässä autotiestä ja vaikka satunnaisia autoja meni ohi ja itse pysähdyin kaverin kanssa auton ikkunasta kuvaamaan, eivät linnut juuri reagoineet!! Kyllä tuli teille kaikille kertomisen arvoinen fiilis!! :smt023 :smt041 :smt038 :smt050
Vastaa Viestiin