Helmikanasta!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Onhan tämä helmikana kuitenkin kana? Vai eikö se ole?
Kun siitä tässä osiossa "muut munivaiset" keskustellaan :smt017
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

En tiedä muuten itsekään mistä nuo omani ovat alun alkaen kotoisin, eikä täysin tarkkaa ikää, suuntaa antavaa kyllä.
Helmikanat on siis tämän näköisiä:
Kuva
image hosting
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
samapi

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja samapi »

Tykkään :smt049 Nyt pitäisi vain päättää kenestä raaskis luopua jos vielä tommosiaki haluais....
rilla

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Helmikana ei ole kana. Siis ei niinkuin silkkikana tai maatiaiskana tms.

Muistelisin,et helmikana on lähempänä kalkkunaa,mikäli muisti ei tee tepposia.
Sulat on jotenkin kovat. Sattuu kyllä,jos saa osuman silmään.
Mulle kävi helmari kukon kanssa niin. Mutta ei se tarkotuksella mua silmään lyöny.
Oltiin vaan erimieltä muuttaako se ulkotarhaan vai ei. :smt038
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Niin ei helmarit sinällään mitään kana kanoja ole, vaikka normi kanojen kanssa pystyvätkin lisääntymään. Niiden liha on aika fasaanimaista. :smt002
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
monnilainen

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Helmikanat kuuluvat metsäkanalintuihin. Niihin kuuluu useita alalajeja, esim. musta- , tumma-, kenian-, töyhtö-, ja jalohelmikana. Kuuluvat Numididae- öttiäisiin, siis kanalintuihin ja niistä tarkemmin metsäsellaisiin. Helmikanojen tiedetään lisääntyneen sekä kanojen että riikinkukkojen kanssa, kuviakin varmasti voisi löytää jos viitsisi ruveta etsiskelemään netin syövereistä. Meillä ei kyllä ole mokomaa sattunut vaikka molempia on tarhoissa tarjolla. Omat lajikumppanit taitavat kuitenkin olla mieluisimpia. Tokikaan kukkojen soidinkäyttäytymisessä ei lajeja valikoida! Pesimäkauden alussa koiraat tyypillisessä soidinkäytöksessään alkavat huikeita takaa-ajonäytöksiä. Koiras painuu etukenoon ja yrittää näyttää mahdollisimman suurelta siivet kohotettuina. Usein toinen koiras vastaa kutsuun ja juoksurinki alkaa. Naaraat seuraavat mielenkiinnolla vieressä. Parinvalinnan tapahduttua sama juoksu ja hyppely alkaa koiraan ja naaraan välillä.

Tuossa Titiuun kuvassa on villivärinen harlekiini, kaikki helmikanat eivät ole samanvärisiä. Meiltä esimerkiksi löytyy lähes pilkuttomia värimuunnoksia ja tietysti valkoinen on kovasti yleinenkin josta pilkkuja on vaikea erottaa, vaikka ne pilkullisia ovatkin.
Viimeksi muokannut monnilainen, 28 Helmi 2017, 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla ei enää ole kuin neljä helmaria, kaikki pilkullisia, mutta eri värisillä pohjaväreillä, yksi vaalen laventelin sävyinen, kaksi kokonaan tummanharmaan sävyistä ja sitten tuo kuvassa esiintynyt. Joskus oli valkoista ja vaalean beigen sävyistä sekä semmoinen tosi violettiin taittuvan värinen.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Olipa kiva huomata, että helmikanojen poikasia myynnissä pitkästä aikaa! Onnittelut kasvattajalle, se on hatun noston paikka aina kun erikoisempia lajeja löytyy myyntiin asti. :smt023 :-"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Joka vuosi olen haudottanut itse helmikanoja, mutta tänä vuonna taidan jättää väliin. Melkoisia viikareita on nuo helmarin tiput kyllä!
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Titiuu kävitkö katsomassa tuon lintupuiston nettisivut? Eikös ole todellinen lintujen ystävän mekka??
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Googlettamalla löysin kuvia, ja oli kyllä melkoisia hienouksia!! Sinne kun pääsisi! :smt041 minun helmikanani hautoo nyt, mutta epäilen että tuleeko poikasia ollenkaan... olin aikeissa myydä helmarit pois, vaan pakko odottaa ja katsoa miten haudonnassa käy. En tykkää ressata lintua turhaan siirrolla kun haluaa hautoa. Eipä tosin ostajia olekkaan ollut. :smt003 Kun kaikki pitäisi vissiin ilmatteeks saaha! :smt005 :smt047
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
mikkokokko

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja mikkokokko »

Onko jollain helmikanan munia tai helmikanoja myytävänä?
Tai onko tietoa kenellä olisi?
monnilainen

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä niitä on aina jokusia haudottu, nyt on eka koe-erä koneessa, josko kukot jo polkevat. Luultavasti ei vielä kunnolla, sillä meno on vielä tarhoissa rauhallista...
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Kanat tuli 2017 ja ajatus että ei muuta!
Ankat tuli2018 ja ajatus että ei todellakaan muita
Kalkkunat tuli 2019 ja ei enään mitään muuta!
No niin siinä sitten kuitenkin kävi tai käy että 2020 saapuu helmikanat🤣 kovasti olen lueskellut ja opiskellut mutta siihen tulokseen päädyin että on Mein perheeseen ( kiljusen herrasväki) aivan paras lisä.
Hieman jännittää mitä naapurit tuumaa mutta onhan ne kalkkunoihinkin tottuneet 😊 aikuisia tuskin otetaan vaan joko kone tai kana saa hautoa. Ajatus on että kasvatan ruuaksi mutta katsoo nyt että raaskinko luopua.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Helmikanasta!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ensi vuonna sitten viirut ja seuraavana hanhet :smt005
Helmikanat ois kivoja mutta se ääni :smt009
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin