Hanhipoikien käytös

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Hanhipoikien käytös

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Haudotin vuosi sitten neljä hanhenmunaa, sain kolme ukkoa ja yhden akan. Pieninä ne pitivät minua emonaan ja tuppasivat kilpaa syliini. Nukkuivatkin siinä niin kauan kuin mahtuivat.
Talvella ne aikuistuivat ja nyt ne pitävät minua häijynä emona joka ei anna heille herkkuja joka hetki. Shhhh ja kaula pitkällä kiinni saappaaseeni tai mihin nyt yltävätkään. Tietävät hyvin, että minä heidät ruokin ja tuntevat jopa askeleni äänestä, kauhea kiljunta alkaa vaikkeivät näekään. Mies saa kulkea lähes rauhassa. Samoin lapsenlapset herättävät vain kaula pystyssä ihmettelyä, korkeintaan saappaankärkiään nokalla hipelöivät.

Kulkevat vapaana pihassa päivät, yöksi telkeän ne navettaan. Myöskin lammikko on käytössä. Kaikkein mieluummin kuitenkin tulevat makoilemaan portaille!! vaikka kuinka sanon että se ei ole mikään rantakallio, pois siitä sontimasta!

Nytpä kysynkin onko kenelläkään hanhentuntijalla mitään oivallisia keinoja käytössä/tiedossa joita voisin noihin "poikiini" soveltaa.
Keskenään ne ovat sovussa vaikka ovatkin samaa sukupuolta. Lyhytjalkaisempi tyttöhanhi kulkee yleensä parikymmentä metriä taaempana, eikä paljon osallistu veljien kapinointiin.
Vastaa Viestiin