kysymys hanhenpoikasen liikkumisesta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Gyntteri

kysymys hanhenpoikasen liikkumisesta

Viesti Kirjoittaja Gyntteri »

Meillä kuoriutui viikko sitten kaksi hanhenpoikasta, mutta ne ei vieläkään kävele. Jalat osoittaa sivulle ja liikkuvat mahallaan potkimalla itseään eteenpäin. Jaloissa tuntuu kyllä olevan voimaa ja ovat muuten pirteitä. Onko turha edes odottaa niiden nousevan jaloilleen?
tinttuli

Re: kysymys hanhenpoikasen liikkumisesta

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Ongelma voi olla geneettinen tai johtua hautomakoneen liian alhaisesta kosteudesta, liian korkeasta lämmöstä tai pitkittyneestä kuoriutumisesta. Yli 10 päivää vanhat siitosmunat altistavat myös häiriöille.
Liukas alusta poikasilla; esm sanomalehti ei ole hyvä alusta, siitä poikasen on vaikea saada tukea. Paras alusta hanhenpojille on aluksi vaikka vanha pyyhe.
Jos siitoslintujen ruokinnassa on puutteita vitamiinien ja kivennäisten osalta, ensimmäiset merkit voivat näkyä juuri kuoriutuneiden jalkaongelmina.

Tällaiseen ongelmaan pitäisi puuttua heti, jos väärä jalka asento jatkuu pitkään tilanne on harvoin korjattavissa. Hanhi on suuri ja painava lintu, hyvät jalat ovat sille elinehto.
Poikasille voi antaa BE-vitamiinia pipetistä suoraan nokkaan tai juomaveteen jos osaavat/pystyvät juomaan. Vitamiineista B3 eli niasiini ja B2 eli riboflaviini ovat merkittäviä, joskus siitoslintujen D vitamiinin puute voi heijastua poikasten luustoon.

Tässä vaiheessa vitamiinilisä ja jalkojen teippaaminen"nilkoista" yhteen voivat ehkä auttaa, mutta itse en siihen enää lähtisi. Terve hanhenpoikanen kävelee muutaman tunnin sisällä kuoriutumisesta, viimeistään seuraavana päivänä.
Mun mielestä ongelmaa on valitettavasti liki mahdotonta enää korjata ja ottamalla huomioon poikasten hyvinvointi itse lopettaisin ne.
Gyntteri

Re: kysymys hanhenpoikasen liikkumisesta

Viesti Kirjoittaja Gyntteri »

Kiitos vastauksesta. Näin arvelimmekin että jotain vikaa täytyy olla ja kavereista ei varmaan ole eläjiksi. Muuten ovat pirteät, hyvin syövät ja juovat niin seurattiin ongelmaa näin pitkään. Täytyy toivoa että seuraavalla kerralla sujuu paremmin.
Vastaa Viestiin