kalkkunat hautoo urakalla

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
samapi

kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meillä on vihdoin kalkkuna-akka keksiny ruveta hautomaan! :smt038 Merkkasin sille munia kymmenkunta hoivattavaksi,meni muutama päivä ja yritin läpivalaista munia, en huomannut niissä oikein minkäänlaista alkua, ajattelin kuitenkin että maatkoon nyt rauhassa jos vaikka jotain sattuis kuitenki tulemaan. Sitten siellä alkoi toinenki akka viihtymään ja nostelin sen aina pois jotta toinen saa olla rauhassa, melkoisen tosissaan kun tuntui olevan.... Nyt sitte se toinen muori ei enää hievahdakkaan pari päivää sitten ne kaikki vanhat munat oli rikottu ja nyt niillä oli raukoilla kaksi munaa joita ne koitit kumpikin omia itselleen, Aivanko olis jotaki pingis ottelua katellu. Ajattelin että vien niille kaikki munat sinne koppiin mitä mulla oli jemmassa, jos vaikka paremmalla onnnella menis tällä toisella yrittämällä,en tiedä onnistuuko? Aika kovaotteisia tuntuvat muorit olevan niitten munien kanssa :shock:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Saisitko järkättyä kummankin omaan pesäänsä?
samapi

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja samapi »

En ole vielä saanu, pitäis pontevammin varmaan mennä sinne suhina piiriin ja kaapata toinen muori mukaan sieltä.
Näköjään täytyy jonkun itsestään selvä asia kysyä ko en ollu tuota jotenki hoksannu :smt023
samapi

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kalkkuna akka on vihdoin saanu jotain aikaiseksi,ekasssa munassa reikä! :smt038 . Virkku poikanen siellä piipitti, toivottavasti nyt onnistuu. Olisi mukava kun vihdoin saisi poikasen kun on hautonut niin kauan.
samapi

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja samapi »

Millaisia emoja nuo kalkkunat oikein on ?
Kaks poikasta olen saanu pelastettua sen mörssärin alta,eka poikanen oli littana kuin pannukakku :shock:
Tämä on kyllä sen eka haudonta, joten voiko se oppia hellemmäksi poikasille kunhan vanhenee itekkin?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Olen kuullut, että kalkkunat ovat hyviä hautomaan ja hyviä emoja kunhan oppivat.
Sitä minä odottelen, kun omani ovat aika huikentelevaisia, etten paremmin sano.
Kaksi poikasta kahden emon ja yhden kukon aikaansaannos tältä kesältä. Nyt se emo joka jo aikaisemminkin hautoi on mennyt pesään uudestaan hautomaan. Poikaset haahuilee onnettomana emonsa perään. Täti ei niistä piittaa mutta aamulla näin kuinka ne olivat kalkkunakukon siipien alla orrella. Hyvä isä!

Lisäksi ihmettelen poikasten hidasta kasvamista, jos on määrä olla lihantuottajalintu niin ihmeen pieniä ovat vielä. Samanikäiset kananpojat jo pian aikuisen kokoisia. Hanhen pojat taas kasvoivat ihan hujauksessa isoiksi. :smt036
samapi

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja samapi »

Saldo on 5elävää poikasta, kaksi littanaa kuollutta ja yks paleltunu. Olen kaikki elävät koonnut pois ettei enää menehtyneitä tulisi. Toisella muorilla on vielä kuusi munaa saa nähdä miten siinä käy.
Kalkkuna ukkojen luonne on kyllä mahtava, ne on poikasille todella kilttejä, konehaudotut poikaset on löytäny hienosti paikkansa parvessa.
Kate75

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Minkä ikäisenä kalkkunakukko alkaa polkea kanoja? Minulla on 3 buttikanaa ja yksi kukko, kanat ovat nyt viikon sisällä munineet ensimmäiset munansa, joita on yhteensä tullut nyt 5. Kukko pörhistelee jo, mutta emme ole nähneet sen yrittävän polkea kanoja eikä kanojen sulkapeite selässäkään näytä siltä. Kanat kyllä esittävät, varsinkin ihmisille , olevansa valmiita polkemiseen. Ovat nyt 26 viikkoisia (sikälimikäli olivat 6vk hakiessa).
Buteilla vissiin on aika pieni onnistumisprosentti "luomuastumisissa", mutta nuo eivät ole mitään hirmuisia järkäleitä vielä niin mahtaisiko onnistua? Munat ajattelin laittaa hautomakoneeseen, paitsi nyt nämä "polkemattomat" syödään. Tipujen alkuhoito on lukemani perusteella haasteellista, mutta olisi mukava päästä kokeilemaan. Tyssääköhän muninta kun päivät entisestään lyhenee ja sää kylmenee? Ovat ulkotarhassa, jossa pressukatos suojana olkipohjalla.
Paisteiksihan nämä kesällä hankittiin, mutta nyt on ollut jo talvitilojen laittaminen suunnitteilla. Kannattaisikohan talveksi jättää (aika pienet tilat) mieluummin 1 kana ja kukko vai kaksi kanaa ja hankkia niille pronssikukko kaveriksi keväämmällä. Olisiko poikasten saanti varmempaa pronssikalkkunan kanssa?
Hiukan vajaassa 6 neliön tilassa ei taida viitsiä pitää neljää aikuista kalkkunaa koko talvea? Katoksellinen (solassa) ulkotarhakin n.9 neliötä mahdollista liittää sisätilan yhteyteen, mutta paleltuisivatko talvella? Kovilla pakkasilla pitäisi luukku varmasti sulkea, kun samassa tilassa kanojen ja viiriäisten tilat.
Kiva olisi näin uutena kalkkunaharrastajana kuulla kokemuksia.
samapi

Re: kalkkunat hautoo urakalla

Viesti Kirjoittaja samapi »

Mulla on kyllä onnistunut ensimmäisen yrityksen jälkeen kaikki emon alta selvinneet poikaset. Kun rehuasian sain järjestykseen niin ovat kasvaneet hyvin(Kalkkunanpojille on ihan omaa rehua kun osaa pyytää, Olikohan P1 Mure se nimi). Kiitos Paltsille neuvoista! :smt045 Kalkkunan polkuhommat on meilläkin jäänet aikalailla näkemättä, kun ei ne vain ole niiiin nopeita kun kanat on,Ne esileikit hoidetaan niin huolella. :smt054. Olen kuullut että kalkkuna menis ulkona talven yli oikealla ruokinnalla mutta en itse kyllä lähtis siihen. Meillä ne ei ainakaan sateella kaikki menneeet koppiin vaikka olivat ihan likomärkiä.Olihan siinä aika työ kantaa ne sieltä räntäsateesta sisälle mutta on siellä ainakin kuiva ja vedoton ja saavat sulkasadon pitää rauhassa. Kesällä hautoneet akat oli niin kurjan näköisiä että jo niiden takiakin näin.Olen jostain lukenu/kuullu että jos kukko polkee laiskasti kannattaa laittaa toinen kukko kaveriksi niin ne joutuu vähän aktiivisempia olemaan niiden rouvien kosiskelussa.Jättäisin varmaan aluksi kaks akkaa sen ukon ja kattoisin kuinka ne munat lähtee itämään, ehtiihän sen pään lyhentää sitte myöhemminki.:shock: Minun kalkkunat on kyllä pronsseja, mutta ei kait ne eroa toisistaan ko näöltä..
Vastaa Viestiin