Viiriäisistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tipuliini

Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Moi! Olen aikas uusi virkkujen suhteen, mutta aktiivisesti juonessa mukana! =) Mutta pari hommaa mihin haluaisin vastauksia... Mulla siis 4 tyttöstä ja yksi poika, ei sen enempää tällä hetkellä. Olen kehitellyt "munalan" eli hautoma hommia koitetaan tehdä... Mitä olis tärkeintä siinä huomioida (ymmärrän että kosteus ja lämpö) mutta missä niiden suotuisat rajat menee? Mulla sekä kosteus että lämpö mittari nyt käytössä ( tarantellalta jäänyt perintö..) Ekat pikku munskut nyt siellä!!! :smt023
minkuliini

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Lämpö +38 ja kosteus 45%. Näillä asetuksilla on tullut hyvin viirutipuja :) Liika kosteus "turvottaa" tipuja ja ne kuolee muniin kun eivät mahdu kääntymään, tai ruskuaispussi jää ulos. Nosta kosteutta ylemmäs vasta kun ekat säröt munissa.
tipuliini

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Kiitos tästä, lämpötilat ollut täysin kohdillaan, mutta kosteutta vaikeaa pitää kurissa. :shock:
ViiruPää

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja ViiruPää »

Tungen samaan ketjuun kysymyksineni. Aloittajalle anteeksi.

Minkä ikäisenä viiriäisetalkavat munimaan? Muistaakseni myyjä sanoi noiden kuoriutuneen 1.3. ja meille ovat muuttaneet pääsiäisenä.
minkuliini

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Munia pitäisi alkaa putkahtelemaan jo 8-10vko:n kohdalla. Riippuu niin olosuhteista! Valo ja lämpö houkuttaa muninnan aloitukseen ja kalkkia pitää olla tarjolla! Minä syötän viiru tipuille kananmunaa ja raejuustoa rehun lisäksi siihen asti kun muninta alkaa. Tottakai vihreääkin saavat :)
ViiruPää

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja ViiruPää »

Sisällä, kun ovat niin valo ja lämpö on luultavasti ihan kohdillaan? Rehua, keltsiä, kurkkua, salaattia, kauraa menee. Raejuustoa siis kokeilemaan mitenkä uppoaa. Kertaalleen saivat osansa kissojen seitipalasta,se oli ylivoimaista herkkua :smt007
Josko sitten odottelemaan edelleen milloin ekat munat tupsahtavat....

Kiitos vastauksestasi!
tipuliini

emmää tajua... kysymyksiä virkkujen "hautomisesta"

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Onko virkkujen hautoma hommat (siis itse tehty hautomo) yleisesti ottaen haastavia? Onko lämmön ja kosteuden oltava niinkun just eikä melkein? Kuinka pian munsku pitäisi saada hautomoon muninnasta? Paljon kysymyksiä... =/ Toivon että joku taas vastailisi... =) Kiitos jo etukäteen!
tipuliini

Millon luovutan...

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Siis virkkujen hautoma aika on 16-17 vrk. Mutta onko 17 vrk:n jälkeen vielä mahiksia? Kauanko haudottelen munia vielä, että tiedän varmaksi että ovat oikeasti tuhoon tuomittuja? :smt010
gallinita

Re: Millon luovutan...

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Enpä tiedä viiriäisistä mutta mun kanatiput kuoriutui 1-2 päivää "lasketun ajan" jälkeen. Täällä munanetissa ovat kyllä kertoneet pitemmistäkin viivästyksistä... Toivotaan että kuoriutuvat!
hruottu

Re: Millon luovutan...

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Minulla hautomakoneen ohjeessa on ihan ohjeaikana 16-18 vuorokautta ja viime keväänä toisessa satsissa kaksi mattimyöhäistä syntyi vielä vuorokauden 18 aikana, kun muuten on näpäkästi juuri 17 päivänä kuoriuduttu.
Muffe

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Omatekoisella hautomolla voi hyvinkin mennä yli lasketun ajan. Minun styroksilootalla meni 19-20vrk. Nyt kun automaattihautomo niin tulevat tasan 16vrk. maailmaan.Parempi vähempi kosteus mutta kun piippaus kuuluu niin sitten kosteutta 70%.Tuohon viirukanojen muninnan alottamis aikaan sanoisin 6-7vko ikäsenä.Tietty tuosta voi poiketa viikko eteen tai taakse. Omat kanaset on siinä 6vko kieppeissä alottaneet muninnan. Siinäkin varmaan vaikuttaa perintötekijät.
tipuliini

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Kiitos näistä! :smt001 En luovuta siis vielä... :smt048
tipuliini

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Hmm... Taas kysymys...Sori... Jos pienet alkavat kuoriutua niin mikä olis paras/hyvä keino nopeaan kosteusen lisäämiseen? :smt017
gallinita

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Taas vastaan vaikka en viiruista tiedäkään :oops: Kanatipuset kuoriutuessaan jo sinällään nostavat kosteudet aika ylös jos vaan luukkuja ei availla, tietty viirut on pienempiä mutta jos useampia kuoriutuu samaan aikaan niin varmaan riittää..?
Muffe

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Märkä pikku pyyhe tai riepu hautomon nurkkaan nostaa kosteutta hyvin :smt001
Vastaa Viestiin