Riikkikuume

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nuki

Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Nyt kanssakanailijat, puhukaa mulle järkeä! Aivan sairrrras riikkikuume on iskenyt, lueskelin täältä kaikki löytämäni riikinkukko-ketjut. Mulla ei vielä ole niille tilaa, koska on kalkut (ja kanat). Laskeskelin, että kun kalkateista aika jättää joskus, voisin vaihteeksi ottaa riikkiparin. Ulkotarhan parantelua ja laajennusta on jo käyty läpi tosi innostuneen isännän kanssa :smt003
Mulle kävisi oikeastaan se pelkkä riikinkukkokin, mutta ei kai sitä ole kiva pitää ilman lajitoveria. Kaksi riikkipoikaa?
Miksi, oi miksi, toi kanala ei voi olla edes se 20 neliötä... Nyt pää kylmänä, voihan se kuume mennä ohikin. Olihan mulla mieletön mignonankka -kuumekin, mutta koska mun niiden talvikodiksi kaavailema kasvihuone ei ilmeisesti koskaan valmistu, kuume laantui pikkuhiljaa :smt009
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla ei ollut edes kuumetta, ukkokulta se halusi riikkejä aikoinaan (ja poroja ja strutsit, onneks ei oo enää niitä). En kyllä tajua mitä hyötyä noista on :oops: , vie liikaa tilaa ja on vaan. Meillä on 2 akkaa ja 1 ukko. Onneksi ukko alkaa jo pudottelemaan pyrstöään niin mahtuu taas koko karja pikkuseen kanalaan. Keväällä on taas vaikeaa kun se pyrstö on aina oven edessä ja sen alta tai päältä täytyy puikkelehtia peremmälle. Ei olla edes yritetty totuttaa niitä olemaan ulkona, ja nyt ne taitaa olla jo liian vanhoja siihen. Munia tulee silloin tällöin, kolme aina peräkkäin, tais olla vuosi sitten kun haudottiinkin koneella ja syntyi kaksi tyttöä, jotka myöhemmin kasvoivatkin pojiksi.
Taas on munia siellä sun täällä, keväällä erään kanssa sovittiin että vaihdetaan munat marans-kanaan mutta nekin kanat olivat sitten kukkoja eikä munien varaaja ole tullut myöhemminkään hakemaan niitä. Heitän aina vanhimmat munat sitten kissoille tai kompostiin. voishan niitä tietysti varmaan syödäkin.
Kaikki kävijät tietysti ihailee riikkejä, mutta en itse enää ottaisi uusia.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Nuki

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Oho, onpas sulla poikkeuksellinen mies! Mun isäntä tykkää kyllä eläimistä, mutta ei koskaan hinkua mitään elikkoa saati sitten halua niitä hoitaa ellei mulla ole menoa. Eikä, kun sehän nimenomaan halusi ankkoja, ennenkuin kanat tuli! Mä en silloin ollut vesilinnuista niin innoissani, muistin lapsuudesta miten paljon ne sotki. Nyt se nilkki sitten muistutteli mulle koko ajan ankkojen hankaluudesta, tyyppi jolla ei itsellä koskaan oo ollut mitäään lemmikkiä...
Ihan silmäniloksihan mä niitä hinkuisin, mulla on noi kanatkin semmoisia koristerotuja enimmäkseen, tykkään kun elikot on kesyjä ja käyskentelee pihalla mun silmänilona ja tulee välillä moikkaamaan. Talvella sitten istuksin usein kanalassa ihan muuten vaan, se on ihmeen terapeuttista :smt001
Mut oikeessa oot, eihän niissä mitäään järkeä oo, naapuritkin varmaan tykkäis hirveesti siitä naukunasta...
Mulla on kyllä selvästi joku haasteiden kaipuu tässä eläintouhussa, koko ajan pitää olla joku juttu meneillään. Nyt kun uusin tulokas on taas kotiutunut, tulee semmonen olo, että kyllähän tässä vielä jotain jaksais. :oops:
annemari

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja annemari »

Riikit on ihania. Meillä on ollut monta vuotta muutama riikki ja joka vuosi on poikasia kuoriutunut. Meillä riikit pääsee ulos, niinkuin muutkin linnut...
Silmäniloa niistä on, ja ovathan ne majesteetillisia ja jaloja lintuja. Munat voi hyvin syödä, eikai niistä sen kummempaa hyötyä ole kun muistakaan linnuista.
milkkis]

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Riikit on silmiä hivelevän kauniita lintuja,ukot varsinkin kun auringon paisteessa tanssivat rouvilleen. Meillä riikit on ihan vaan silmänilona. Ja innolla odotan että uusin hankinta kasvaa niin että kasvattaa kunnon laahuksen,harvinaisen värinen Blue pied värinen kukko Ramiro ja sen valkoinen rouva Elena.
Kuinka pieni kaisumari sun kanala sitten vallan on jos joudut laahusta väistelemään ja miksi ihmeessä ne sun riikit ei pääse pihalle?. Meillä on porukka jaettu kahtia ja molemmilla on isot verkolla katetut tarhat,sisätilat on reilu kolme metriä korkeet ja toinen karsina reilu 10 neliötä ja toinen melkolailla saman kokonen.Jokanen riikki on meillä yksilö ja ovat niin kesyjä että syövät kädestä
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Onhan ne kaikki linnut meillä katetussa tarhassa kesällä ja joskus talvellakin, myöskin pihassa kesällä kun ollaan vahtimassa. Tarkoitin että en ole totuttanut riikkejä olemaan ulkosalla talvella, kyllä ne meillä on sisällä kuten muutamat kyyhkytkin. Tarha on jotain sadan neliön kieppeillä, ylikin, en oo koskaan mitannut. Kanalassa riikkiukko on vaan valinnut oman paikkansa orren alussa, oviseinän vieressä ja siitä sen laahus ylettää just oviaukon eteen. Enhän minä niitä toki pois antaisi, syövät meilläkin kädestä niin kuin muutkin linnut. Yritin vaan tuoda esiin ns. huonot puolet omalta kohdaltani. Valkoinen pariskuna kyllä mahtuisi joukoon vielä...
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Nuki

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ja mähän nimenomaan pyysin kylmää vettä haaveilleni :smt003 Toi mun 12 neliöinen kanala on vaan n. 180 cm korkea, ei ehkä paras riikeille. Aloin kyllä viime viikolla katella meidän varaston puolikasta sillä silmällä, siihen on edelliset omistajat alottaneet jotain jakoa, seinät on eristetty ja lattiaan tehty sileä, maalattu valu. Siihen kun vielä laittais välikaton, jäis vielä se 3 metriä ainakin korkeutta. Ja jäis silti reilusti varastotilaakin, kohtahan sieltä huonekalutkin alkaa kadota kun poika muuttaa omilleen ja mun projektit edistyy.
Ja päädyssä on erillinen ovi, siitä sais oivan kulun tarhaan, joka rakentuis näppärästi siihen rinteeseen...
Täytyy alkaa pehmittää miestä, silläkin on kallis ja valtavan aikaa vievä harrastus. Mä en kuitenkaan käy sen pussilla rahoitusta haalimassa, tarttisin vaan pientä jeesiä rakentamiseen. Onneks se on altis imartelulle, ja salaa vähän mieltynytkin noihin otuksiin kun oon jaksanut ne ite hoitaa ja maksaa koituvat kulut. Jos duunais sen varaston riikkiläksi, mä voisin pitää kalkkujakin, ja itse asiassa ne kantsis varmaan muuttaa silloin riikkien kanssa kimppaan... Hmm, täähän alkaa jo pahasti vaikuttaa suunnitelmalta! :smt025
Tuulia

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Tässä Nuki sulle lämmintä vettä.....
Kerro sitten Nuki kun sulla on ne riikit, niin mä tulen katsomaan niitä.
Meillä ukko on nyt hurahtanut, kaavailee kahta parakkia siivekkäille tuohon pellonreunaan. :smt003
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Nuki, jos "riikkikuumeesi" kestää, niin ennen lintuja suosittelisin Sinua hankkimaan kirjasen; Peacocks past and present, by: Michael Roberts. Siinä on noin 60-sivua tietoa riikinkukkojen historiasta, värimuunnoksista, tarhauksesta jne. Mielenkiintoinen opas sinällään, ja antaa varmasti sellaistakin tietoa sinulle, mitä haluat/tarvitset ennen jo lintujen hankkimista! Kun olet kirjasen hankkinut ja lukenut, niin sitten tiedät ovatko riikinkukot sinulle soveliaita lintuja! Ja vaikka päätyisit sen jälkeen olla hankkimatta riikinkukkoja, niin onhan sinulla tuo kirja ja niissä hienot kuvat! Jos kuitenkiin päädyt hankkimaan riikinkukkoja, niin onnea ja menestystä lintujen kanssa!!!
Nuki

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kiitos vinkistä, haahkaherra! Täytyykin tilata toi kirja ennenku alan vinkua mieheltä varaston muokkausta...
Nuki

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kirja tuli eilen ja innolla lueskelin sitä. Siinä oli hyvin tietoa, ja yllätyin siitä, miten vaativia viherriikinkukot ovat. Itse joka tapauksessa haluan intiansinisiä, tiesin, että vihreät ovat vaativampia.
Kauhistuin eka, kun riikkien tarhan ehdottomaksi minimikooksi oli mainittu 4 x 4 m, luulin sen tarkoittavan sisätiloja. Mullla on varmaan sen kokoinen tuo tuleva tila, mutta olin ajatellut majoittaa sinne myös kalkut. Mutta sisätiloiksi riittikin vähän pienemmät, oliko jotain 5-6 neliötä per pari. Katettu tarhakin niille tulee, mutta haluaisin pitää niitä myös vapaana pihalla. Käsikesyjä mun linnuista tulee anyway, tykkään kun ne ovat pelottomia ja uteliaita, ja onhan se mieletön helpotus jos pitää tehdä hoitotoimenpiteitä. Uskaltaako kukaan riikkien omistaja pitää lintuja vapaana pihassa? Vihreitä ei voi ilmeisesti missään oloissa pitää vapaina kun lähtevät vaeltamaan, mutta onko sinisillä sama kuin kanoilla, eli reviiri ei ole suuren suuri?
Ajattelin, että alkuun pidän lintuja sen 3 kk omassa tilassaan, että tottuvat siihen ja kesyttelen samalla. Sitten klippaan siivet ja ulkoilutan valvotusti. En mä niitä muutenkaan pitkiksi ajoiksi valvomatta jättäisi pihaan, kuten en kanojakaan. Mutta olisihan se kiva,että saisivat tuossa käyskennellä isommalla alueella (ja tuhota mun istutukset! :smt003 ), ja mikä pihan kaunistus se olisikaan, korvaisi ne menetetyt kukkaset.
Kirjassa oli hyviä vinkkejä tarhasta ja sisätiloista, mun täytyy tässä joku päivä hipsiä tonne varastoon ja näpsiä kuvia niin saan täältä rakennusvinkkejä :smt001
annemari

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja annemari »

Mielestäni 5-6 m2 /pari on aika vähän, kun ajattelee kukon laahusta joka on parhaimmillaan 2 metriä pitkä ja ylikin. tietty jos tilaa on vaikka 12 m2 ja siinä 4 riikkiä niin johan se on seiniltäänkin laajempi alue. Noissa ulkolaisissa kirjoissa pitää ottaa huomioon se, että tiedot pitää soveltaa Suomen olosuhteisiin ja vuodenaikoihin. Minä en pidä riikkejäni irti, pelkään että säikähtäävät ja karkaavat. Niillä on kyllä niin iso tarha, etttei irtipito ole välttämätöntäkään. Riikkien kesytys ei sitten käy samalalailla kuin kanoilla, vaan on pitkä prosessi :smt001
Nuki

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun tuleva tila on mitoiltaan n. 3 x 5 m, täytyy mittailla joku kerta tarkemmin. En mäkään noin pieneen kahta riikkiä laittais, mun kanala on 12,5 neliötä ja sen kokoisen tilan voisi kuvitella parille riikille (ja mahtuis sinne kai muutama kanakin silloin). Mutta kai tossakin oli ajatetu, että niitä riikkejä on sitten useampia, jolloin tilatkin on vastaavasti väljemmät.
Annemari, miten riikki kesytetään? Mitä sulla on riikkitarhan kattona? Oon kuullut, että saattavat säikähtäessään pyrähtää ja jäädä verkkokattoon jumiin, mutta aika hankalalta tuntuisi isoa alaa kattaa kokonaan jollain valokatteella.
Nuki

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Nyt jännittää! Kanan alla on muna, jossa on elämää... Ostin 3, joista yhden rikoin itse heti kättelyssä typeryyksissäni, ja toinen egu oli tyhjä, mutta tässä on eloa. Laskettu aika olis ens lauantaina 5.10., mutta kuinkahan tarkka se 28 päivää mahtaa olla? Lähinnä mietin, että voiko tulla etuajassa?
Tarkoitus olisi majoittaa keinoemo ja muna kylppäriin kanihäkissä hieman ennen h-hetkeä, että piiperö kuoriutuu lämpöisessä. Mun tekis mieli ottaa ne sinne jo vaikka heti, mut isäntä ei oo hirveen riemastunut kana-spasta. Mut sen nurinoista viis, jos mun aarre saattaa tulla maailmaan jo aiemmin, en halua riskeeraa kun kanala on kuitenkin liian viileä niin pienelle.
fasunen

Re: Riikkikuume

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Haudonta voi häiriintyä jos kesken kaiken rupeaa siirtämään. Anna vaan kuoriutua siellä kanalassa kyllä se emo pikkuisen lämpimänä pitää. :smt023
Vastaa Viestiin