Ankanmunien haudonta...

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ujopossu

Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Voisko joku ystävällisesti kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi kuinka ankanmunia haudotaan. Ja sitten vielä ne kosteusmäärät , kuinka paljon pitää olla h-hetkellä?
Räpylä

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Mulla on just ankanmunia koneessa. Aika samalla lailla kuin kanankin munia. Kosteudet pitäisi olla koneen ohjeen mukaan 45-55 haudonnassa ja kuoriutuessa enemmän. Mun kone pitää mittarin mukaan kosteutta tosi matalalla, joten olen ihan puhtaalla pesusienellä kastellut munia. Hauonta-aika 28pvää. Kääntelyä useasti päivässä. Suurin haaste tähän asti on tainnut olla tarpeeksi puhtaien munien saaminen kun ovat sellaisia sotkijoita...
iracarita

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Kirjatietoutta:

Ankat: Lämpö päivinä 1 - 25 = 37,5 C, kosteus 58%, lämpö päivinä 26 - 28 = 37 C, kosteus 75 %

Myski: Lämpö päivinä 1 - 31 = 37,5 C, kosteus 60%, lämpö päivinä 32 - 34 = 37 C, kosteus 75 %

Koristeankat: Lämpö 37,5 C, kunnes ekat tiput piippaa > 37 C, kosteus jäänyt näiden osalta kirjasta pois, mutta noudattelee varmasti samaa linjaa kuin edellä.
MarikaH

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja MarikaH »

Hei!
Me annoimme kuusi ankan munaa maatiaiskanamme alle haudottavaksi. Kana oli vielä nuori ja haudonta ensimmäinen.
Neljä tipua kuoriutui eilen onnistuneesti ! :smt041
Yksi munista näytti tyhjältä ja viimeinen on vielä kanan alla.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Lupasin hautoa kaverille koneellisen ankanmunia. Onko kukaan hautonut tuon iracaritan ohjeen mukaan vai samoilla säädöillä kuin kananmunat? Nyt olisi koko kone täynnä ankanmuniajoten ihan niiden mukaan voisi säädötkin olla.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä en ainakaan ole mitään säätöjä muuttanut ankanmunia varten.
Kosteutta vähän loppuajasta lisänny.

Ankanmunat on onnistunu tosi hyvin samoilla lämpösillä kun kananmunat. Useimmiten niitä on ollu yhtäaikaa kananmunien kanssa. :smt020
miisu

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meillä kuoriutui tänään 3 ankanpoikaa silkkikanan alta, kaksi vielä kesken :smt003 Olivat 3 ekaa viikkoa koneessa, sitten levisi kone eli nyt silkkimamma hoitaa. :smt049
ninanni

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

hienoa! Ja onnitteluni silkkimammalle ja "keinoemolle" myös ;)
Riku

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Riku »

Jos kana hautoo ankan munia niin pitääkö niitä kostuttaa tai jotain? Vai onko tämä vain joku vanha uskomus? Kana tuskin tykkää märällä istua..
ninanni

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

itse olen koneessa hautonut samalla tavalla kuin kanamunat. Jos koneessa ei kananmunia, niin kosteutta saattaa olla hieman enemmän kuin normaalisti.
Kiyry87

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla ei koneessa onnistunut kovin hyvin ankanmunat 1 tuli 6 munasta ja sekin kuoli äkillisesti sydäriin kaiketi 3 kuukauden iässä
mutta kanan alla tuli 6 munasta 4 tipua ja ne on porskuttaneet koko ajan iloisina ja reippaina. Jos on luotettava hautova kana niin mie ainakin suosisin sitä :smt045
Sannielina

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Sannielina »

Älkää ihmeessä hautoko noilla arvoilla, mitä kirjasta tuohon ylös on kopioitu.Minä tein niin. Kosteutta on aivan liikaa. Kaikki ankat yhtä lukuunottamatta menehtyivät ennen kuoriutumista muniin tai kuoriutuivat ruskuasipussi vetäytymättömänä. Liika kosteus kerää nestettä ankkoihin ja tappaa ne lopulta sisäelinten rasittuessa ja ilmatilan loppuessa. Surkeasti kävi ensimmäisessä ankan haudonnassa.
NuoriAnkkaFarmari

Ankanmunien lämpötila ja kosteus

Viesti Kirjoittaja NuoriAnkkaFarmari »

Aloitin ankanmunien haudonnan mutta en tiedä lämmöistä sun muista melkein mitään, elikkäs mikä lämpötila ja kosteus ovat parhaita ankanmunille. Ja eniten minua kiinnostaa se kun koneessani on cooling on/off kohta joka ilmeisesti tarkoittaa tuuletusta niin täytyykö sitä käyttää ankanmunien kohdalla, ja jos täytyy, niin miten? Ja kertokaahan kuoriutumis tuloksianne samalla kun kerrotte lämmöt ja kosteudet mitä käytitte. Kiitos vastauksista jo valmiiksi :smt001
Maa-jussi
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2019, 10:19

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Mulla kuoriutui juur covatutosta 24/30 tirppaa. Munat oli 2:n viikon sisällä kerättyjä. Ankkala noin plussalla, osa munista kerätessä pesän ulkopuolella, kylmiä. (En merkannut erikseen, ois pitänyt) Nämä on Rouen-ankkoja.

Säädöt tehtaanlaiset alkuun kosteus n¨30. Lopussa 55 (lisäastia vettä) Automaattikääntö ja näitä siis kahessa kerroksessa :o 24/6.
Vettä suihkuttelin 2-3kertaa/päivä.

Hylsyt: 2 jäi kehittymättä, poistoon toisella viikolla. 1 kolmannella viikolla ja 2 jäi kuoriutumatta (en avannut) 1 totesi, ekana vuorokautenaan ettei elämä ole häntä varten :smt022

Tein vielä lisätestin, osa munista oli Virkonsilla puhdistettuja, osa kraanavetellä ja tiskiharjalla ja loput ”luomua”. Ei eroa kehittymisessä.
Tirpat nyt viikon ja lujaa rokkaa :D

Kaverilla oli haudonnassa 15 munaa, manuaali laite ja ihan perus ”kana-asetukset” ja sieltä tuli 13. Joista 2 autettiin ulos ja 1 jälkitoimituksena kuoriutuneena vuorokauden myöhemmin. Rimpulatkin kehittynyt normaaleiksi.

Sanoisin tällä kokemuksella, että maalaisjärjellä. Jos munat on ok niin kyllä sieltä ankkoja tulee :smt023
hunski89

Re: Ankanmunien haudonta...

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

55-60% koko haudonnan ajan ja lopussa kolme vuorokautta aiemmin kun käännöt lopetetaan, kosteus nostetaan 65-75%.
Lämpö 37,5-37,8 astetta, kannattaa elohopeamittarilla tarkistaa koneen lämpö (nykyään valopetroolimittareita).
Ankanmunia pitäis jäähdyttää viikon haudonnan jälkeen 5-10min/pvä, tietysti viimesinä päivinä ei jäähdytetä.
Liika kosteus on haudonnassa aina turmiollisempaa kuin että kone on hiukan kuivempi.

Meillä kone on ollut nyt liian lämmin, minkä takia ankanpojat on kuoriutuneet useita päiviä etuajassa ja kaikki ei ole selviytynyt. Jatkan koneen säätelyä seuraavassa haudonnassa.

Tuosta cooling on/off toiminnasta en tiedä, kannattaa katsoa koneen ohjeista että onko nimen omaan joku hetkellinen jäähdytys ohjelma vai pyörittääkö tuuletinta koko ajan niin kuin haudontakoneet yleensä.
Vastaa Viestiin